name | autoweek.cz

Historická proměna Fiatu

Historická proměna Fiatu

17.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fiat se připravuje na největší revoluci ve své organizaci za 111 let své existence. Novou organizační strukturu představil Sergio Marchionne na schůzce s akcionáři v Miláně.

Společnost Fiat S. p. A. do konce roku rozdělí své podnikání do dvou divizí - automobilové a průmyslové. S organizační změnou seznámil akcionáře koncernový šéf Sergio Marchionne na setkání v Miláně. Dostal od nich pro svůj plán souhlas, což ovšem byla pouhá formalita. Splnil tak konečně svůj dlouho připravovaný cíl. Rozdělení činností by mělo Marchionnemu vytvořit větší prostor aby se mohl soustředit na automobilové podnikání a uvolnit ruce pro nové aliance.

Marchionne (58) vystoupil v Turíně po příletu z Orlanda na Floridě po pouhých dvou hodinách spánku, což je jeho daní za řízení globální společnosti. Fiatu totiž náleží 20 % Chrysleru a Marchionne je současně i výkonným šéfem tohoto amerického koncernu. V Orlandu seznámil americké prodejce Chrysleru se svými nejbližšími plány a připravovanými novinkami (především se zcela novou generací supersportu Dodge Viper a prvním pick-upem Jeep). Přiblížil jim také postup uvádění vozů Fiat a Alfa Romeo na americký trh a slíbil jim pro rok 2012 Fiat 500 s elektrickým pohonem.

Současná společnost Fiat S. p. A. si ponechá jen výrobu automobilů, jejich komponent a pohonných jednotek a vše co s tím souvisí, zatímco ostatní činnosti budou převedeny do nově vytvořené společnosti Fiat Industrial.

\"Jak z hlediska průmyslového, tak i finančního je toto jediná možná cesta, jak zajistit pro každé z obou odvětví ty nejlepší podmínky pro další rozvoj,\" řekl Marchionne, který se ujal vedení Fiatu v roce 2004, když se italský gigant ocitl na pokraji bankrotu. \"Zbavíme se obrovské tíhy, a tím nemyslím jen váhu nákladních aut,\" dodal.

Automobilová část Fiat S. p. A. si podrží značky Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati a Ferrari. Připadnou sem i výrobci autodílů Magneti Marelli a Teksid, výrobce robotů Comau a Fiat Powertrain Technologies.

Fiat Industrial chce Marchionne od 3. ledna kotovat na burze v Miláně. Bude do ní zahrnuta především výroba nákladních vozů Iveco a spolu s ní i produkce zemědělských a stavebních strojů Case New Holland  Global NV a výroba pohonných jednotek pro stavebnictví a lodě. Oddělení by mělo skupině získat více pozornosti, protože dosud byla ve stínu automobilového businessu koncernu.

Každá z nich ale dostane do začátku činnosti nemalé zatížení v podobě dluhu 2,5 miliardy eur. Marchionne totiž rozhodl, že současný dluh společnosti bude mezi obě nové části rozdělen rovným dílem, ačkoliv podle podkladů z konce loňského roku by na automobilovou část mělo připadnout jen 741 milionů eur a na průmyslovou 3,7 miliardy.

Organizační změna Fiatu umožní urychlení propojování Fiatu a Chrysleru. Ještě letos by se měl podíl Fiatu zvýšit o dalších 5 % a do konce roku 2011 jej Marchionne hodlá navýšit na 35 %. Do konce roku 2011 by rovněž měly být nabídnuty akcie Chrysleru na burze.

Marchionneho cílem je produkovat celkem 6 milionů aut ročně, což je podle něho hranicí pro globálního výrobce. Současně opět odmítl úvahy o možném prodeji Alfy Romeo Volkswagenu.

Nejvýnosnější částí Fiatu S. p. A. bude Ferrari. Globální hospodářská krize sice způsobila pokles zisku Ferrari o 35 %, nicméně ten i nadále činí 245 milionů eur. Zapojení Ferrari do nové organizace ale není zcela jasné. Výrobce luxusních aut byl dosud udržován mimo automobilovou divizi. Fiat v současné době vlastní 85 % akcií Ferrari. Fiat odkoupil 50 % akcií v roce 1969 a dalších 40 % mu na základě dlouhodobé smlouvy připadlo po smrti Enza Ferrariho v roce 1988 (zbývajících 10 % náleží Ferrariho nemanželskému synovi Pieru Lardi-Ferrarimu). V roce 2002 v době své největší finanční krize Fiat prodal 34 % akcií Ferrari Mediobance. V dalších letech tyto akcie Fiat postupně odkupoval zpět s výjimkou 5 %, které od Mediobanky získala společnost Mubadala Development z Abú Dabí. Opce na odkoupení těchto 5 % vypršela 31. července.

Marchionne dal najevo, že by se Fiat měl vrátit k historickému podílu 90 % Ferrari, ale současně naznačil možnost veřejné nabídky akcií Ferrari v roce 2014. Prodej akcií Ferrari by byl pro Fiat velmi výnosný i pokud by si ponechal kontrolní podíl 51 %. Podle hodnocení Morgan Stanley je hodnota nové společnosti Fiat S. p. A. 7,8 miliardy eur. Z toho připadá na Ferrari, prodávající okolo 6000 aut ročně, 3,1 miliardy eur, zatímco dnešní Fiat Auto s prodejem 2,15 milionu aut ročně byl ohodnocen jen na 3,0 miliardy eur.

Současní akcionáři Fiatu obdrží za jednu akcii po jedné z každé jednotky. Fiat v posledních měsících v Evropě opět ztrácí podíl na trhu a produkuje ztrátu, což se projevilo na dramatickém poklesu ceny jeho akcií. Marchionne navíc v posledních měsících čelí stále častějším a ostřejším střetům s italskými odboráři, kteří se brání rozšiřování výroby a snaze o větší felxibilitu v italských továrnách Fiatu. Proto se všeobecně za lepší investici považuje Fiat Industrial.

Většinovým vlastníkem Fiatu je společnost Exor patřící rodině Agnelliů. Ta kontroluje 30,42 % akcií Fiatu. Její zájmy ve vedení koncernu hájí předseda představenstva John Elkan, což je vnuk Gianniho Agnelliho.