name | autoweek.cz

GM a PSA vyřadily společný projekt vozu střední třídy

GM a PSA vyřadily společný projekt vozu střední třídy

21.12.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Skupiny PSA Peugeot Citroën a General Motors zveřejnily plány své globální strategické aliance. Oproti předběžným plánům chybí spolupráce na vývoji automobilu střední třídy. Určitě jde o krok správným směrem, nicméně zůstává zde mnoho nejasností.

Po měsících plných informací o vzájemném rozchodu a údajném spojení PSA s indickou Tata Motors prezentovaly GM a PSA první konkrétní kroky vedoucí k budoucím společně vyvinutým modelům.

GM a PSA uzavřely dohodu o spolupráci na společném vývoji malého auta, kompaktního minivanu a dvou variant crossoverů. Podle tiskového mluvčího ale oba partneři nedokázali vyřešit obchodní záležitosti spojené se společným vývojem automobilu střední třídy, tedy nástupce Citroenu C5, Peugeotu 508 a Opelu Insignia. Naopak plány společného vývoje tří menších vozidel nově doplňuje dohoda o společném vývoji budoucí generace malých zážehových motorů. Podle zdrojů z PSA by mělo jít o tříválce pro emisní standard Euro 7, který vstoupí v planost v roce 2019. Tato řada vysoceefektivních motorů bude vycházet z nedávno představené řady motorů PSA EB. Z toho je patrné, že i PSA může být pro GM přínosem po stránce technického vývoje.

Společné projekty budou zahrnovat:

- kompaktní crossover pro Peugeot (tj. nástupce Peugeotu 5008) a kompaktní MPV pro Opel/Vauxhall (tj. nástupce Zafiry)

- malé MPV pro PSA (tj. nástupce Citroenu C3 Picasso) i Opel/Vauxhall (tj. nástupce Opelu Meriva)

- platforma pro malé auto s nízkými emisemi CO2, kterou využijí pro novou generaci svých modelů Opel/Vauxhall i PSA (tj. nástupce Opelu Corsa, Citroenu C3 a Peugeotu 208), a to nejen pro evropské trhy ale globálně

Jednotlivé modely Opel/Vauxhall, stejně jako Peugeot a Citroen se budou významnou měrou odlišovat a budou plně navazovat na současné modelové řady každé z participujících značek. První společně vyvinuté modely by se měly představit v roce 2016.

Až potud se zdá být vše jasné. Ale není tomu tak. Crossovery a MPV se vždy odvozují z jiných modelů. Rovněž vývoj nové platformy pro malá auta nepochybně nezačne od nuly, ale z úsporných důvodů vzejde z nějaké už používané. Ze zveřejněných informací, ale ani ze zákulisních rozhovorů, ovšem není jasné, zda tím základem pro kompaktní vozy bude platforma PSA PF2 nebo GM Delta II. Stejně tak je tomu u malých modelů, kde má PSA platformu PF1, zatímco GM používá platformu SCCS vyvinutou ještě ve spolupráci s Fiatem. Teoreticky by bylo možné i vytvořit jedinou modulární platformu pro oba segmenty, ale to by opět znamenalo začínat takřka od nuly. Na to, aby první společně vyvinuté auto vyjelo už v roce 2016 tedy zůstává nevyřešených klíčových otázek stále ještě mnoho.

Definitivně byla dohodnuta i spolupráce při nákupu s vytvořením společné nákupní organizace v Evropě. Rovněž vznikne studie možností nových vozů a průmyslových projektů v Latinské Americe a na dalších rozvíjejících se trzích, tedy cosi, co Opel velmi naléhavě potřebuje, a to co nejdříve.

Nedošlo ovšem k dohodě týkající se spolupráce týkající se vozů střední třídy. Nepodařilo se totiž dořešit politické problémy spojené s ukončením výroby Citroenu C5 a Peugeotu 508 v Rennes na západě Francie nebo Opelu Insignia v německém Rüsselsheimu. Přitom tento společný projekt ještě minulý týden potvrzoval nejvyšší šéf GM Dan Akerson. Jenže ani on nedokáže vyřešit případný konflikt mezi Francií a Německem vyvolaný ztrátou pracovních příležitostí v jedné z těchto zemí.

Od uzavření dohody v únoru 2012 už byly odsunuty stranou plány spolupráce na vývoji dvojspojkové převodovky a malého vozu pro Latinskou Ameriku a další rozvíjející se trhy.

 

Tisková zpráva PSA a GM

Skupiny PSA Peugeot Citroën a General Motors oznámily další krok vpřed v rámci své globální strategické aliance

Podepsání dohod o rozvoji významných projektů v oblasti výroby a nákupu vozů

Rozšíření rámce aliance na společný projekt na výrobu motorů

Posílení vazeb a stmelení aliance

Skupiny PSA Peugeot Citroën (PSA) a General Motors dnes potvrdily podpis dohod významných pro realizaci jejich globální strategické aliance. V souladu s rámcovou dohodou z 29. února 2012 podepsali oba partneři konečné dohody o třech projektech vývoje vozů a o společném podniku v oblasti nákupu.

Tři projekty společného vývoje platforem a vozů

První projekty společného vývoje platforem a vozů zahrnují:

- Společný program pro MPV segmentu C značky Opel/Vauxhall a CUV segmentu C značky Peugeot

- Společný program MPV segmentu B pro obě skupiny

- Spolupráce na vývoji zdokonalené platformy segmentu B pro vozy s nízkými emisemi CO2, které jsou určené pro novou generaci vozů Opel/Vauxhall a PSA Peugeot Citroën v Evropě i jinde ve světě

Další plány společného vývoje, jež mají alianci ještě více posílit, se posuzují a budou oznámeny později. Prodej prvních vozů, které vzejdou z této spolupráce, se očekává v roce 2016. Modely Opel/Vauxhall, Peugeot a Citroën se budou odlišovat a budou plně respektovat identitu jednotlivých značek.

Vytvoření společného nákupního podniku

Partneři aliance podepsali konečnou dohodu o vytvoření společné organizace nákupů v Evropě, která se bude opírat o společný podnik. Tato nová organizační struktura bude využívat nákupní rádius obou skupin, pro něž bude synergie velmi prospěšná. Společný podnik musí ještě schválit příslušné antimonopolní úřady.

Nové projekty na světové úrovni

Oba partneři potvrzují na základě své úspěšné spolupráce svůj záměr rozvíjet nové projekty na světové úrovni s cílem alianci rozšířit a využít nových příležitostí:

Společný rozvoj nové generace malých úsporných vysoce výkonných benzínových motorů, odvozených z programu PSA pro malé benzínové motory (motor EB).

Studie nových návrhů vozů a průmyslových projektů v Latinské Americe a na dalších rozvíjejících se trzích.