name | autoweek.cz

Honda bojuje za CNG

Honda bojuje za CNG

18.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Honda Civic CNG získala titul Green Car of the Year 2012. Prodeji to ale zatím moc nepomohlo. Honda proto svým severoamerickým prodejcům vzkazuje: postavte plnící stanice pro vozy na CNG a zákazníci přijedou.

Honda Civic GX jezdí na stlačený zemní plyn. Má skvělou hospodárnost, získává energii z čistého, v případě USA dokonce domácího, zdroje a nejsou u něj vážné starosti s dojezdem (Civic GX ujede na jedno naplnění 350 až 400 km). Dokonce vloni na podzim získal titul Green Car of the Year 2012. Třebaže tento vůz patří mezi nejzelenější automobily na severoamerickém trhu, moc zájemců o něj není. Civic GX je totiž drahý, čerpacích stanic na CNG je málo a jsou daleko od sebe. V celých USA jich jen 830 a ne všechny jsou přístupné veřejnosti.

Honda to chce změnit. Proto doporučuje prodejcům samotným budovat čerpací stanice na CNG. Jenže chce, aby náklady za stavbu nových plnících stanic nesli prodejci sami. Steve Center, který je zodpovědný za vývoj podnikání s ohledem na životní prostředí, chce letos zpřístupnit plnicí stanice nejméně u dvou prodejců v Kalifornii. Center uvedl: „Pokud by měl prodejce plnicí stanici, převzal by určité starosti zákazníka. Není naším úkolem vytvářet infrastrukturu, ale je to problém podobný slepici a vejci. My se chystáme o toto vejce pečovat.“

Není na místě, aby Honda budovala infrastrukturu, ale prodejci do toho mohou jít . Zdá se, že vybudování těchto stanic může mít určitou hodnotu. Zákazníci, kteří by měli důvod se vracet, by si k prodejcům pomohli vytvořit vztah. Ti by jim mohli prodávat díly v rámci aftermarketu a poskytovat servis jejich ostatním vozidlům.

Snaha Hondy je v počáteční fázi, ale dá se odhadnout, že se bude více angažovat v součinnosti s tím, jak bude propagovat Civic CNG. Kromě plnících stanic prodejců jsou k dispozici také domácí stanice, ale u těch trvá naplnění 8-10 hodin (neboť plyn není tolik stlačený jako u komerčních stanic) a jedna jednotka stojí kolem 3400 USD.

Rostoucí cena benzínu spolu s hlediskem domácí čisté energie znamená, že o zemním plynu v osobních autech se bude i v USA mluvit stále častěji, ať už jsou přednosti tohoto paliva jakékoli.

Vzhledem k situaci na českém trhu by nápad Hondy možná mohl být inspirací i pro naše prodejce značek nabízejících vozy na CNG (Honda mezi nimi není).