globální platformy na vzestupu | Aktuality | autoweek.cz

Globální platformy na vzestupu

Globální platformy na vzestupu

29.11.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Podle analýzy Davida Sedgwicka, kterou uveřejnil v Automotive News Europe, dojde k rozšíření globální platforem pro masově vyráběné osobní vozy.

Která platforma se v roce 2016 stane oporou největšího počtu sériově vyráběných automobilů? Platforma Toyoty Corolly? Volkswagenu Golf? Opelu Corsy?

Nikoli. Bude to platforma X85, která je základem Nissanu Micra, Renaultu Clio a 36 dalších modelů. Podle analýzy PricewaterhouseCoopers se v roce 2016 tento typ platformy využije k výrobě 3,9 milionů vozů. V roce 2010 se počítá s 2,6 miliony vozů postavených na stejné platformě. V roce 2016 se bude jednat o větší množství vozů, než které na jediném typu platformy postaví Toyota Motor, General Motors nebo Volkswagen.

Každá z těchto automobilek má vlastní jednu nebo dvě platformy pro masovou produkci, což je nezbytná vstupenka na trh pro každou značku hromadně vyráběných automobilů. „Je to obchodní model Wal-Martu,“ říká Anthony Pratt, ředitel automobilové sekce u PwC. Díky platformám pro velkoobjemovou výrobu mohou velké automobilky „levně nakupovat, levněji dodávat a konkurovat si v cenách. Je to hra objemu.“

S tím jak automobilky vyrábějí více automobilů na jednom typu platformy se spustí darwinistický boj o přežití mezi dodavateli. Schopnost získat globální kontrakt může být pro dodavatele otázkou přežití. Zvítězí nejspíše ty firmy, které mají továrny na více kontinentech. „Jsme svědky stále větší konsolidace, příležitostí pro poskytnutí nabídky je stále méně,“ říká Pratt. „Regionální hráči nemají velkou šanci.“

Zde je Prattův seznam deseti nejrozšířenějších platforem pro rok 2016 a množství vozů na nichž se budou podílet:

Renault-Nissan X85: 3,9 milionů vozů. X85 je spojena především s miniautomobily Nissan Micra a Renault Clio, ale používá se také u Nissanů Versa, Juke a Cube. Rovněž rumunská pobočka Renaultu Dacia tyto platformy používá.

Volkswagen MQB: 3,85 milionů vozů. Tato platforma se právě dostává na trh a v roce 2010 bude použita pro 24 000 vozů Volkswagen Sharan/Seat Alhambra. Poskytne mechanismus pro téměř všechny modely VW s pohonem vpředu. Největšího objemu pravděpodobně dosáhnou modely VW Polo, Golf a Passat.

Toyota MC: 3,3 miliony vozů. Zásluhou dobře prodejných modelů jako jsou Camry, RAV4 a Prius se jedná o nejrozšířenější platformu současnosti. V roce 2010 se použije u 3 milionů vozů.

Ford C1: 2,7 milionů vozů. Tato platforma, která je základem pro rozmanitou výrobní řadu, která v současnosti zahrnuje Ford Focus, Mazdu3, Volvo C30 a další, je dobrým příkladem strategie Fordu One World (Jeden svět).

Fiat 199: 2,6 milion vozů. Tato platforma je základem pro modely Palio, Punto, Uno a dalších malých vozů, které tvoří základ výrobní řady Fiatu. Následovat by měly varianty pro značky Dodge a Chrysler.

Hyundai HD: 2,5 milionů vozů. V Severní Americe je tato platforma používána u modelů Hyundai Elantra a Tuscon a také Kia Sportage a Forte. Při rostoucím podílů značky Hyundai v Evropě, USA a Číně, bude celkový počet vozů s touto platformou stoupat.

Toyota NBC: 2,2 milionů vozů. Tato platforma, které se neformálně říká „New Basic Car“, je používána u minivozů Yaris a Scion xD. Toyota má v plánu používat tuto platformu i pro malé automobily s hybridním pohonem.

GM Gamma: 2,1 milionů vozů. Nejprodávanějším automobilem s touto platformou je Opel Corsa. V USA ji budou využívat Chevy Spark a Aveo.

GM Delta: 2,0 milionů vozů. Nejvíce se prodá s vozy Chevy Cruze a Opel Astra a dokáže tak, že GM dokáže navrhnout společné platformy pro Evropu a USA. V Číně se prodává spolu se ziskovým Buickem Excelle.

PSA PF2: 1,8 milionů vozů. Peugeot a Citroen odvozují od této platformy minivozy, sedany i MPV. Je jedinou, která není nabízena u žádného vozu na americkém trhu.

 

  • Globální platformy na vzestupu