name | autoweek.cz

Hlavní evropské trhy - pomalý růst i pokles

Hlavní evropské trhy - pomalý růst i pokles

07.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Německu se v dubnu růst prodeje nových osobních aut zpomalil, zatímco Španělsko, Francie a Itálie hlásí pokles. Méně aut se v porovnání s loňským dubnem prodalo i v České republice.

Největší evropský trh v Německu opět ohlásil růst prodeje. Jenže v porovnání se zvýšením o 14 % v prvním čtvrtletí, v dubnu už to bylo jen o 2,6 %. Po čtyřech měsících je tedy zatím růst o 10,7 %. Pozoruhodné je, že navzdory růstu cen pohonných hmot nejvíce roste prodej SUV - o 35,5 %. Mezi 266 251 zaregistrovanými vozy bylo 274 elektromobilů a 1036 hybridů.

Efekt ukončení šrotovného dopadá na automobilový trh ve Francii až nyní. V dubnu bylo nově registrováno o 11,2 % nových aut méně než před rokem, ale za první čtyři měsíce je to stále ještě o 4 % více než vloni. Je to ale logické, protože šrotovné (ve Francii skončilo na konci prosince) mohli využít i ti, kteří mohli uzavřít kupní smlouvu s dodávkou vozu do konce letošního března. Ve Francii poklesl i prodej lehkých užitkových vozidel (o 6,4 %). Na vývoj domácího trhu nejvíc doplatily francouzské automobilky - Renault propadem o 19,1 % a PSA dokonce o 21,1 %. Podíl na tom mají ale do značné míry i problémy s dodávkami dílů z Japonska, které omezují výrobu především vznětových motorů.

Problémy místní ekonomiky a důsledky ukončení šrotovného způsobily, že prodej aut ve Španělsku v porovnání s loňským rokem vykázal už desátý měsíc v řadě dvouciferný pokles - tentokrát o 23,3 %. Za první čtyři měsíce se ve Španělsku prodalo o 26,3 % aut méně než před rokem.

V Itálii už 13. měsíc v řadě zaznamenali nižší prodej než o rok dříve. V dubnu to ale bylo už jen o 2,2 %. Jenže výsledný prodej byl nejnižší za posledních 15 let, a to byl duben prvním měsícem, u něhož se neporovnávají prodejní výsledky s obdobím ovlivněným šrotovným. Situace v Itálii je zvláště špatná pro skupinu Fiat, jejíž podíl na trhu poklesl z loňských 30,8 % na 28,8 %.

Také ve Velké Británii pokračuje pokles prodeje - už desátý měsíc v řadě. V dubnu to bylo o 7,4 % proti loňskému roku. To znamená, že za první čtyři měsíce se prodalo o 8,5 % méně aut než před rokem. Překvapující je, že se Britové ve velkém začali přiklánět k turbodieselům, prodává se s nimi už 46,7 % osobních aut, což je větší podíl než v Německu!

Země, které nenabízely žádné podpory trhu, jsou na tom mnohem lépe - například Nizozemsko hlásí růst prodeje v porovnání s loňským dubnem o 27,1 % a Švédsko o 12,7 %.

Také v České republice se v dubnu prodalo méně osobních aut než před rokem - o 4,2 %, přičemž pokles postihl především značku Škoda (-16,5 %), zatímco většina dovozců vykázala lepší prodejní výsledky než před rokem. Za čtyři měsíce se ale prodej osobních aut stále ještě drží na mírně vyšší úrovni - o 3,7 %.

 

V Indii prodej nových aut vzrostl o 13 % na 187 933 aut, z čehož bylo 10 012 vozů Tata Nano a 2246 vozů Škoda.

V Japonsku se po přírodní katastrofě v dubnu prodej nových aut propadl o 51,0 % na 108 824 aut z loňských 222 095 vozů.

Ve Spojených státech pokračuje růst prodeje - v dubnu to bylo o 18 % na 1 157 928 vozů, zatímco za čtyři měsíce je to o 20 % vozů víc než počátkem roku 2010. Velké zlepšení vykázalo GM (+27 %), ale ještě mnohem lépe se dařilo Korejcům - koncern Hyundai-Kia prodal o 47 % aut více než před rokem! Co je ale pro automobilky méně příznivé je návrat Američanů k menším autům s menší spotřebou.

Celková bilance ruského trhu není k dispozici, ale tamnímu trhu dominující AvtoVAZ ohlásil za duben zvýšení prodeje o 6,6 % na 56 173 vozů Lada. Škoda během dubna prodala rekordních 5947 vozů, což bylo o 40 % více než před rokem.