name | autoweek.cz

General Motors omezuje výrobu

General Motors omezuje výrobu

27.11.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern GM ohlásil plán zastavit výrobu v pěti amerických a kanadských závodech a propustit 15 % zaměstnanců. Generální ředitelka GM Mary Barraová si za to vysloužila ostrou kritiku presidenta Donalda Trumpa.
Vedení GM potvrdilo, že předpokládané uzavření kanadského závodu Oshawa v Ontariu nebude jediným omezením výroby, k němuž v příštím roce dojde. Ve Spojených státech to bude mnohem horší, protože zde GM od roku 2019 zastaví výrobu hned ve čtyřech závodech. Patří mezi ně dva pro montáž vozidel a dva na výrobu pohonných jednotek. GM uvedlo, že půjde o montážní závody  Detroit-Hamtramck a Lordstown a dále závod v Baltimoru a montáž převodovek ve Warrenu.
 
V obou závodech montujících auta se vyrábějí stále hůř prodejné sedany. V Hamtramcku to jsou Buick LaCrosse, Cadillac CT6, Chevrolet Impala a Chevrolet Volt, v Lordstownu Chevrolet Cruze. V očích Američanů SUV a pick-upy jasně překonávají sedany. Ford už proto nedávno oznámil, že ukončí výrobu všech svých tradičních sedanů a hatchbacků pro severoamerický trh.
 
GM uvádí, že během příštího roku přerozdělí budoucí produkty do menšího počtu výrobních závodů v reakci na „změnu zákaznických preferencí v USA a reakci na pokles prodeje automobilů v souvislosti s vývojem situace na trhu“.
 
Společnost GM dále uvedla, že kromě pěti závodů v Severní Americe do konce roku 2019 přestane provozovat další dvě továrny v jiných regionech mimo už dříve oznámený plán uzavření továrny Gunsan v Jižní Koreji.
 
GM věří, že tato opatření povedou k úspoře 6 miliard dolarů do konce roku 2020 snížením výrobních nákladů o 4,5 miliardy dolarů a snížení investičních výdajů o 1,5 miliardy dolarů. GM současně s tím sníží počet zaměstnanců o 15 % a počet řídících pracovníků o 25 %. Celkem to znamená propuštění 14 000 lidí.
 
Uzavření zmíněných továren ale není všechno. Další opatření k dosažení úspor zahrnují snížení počtu zaměstnanců a reorganizace společnosti v rámci celosvětového vývoje produktů. Současně bylo potvrzeno, že se již nebude vyrábět plug-in hybridní vůz Chevrolet Volt - výroba se zastaví 1. března 2019. Uvedení plně elektrického Chevroletu Bolt v roce 2016 sice odčerpalo část zájemců o Volt, nicméně ten si stále zachoval oddanou základnu fanoušků. Přesto zájem o obě vozidla letos v porovnání s rokem 2017 poklesl v soutu o 41,1 %, což moc nesvědčí o rostoucímu zájmu Američanů o úsporná a elektricky poháněná auta (v prvním čtvrtletí to bylo 3949 kusů obou vozidel s elektromotory v porovnání s 6710 vozidly v roce 2017 - GM neuvádí měsíční prodejní čísla).
 
„Opatření, k nimž přistupujeme, znamenají pokračování naší transformace abychom byli velmi agilní, odolní a ziskoví, a zároveň jsme získali flexibilitu investovat do budoucnosti,“ komentovala opatření generální ředitelka společnosti GM Mary Barraová. Dodala také, že zdroje vyčleněné na výrobu vozidel s elektrickým pohonem a autonomních vozidel se zdvojnásobí. Přesněji řečeno zdvojnásobí se prostředky přidělené na elektrická a autonomní vozidla, optimalizuje se produktové portfolio zvýšením počtu sdílených komponent a integrují se týmy pro vývoj vozidel a pohonných systémů. Kromě toho GM soustředí svá globální vývojová centra a rozšíří využívání virtuálních nástrojů ke snížení doby vývoje a nákladů.
 
Počátkem příštího desetiletí GM očekává, že více než 75 % jejího celosvětového prodeje bude pocházet z pouhých pěti základních platforem.
 
Prezident Donald Trump tato opratření ostře odsoudil: „Měli by zatraceně rychle otevřít novou továrnu ve Spojených státech.“ Současně vyzval Mary Barraovou, aby GM ukončilo výrobu aut v Číně.