name | autoweek.cz

Škoda Octavia 1,6 TDI – elegantní a prostorná

Škoda Octavia 1,6 TDI – elegantní a prostorná

24.01.2013 | Antonín Matějka | Aktuality

Novinku mladoboleslavské automobilky jsme testovali v portugalském Faru a nejvíce kilometrů jsme absolvovali za volantem modelu vybaveného turbodieselem 1,6 l o výkonu 105 koní.

O nové, v pořadí již třetí generaci Škody Octavia se v českém i zahraničním tisku popsaly doslova stohy papíru a nutno říci, že většina evropských odborných motoristických novinářů vnímá mladoboleslavskou novinku velmi pozitivně – jako jeden z technicky a esteticky nejzdařilejších vozů střední třídy, který má díky své poměrně atraktivní pořizovací ceně velkou naději navázat na obrovské prodejní úspěchy předchozích modelů (od roku 1996 se jich ve světě prodalo přes 3,7 milionu!). Přiznám se, že novou Octavii hodnotím podobně a navíc vyzdvihuji její výborné jízdní vlastnosti a celkové uspořádání interiéru s velkorysým prostorem na zadních sedadlech a v zavazadelníku.

Design nové Octavie je vskutku moderní, dynamický a velmi reprezentativní a věřím tomu, že Jozef Kabaň – šéfdesignér Škodovky, by o něm dokázal hovořit hodiny. Již na první pohled je jasné, že oproti předchozí generaci Octavie vůz narostl do délky (takřka o 10 centimetrů) a že má také mnohem větší rozvor. Mně osobně se nejvíce líbí boční linie vozu, s krátkým předním převisem, výraznou zádí a efektně tvarovanou „ploutví“ na zadních dveřích, která plynule přechází v mohutně dimenzovaný střešní sloupek. Potěšitelné je, že si nová Octavia zachovává osobitost značky Škoda, včetně typické grafiky zadních sdružených svítilen s nezaměnitelnou konturou ve tvaru písmene C. Zároveň se může pochlubit mnoha novými stylistickými prvky, dodávajícími vozu sebevědomější vzhled a zlepšujícími jeho aerodynamiku. Námi testovaný model 1,6 TDI se může pochlubit součinitelem čelního odporu vzduchu cx=0,29.

Interiér nové Octavie je rovněž velmi přesvědčivý a nadčasový, zvláště pak ve vyšších stupních výbavy s volitelnými prémiovými prvky. Oproti předchozí generaci vozu je zde patrný obrovský kvalitativní skok, zejména pak ve výběru materiálů a v celkovém řešení prostoru pro cestující i zavazadla. Komfortem na zadních sedadlech se třetí generace Octavie přibližuje modelu Superb a zavazadlovým prostorem o objemu 590 litrů pravděpodobně stanovuje nový vrchol v daném segmentu vozidel.  Po sklopení zadních sedadel lze vytvořit přepravní prostor o objemu až 1580 litrů (délka a šířka vstupního otvoru je 1123 x 1222 mm), od května letošního roku bude k dispozici sklopné sedadlo spolujezdce vpředu a zadní sedadlo sklopné dálkově ze zavazadlového prostoru. Ten je mimo jiné vybaven oboustranným kobercem a případně i praktickými Cargo elementy k zajištění nákladu před nežádoucími pohyby během jízdy. Přístrojová deska bez tradičních dekoračních lišt působí opticky lehce a je precizně zpracovaná. S osmipalcovou dotykovou obrazovkou dodávanou v kombinaci se špičkovým navigačním systémem Columbus vyhlíží vnitřek vozu opravdu luxusně.

Nová Škoda Octavia vstupuje na trhy se čtyřmi zážehovými motory TSI a stejným počtem turbodieselů TDI, které pokrývají výkonové spektrum od 85 do 180 koní. Později si zákazníci budou moci objednat i verze s pohonem na stlačený zemní plyn. Námi testovaný model s motorem 1,6 TDI/105 k a manuální pětistupňovou převodovkou je určen převážně pro ekonomicky uvažující řidiče, kteří za velmi rozumnou cenu mohou získat vůz s enormě nízkou spotřebou paliva a dostatečnou dynamikou pro běžný každodenní provoz. Jízda s touto pohonnou jednotkou je víceméně pohodová, motor má díky ploché křivce točivého momentu velmi slušný zátah již od 1200 otáček a vůz s ním ochotně zrychluje i při vyšších rychlostních stupních. Podle palubního počítače jsme při testovacích jízdách ve Faru naměřili kombinovanou spotřebu paliva 4,5 l/100 km, údaj výrobce dokonce deklaruje hodnotu 3,8 l/100 km, která je dle mého soudu vcelku reálná při ekologickém způsobu jízdy, který nabízí příplatkový systém Driving Mode Selection (můžete volit mezi módy Normal, Sport, Eco a Individual). 

Porovnávat jízdní vlastnosti nové generace Octavie s předchozí není vůbec jednoduché, neboť starší model v tomto ohledu patřil k nejlepším vozům své kategorie. Nový model každopádně těží z již zmíněného většího rozvoru (+ 10,8 cm), nižší hmotnosti a tuhosti karoserie a do značné míry i z propracovanějšího zavěšení kol s nově navrženou zadní klikovou či víceprvkovou nápravou u verze s motorem 1,8 TSI.  Výsledkem je vyvážený podvozek nabízející komfortní, bezpečnou a stabilní jízdu i na méně kvalitních vozovkách. Reakce vozu na řízení v rychle projížděných zatáčkách je dle mého soudu poněkud „pomalejší“ než u starší Octavie, ale to může být jen můj subjektivní pocit, nehledě na to, že verze s jiným motorem se může chovat v serpentinách úplně jinak.

Nová Škoda Octavia rozhodně patří mezi automobily, které mě v poslední době oslovily svým svěžím pojetím a moderní konstrukcí. Konečně jsem se dočkal ve škodovce systému rozpoznávání dopravních značek! Musím říci, že už se těším na verzi RS, která bude představena v polovině letošního roku v rámci Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

  

Technické údaje

 

Motor

 

Vznětový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním common rail a rozvodem 2xOHC.  Zdvihový objem 1598 cm3. Největší výkon 77 kW (105 k) při 3000 - 4000 1/min. Největší točivý moment 250 N.m při 1500 až 2750 1/min. Pětistupňová manuální převodovka.  Pohon předních kol.

 

Karoserie

 

Pětidveřový liftback.

 

Rozměry a hmotnosti

 

Délka 4659 mm, šířka 1814 mm (bez vnějších zpětných zrcátek), výška 1461 mm. Rozvor 2686 mm. Pohotovostní hmotnost 1230 kg, užitečná hmotnost 550 kg. Objem palivové nádrže 50 l. Objem zavazadlového prostoru 0,590 až 1,580 m3.

 

Jízdní výkony

 

Největší rychlost 194 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s. Kombinovaná spotřeba paliva 3,8  l/100 km.

 

Základní pořizovací cena

 

424 900 Kč vč. DPH

 

HODNOCENÍ

Pohonná jednotka 1111
Na silnici 1111
Kvalita 11111
Bezpečnost 11111
Pohodlí 1111
Náklady 1111
   
Celkem 1111

Hodnocení: 1 - horší než průměr, 11 - slušný standard, 111 - docela dobré, 1111 - vynikající, 11111 -zcela mimořádné