name | autoweek.cz

GM: Opel není na prodej

GM: Opel není na prodej

28.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po týdnech dohadů nejvyšší šéf General Motors Dan Akerson konečně zcela jasně prohlásil, že evropská koncernová pobočka Opel/Vauxhall není na prodej.

Dan Akerson v Detroitu v továrně Hamtrack, kde se vyrábí Chevrolet Volt a bude se vyrábět i Opel Ampera, vystoupil před novináře. \"Nekomentujeme spekulace a kolem toho byla spousta spekulací. Ale nyní bych chtěl říci jedno: Opel není na prodej!\" prohlásil jasně. K Akersonovu vystoupení se chce dodat: Pozdě, ale přece.

GM se nedávno ostře ohradilo proti vystoupení šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna, který zprávy německého tisku o možném prodeji Opelu komentoval jako hotovou věc. Winterkorn pro Spiegel a AutoBild prohlásil, že předpokládá, že pokud bude Opel na prodej, koupí jej spíš Číňané než korejský Hyundai. Své prohlášení pak zopakoval i pro Frankfurter Allgemeine Zeitung a dodal, že by Číňany mohlo lákat především vývojové středisko v Rüsselsheimu a prodejní síť Opelu. Současně ale zdůraznil, že nepokládá za moc prozíravé zbavit se 5000 špičkových techniků v době, kdy je po technických specialistech obrovská poptávka.

Podle vedení GM šlo o příkladnou ukázku rozviřování spekulací. Ve stejné době britské Times uvedly informaci, že vedení GM už v roce 2009 jednoznačně rozhodlo, že Opel a Vauxhall nebudou na prodej.

Zprávy německého tisku vyvolaly neklid mezi odboráři, prodejci i u německé vlády. Zvláště když Spiegel i AutoBild připomenuly Akersonovu údajnou averzi vůči Opelu. Akerson byl v roce 2009 jedním ze dvou členů nejvyššího vedení GM hlasujících pro prodej Opelu.

Nynější Akersonovo prohlášení je proto velmi důležité pro obnovení důvěry zákazníků a posílení morálky zaměstnanců. Analytik společnosti Jefferies Peter Nesvold Akersonovo jasné vystoupení proto z hlediska akcionářů vítá, nicméně dodává: \"Mnoho šéfů na jeho pozici vám bude tvrdit, že divize není na prodej dokud nebude prodaná. Toho už jsme byli svědky.\"

Opel podle informací Automotive News Europe spolupracuje s agenturou AlixPartners na analýze možností zlepšení ziskovosti. Rozebírají se údajně dvě možnosti - zlepšení nabídky výbav nebo úprava výrobních plánů aby bylo možné zvýšit prodejní ceny. Zvažují se rovněž možnosti snížit náklady na vývoj a výrobu.

Opel je součástí GM od roku 1928. Jenže General Motors v Evropě od roku 1999 prodělalo 14,5 miliardy dolarů. GM v roce 2009 po měsících vyjednávání o prodeji Opelu společnosti Magna International už dohodnutý kontrakt odvolalo. Začal se realizovat plán restrukturalizace, který jen vloni přišel na 1,6 miliardy dolarů. Podíl Opelu na evropském trhu v posledních měsících pozvolna roste. V letošním roce už by se ale měl Opel vymanit ze ztrát a v roce 2012 by měl dosáhnout zisku. Jenže vedení se obává, že bude trvat nejméně pět let, než se podaří napravit škody na pověsti značky na jejím domácím trhu v Německu.

Opel má vysoké výrobní náklady a působí jen na trhu s malým tempem růstu v segmentech, v nichž je největší konkurence. Navíc vedení musí čelit silnému postavení odborů. To úvahy o možném prodeji jen posiluje.

Akerson nedávno Opelu v rámci GM přidělil postavení regionální značky podporující dvě koncernové globálně působící značky Chevrolet a Cadillac. Opel by měl vyvíjet malá a středně velká auta až do velikosti kompaktního Chevroletu Cruze a sedanu střední třídy Chevrolet Malibu.

Opelu v poslední době pomáhá příznivé přijetí revolučního modelu Ampera na evropské trhy. Německý tisk zdůrazňuje, že nabídkou tohoto elektromobilu s prodlouženým dojezdem Opel předstihl konkurenci o tři roky, což je prý dokladem toho, že ve Wolfsburgu kdosi zaspal.

Restrukturalizace závodu v Bochumi už byla údajně završena - nadbytečným zaměstnancům bylo nabídnuto odstupné ve výši 360 000 eur (každému) nebo výpověď.