švédové nechtějí zachraňovat saab | Aktuality | autoweek.cz

Švédové nechtějí zachraňovat Saab

Švédové nechtějí zachraňovat Saab

05.12.2009 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jednání o převedení Saabu na švédskou společnost Koenigsegg neuspěla. Švédská vláda ale vylučuje, že by chtěla zasahovat do zachraňování automobilky.

Ač v červnu byla uzavřena předběžná dohoda, že ztrátovou automobilku Saab od GM převezme konsorcium vytvořené malým švédským výrobcem supersportů Koenigsegg, z dohody nakonec sešlo. Partnerem Koenigseggu měla být společnost Bejing Automotive, nicméně vše skončilo na tom, že projekt nedostal finanční podporu švédské vlády, se kterou počítal.

Švédský premiér Fredrik Reinfeldt vyloučil státní pomoc společnosti Saab Automobile a varoval ostatní evropské politiky, aby se podobně nesnažili pomáhat firmám působícím na jejich územích a tím bránili v řešení nadkapacity v tomto průmyslovém odvětví.

Reinfeldt řekl, že jeho vláda by mohla poskytnout státní garance, pokud mateřský koncern Saabu GM najde zájemce o převzetí automobilky. Současně ale dodal, že nehodlá bránit tomu, pokud se GM rozhodne Saab zlikvidovat v případě, že pro něj nenajde nového kupce.

"Nemůžete zachraňovat pracovní příležitosti tím, že budete pumpovat peníze daňových poplatníků do nekonkurenceschopných firem v odvětví, v němž je přebytek výrobních kapacit. Evropští politici nemohou říkat, že musíme zachovat výrobní kapacity zrovna tam, kde jsou nyní," řekl Reinfeldt.

Zájemci o koupi Saabu ale stále jsou. Jedním z nich je čínská státem kontrolovaná automobilka Beijing Automotive (BAIC), která už má v Saabu minoritní podíl jako pozůstatek jednání s Koenigseggem, které měli právě tito Číňané z velké části financovat. BAIC už oznámil, že získal na financování koupě Saabu úvěr 2,9 milionu dolarů od Bank of China. BAIC hodlá v Číně vyrábět starší generaci Saabu 9-5 na zařízení, které už od Saabu odkoupila. Roční produkce BAIC je 700 000 vozů, tedy mnohonásobně větší než Saabu. BAIC v Číně mj. vyrábí v rámci společného podniku i automobily značek Mercedes-Benz a Chrysler.

Dalším překvapivým zájemcem byla obchodní banka Merbanco z amerického státu Wyoming, ale ta už od svého záměru odstoupila. Naopak svůj zájem vyjádřil další americký investor Ira Rennert se společností Renco Group, který se o Saab zajímal už před dohodou s Koenigseggem.

Nejnovějším zájemce o Saab se stal další malovýrobce exkluzivních aut, nizozemská automobilka Spyker. Její šéf Victor Muller jedná s Deutsche Bank o možnostech financování projektu. Současně ale přiznal, že zatím nemá zajištěné financování vlastní firmy pro rok 2010.

Slavnou nizozemskou firmu, která zanikla v roce 1926, roku 2000 obnovil Victor Muller. Spyker před dvěma roky téměř zkrachoval v důsledku neúspěšného pokusu o vstup do formule 1. V důsledku toho je nyní jeho nejvýznamnějším majitelem se 29,9 % akcií společnost Converse Group, patřící ruskému bankéři Vladimiru Antonovovi. Dalšími významnými majiteli jsou investiční společnost Mubadala z Abu Dabi se 23 % a Victor Muller s 10 %. Spyker je sice o něco větší než Koenigsegg, nicméně ani jeho roční produkce nepřekračuje hranici sta vozů (v roce 2008 to bylo 43 aut).

Saab v roce 2008 prodal 93 295 aut a vyprodukoval ztrátu ve výši 340 milionů dolarů. GM v roce 1989 koupilo 50 % akcií Saabu za 700 milionů dolarů. Podle nepotvrzených informací od Koenigseggu nyní za automobilku chtělo jen milion dolarů.

Připomeňme, že druhou švédskou automobilku, obchodně mnohem lépe si vedoucí Volvo, hodlá od Ford Motor odkoupit čínská společnost Geely.