name | autoweek.cz

Hlavní evropské trhy 2010 (aktualizováno)

Hlavní evropské trhy 2010 (aktualizováno)

07.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Situace na hlavních evropských trzích s osobními auty byla v průběhu roku 2010 ovlivněna postupným ukončováním vládních akcí na podporu trhu, tzv. šrotovacích prémií. Prodejní výsledky za rok 2010 mimo Evropu jsou hodně různorodé.

Předloňští vítězové vloni neuspěli, tak lze ve stručnosti charakterizovat vývoj německého trhu v roce 2010 podle údajů německé asociace dovozců aut VDIK, dopravní asociace KBA a Asociace německých automobilek VDA. Volkswagen doma prodal během roku 2010 o 23,8 % nových aut méně než v roce 2009, ale ještě hůř na svém domácím trhu dopadly značky Opel (-31,0 %) a Ford (-31,8 %).

V prosinci počet registrací nových aut v Německu vzrostl v porovnání s prosincem 2009 o 6,9 % na 230 371 vozů. To znamená, že se za celý rok prodalo 2,92 milionu aut, což je o 23,4 % méně než v předchozím roce. Je to očekávaný výsledek vzhledem k tomu, že po většinu roku 2009 zájem kupujících podporovaly tzv. šrotovací prémie. Vývoj německého trhu v průběhu čtvrtého čtvrtletí 2010 ale byl velmi příznivý, takže se za celý rok nakonec prodalo pouze o 5,7 % méně aut než během roku 2008.

Značky, které během roku 2009 těžily ze šrotovacích prémií, v roce 2010 nejvíce ztratily - kromě Opelu a Fordu se to do značné míry týká i zahraničních automobilek Renault, Škoda, Honda a Kia. Nejvíc se ale propadly Fiat a Lancia - o více než 50 %.

Naopak se dobře vedlo exkluzivním značkám - Porsche hlásí nárůst prodeje o 6,0 % a BMW/Mini o 3,4 %, zatímco Mercedes ztratil jen 0,5 % a Audi 3,4 %. Celkově německé automobilky zvýšily podíl na domácím trhu ze 66 % v roce 2009 na 70 %. Podíl turbodieselů vzrostl o 11 % na 42 %, a to i díky tomu, že se v prosinci prodalo 46 % osobních aut se vznětovými motory. Přitom 80 % nových turbodieselů pocházelo od německých automobilek. Celkem německé značky na domácím trhu prodaly 970 000 vozů se vznětovými motory, což bylo o 5 % více než v předchozím roce.

Vývoj, jakým se registrace nových osobních aut v průběhu roku 2010 ubíraly, vyvolává pro rok 2011 optimismus. Všeobecně se počítá s nárůstem prodeje na 3,1 milionu vozů. Stejně tak optimisticky se předpokládá růst produkce německých automobilek v roce 2011 na 5,8 milionu aut (v roce 2010 vyrobily 5,5 milionu aut, což bylo o 12 % víc než v předchozím roce) a rekordní export ve výši 4,4 milionu vozů (v roce 2010 němečtí výrobci vyvezli 4,2 milionu aut). Podle presidenta asociace německých automobilek VDA Matthiase Wissmanna by se do cesty těmto předpokládaným úspěšným výsledkům mohly postavit jen dramatický růst cen surovin a potíže finančních trhů.

Příznivý vývoj německé ekonomiky potvrzuje růst počtu registrací nových užitkových a nákladních vozidel na 236 388 kusů, což proti roku 2009 znamenalo navýšení o 15,8 %, přičemž v prosinci to bylo dokonce o 37 % víc než před rokem.

 

Podle francouzské asociace výrobců automobilů CCFA bylo v prosinci ve Francii registrováno 228 383 nových aut, což bylo o 0,7 % méně než v roce 2009. Za celý rok bylo nově registrováno 2 251 736 osobních aut, což bylo o 2,2 % méně než roku 2009. Pro vývoj ve Francii ale bylo důležité, že zde po většinu roku platila šrotovací prémie ve výši 1000 eur, která byla v závěru roku snížena na 500 eur. To nepochybně nepříznivě ovlivní prodej nových aut v roce 2011 minimálně v prvních šesti měsících.

Podíl francouzských značek na domácím trhu zůstal zachován na 54,5 %. Nejprodávanější značkou navzdory poklesu dodávek o 3,7 % zůstal Renault s prodejem 497 836 vozů, zatímco Peugeotu se podařilo zvýšit prodej o 2,2 % na 400 673 aut. Citroen prodal o 5,3 % aut méně než roku 2009 - 328 152 kusů. Díky prodeji 104 642 vozů značky Dacia ale skupina Renault vykázala nárůst prodeje o 4,2 %, zatímco PSA pokles o 1,3 %. Z dovážených značek byl  nejúspěšnější Volkswagen s prodejem 146 542 vozů (-2,6 %). Největší přírůstek zaznamenaly Dacia (+70,9 %) a Kia (+13,7 %), naopak nejvíce ztratily Toyota (-25,8 %), Seat (-20,1 %) a Ford (-13,7 %). Mezi luxusními značkami se dařilo BMW (+6,1 %) a Audi (+3,7 %), zatímco Mercedes ztratil 10,4 %.

Ještě v prosinci bylo u 54 % nově registrovaných nových vozů využito šrotovné ve výši 500 eur. Za celý rok 2010 to bylo přibližně 50 % prodaných aut. Ve Francii bylo v roce 2010 prodáno jen 906 vozů s hybridním pohonem ale 9048 vozů na CNG.

Lehkých užitkových vozidel do 5,1 t se v prosinci ve Francii prodalo o 6,7 % více než roku 2009. Příznivý vývoj hospodářství potvrdil i prosincový růst prodeje nákladních aut nad 5 t o 51 %. Za celý rok se nakonec prodalo o 11,7 % více užitkových aut víc než roku 2009, zatímco dodávky nákladních aut za celý rok zůstaly nižší o 0,3 %.

 

V Itálii se podle informací tamního sdružení dovozců UNRAE prodalo 1 960 282 osobních vozů, což bylo o 9,2 % méně než v roce 2009. Byl to nejmenší prodej za 14 let. Italské ministerstvo dopravy přitom za prosinec 2010 oznámilo pokles registrací o plných 21,7 % v porovnání s prosincem 2009. Koncern Fiat na domácím trhu prodal 589 000 aut, což znamenalo ztrátu podílu na trhu o 2,7 % na 30,1 %. V prosinci dokonce domácí výrobce prodal pouhých 39 000 aut. Nejprodávanější značkou samozřejmě byla značka Fiat s podílem 23,0 %. Alfa Romeo se s prodejem 51 882 vozů nevešla ani do první desítky ( je 14.). Nejvíce si polepšila značka DR Motor, což jsou v Itálii montované čínské vozy Chery. Těch se prodalo 4935 kusů, což bylo o 112,1 % více než o rok dříve. Pro porovnání - značka Škoda v Itálii prodala 14 759 vozů a Dacia 22 425 vozů. Studijní středisko Promotor pro první tři čtvrtletí roku 2011 předpovídá pokračování tohoto negativního vývoje v počtu registrací, jehož příčinou jsou důsledky ukončení šrotovacích prémií na jaře 2010.

 

Ve Španělsku se prodalo 982 015 vozů, což znamená celkový růst o 3,1 %, a to navzdory dalšímu poklesu registrací vykázanému během prosince - o plných 23,9 %. Podle asociace španělských automobilek ANFAC se v prosinci v zemi prodalo jen 68 942 vozů. Celoročně poklesl prodej soukromým zákazníkům o 11,3 %, zatímco dodávky firmám vzrostly o 22,8 %. Seat jako nejprodávanější značka prodal 89 392 vozů, což znamenalo zvýšení o 6,7 %. Z nejprodávanějších značek zvýšily prodej Volkswagen (+6,2 %) a Peugeot (+1,2 %), zatímco ztratily Citroen (-7,6 %) a Renault (-8,5 %).

 

Ve Švédsku vzrostl prodej nových aut proti roku 2009 o 35,8 % na 289 477 vozů. Nejvíce si polepšily značky Dacia (+161,4 %, ovšem při prodeji jen 1715 vozů), Renault (+96,6 %) a Mitsubishi (+68,1 %), zatímco nejvíce ztratil smart (-43,2 %). Nejprodávanější značkou bylo domácí Volvo s podílem na trhu 18,6 % před Volkswagenem (12,3 %) a Toyotou (7,5 %). Značka Škoda byla osmá, když prodala o polovinu více aut než další domácí značka Saab.

 

V Portugalsku vzrostl počet prvních registrací nových osobních aut vzrostl o 38,8 % na 223 491 aut. Nejvíc si polepšila značka Dacia (+183,9 % při prodeji 1658 vozů) a dále Nissan (+78,6 %) a Opel (+71,9 %). zatímco nejvíce ztratilo Subaru (-46,9 %). Nejprodávanější značkou je Renault s podíle na trhu 11,7 %.

 

Ve Švýcarsku (včetně Lichtenštejnska) počet registrací nových osobních vozů za rok 2010 vzrostl o 10,6 % na 294 239, což byl nejlepší výsledek od roku 2002 (tehdy se v zemi prodalo 295 109 nových aut). Také ve Švýcarsku dosáhla největšího nárůstu prodeje značka Dacia (+128,1 % při prodeji 4966 vozů). Naopak nejvíc ztratila Lancia (-24,1 %) a kupodivu Jaguar (-16,6 %).

 

Prodej nových aut v Japonsku poprvé za sedm let vzrostl v porovnání s předchozím rokem. V roce 2010 prodaných 4 956 136 aut vč. minivozů (kei) a užitkových vozidel představuje zvýšení prodeje proti roku 2009 o 7,5 %. Jenže to není ani v nejmenším důvodem k radosti. Japonská vláda totiž po 14 měsíců dotovala prodej tzv. ekologických vozidel s nízkými emisemi. Tato podpora ovšem skončila v září 2010. Od té chvíle se japonský automobilový trh zhroutil - v prosincu se například prodalo o 28,3 % aut méně než před rokem. Výsledkem je předpoklad, že zvýšení prodeje v roce 2010 bylo dosaženo na úkor prodeje roku 2011.

 

V Brazílii bylo v roce 2010 už počtvrté v řadě dosaženo nového prodejního rekordu. Celkem bylo nově zaregistrováno 3,51 milionu všech motorových vozidel, což bylo o 11,9 % více než v roce 2009. Oznámilo to sdružení Fenabrave. V kategorii lehkých vozidel získal Fiat 22,8 % trhu před Volkswagenem s podílem 20,9 %. Nejprodávanějším osobním autem je dlouhodobě Volkswagen Gol s prodejem 294 000 kusů.

V Argentině se díky nárůstu prodeje o 29 % proti roku 2009 prodalo 662 591 osobních aut. Nejprodávanější značkou byl Volkswagen (125 431 vozů) před Chevroletem (101 287) a Renaultem (82 356). Nejoblíbenějším vozem byl Chevrolet Classic (což je v podstatě Opel Corsa předchozí generace s karoserií sedan) s prodejem 36 058 kusů.