name | autoweek.cz

Honda předvedla koncept elektromobilu

Honda předvedla koncept elektromobilu

19.11.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Honda se připojila k automobilkám pracujícím na vývoji vozidel s elektrickým pohonem. Dokládá to koncept Honda Fit EV představený na autosalonu v Los Angeles. Model Fit se v Evropě prodává jako Honda Jazz.

Podle průzkumu by si nejvíce Američanů mezi elektromobily vybralo značku Honda, ač ta dosud žádný takový nenabízí. V reakci na krok Nissanu, který uvedl do prodeje vozidlo Leaf s elektrickým pohonem, ale Honda zareagovala představením konceptu elektromobilu Fit EV Concept. K tomu přidala ještě novou platformu pro hybridní vozidlo střední velikosti s možností dobíjení ze zásuvky (plug-in). Oba koncepty se řadí do programu Honda Electric Mobility Network. Honda jako dosud jediná automobilka nabídla v prodeji vůz FCX Clarity poháněný elektřinou vyráběnou palivovými články.

Koncept Fit EV využívá prostorové uspořádání pětimístného modelu Fit (v Evropě se prodává pod názvem Jazz). Fit EV bude vybaven lithio-ionovými akumulátory a koaxiálním elektromotorem, který vychází z agregátu použitého u vodíkového modelu FCX Clarity. Fit EV bude dosahovat největší rychlost 144 km/h. Nabití baterie ze 120 V zásuvky trvá necelých 12 hodin. Při použití zásuvky s napětím 240 V se tato doba zkracuje na méně než šest hodin.

Dojezd na jedno nabití se bude v městském cyklu US EPA LA4 pohybovat kolem 160 km (112 km při uplatnění korekčního faktoru EPA). Dojezd lze zvýšit využitím systému se třemi režimy vycházejícím z uspořádání použitého u sportovního hybridního kupé Honda CR-Z. Systém řidiči umožňuje volit mezi režimy ECON, NORMAL a SPORT s možností maximální úspory energie nebo lepší akcelerace.

Fit EV bude standardně vybaven systémem, který řidiči umožní zůstat prostřednictvím chytrého telefonu, osobního počítače nebo exkluzivního interaktivního dálkového ovladače Honda s vozidlem ve spojení i v době, kdy vozidlo nepoužívá. Kompaktní interaktivní dálkový ovladač umožňuje komunikaci s vozidlem bez nutnosti internetového připojení nebo dosahu mobilní sítě. Prostřednictvím tohoto komunikačního systému může řidič na dálku sledovat úroveň nabití akumulátoru vozidla, může spustit nabíjení či zapnout klimatizaci i tehdy, kdy je vozidlo připojeno k elektrické síti - tím se snižuje odběr energie z baterie po rozjezdu. Mobilní aplikace a webová stránka umožňují řidiči nastavit zasílání informací o úrovni nabití baterií vozidla s cílem maximalizovat míru jeho využití. Slouží také jako 24hodinová silniční asistenční služba a jako zařízení pro vyhledávání veřejných dobíjecích stanic. Vozidlo Fit EV bude vybaveno standardním satelitním navigačním systémem Honda Satellite Linked Navigation System, který nabídne funkci pro vyhledávání veřejných nabíjecích stanic.

Sériová podoba elektromobilu Honda Fit EV bude na japonský a americký trh uvedena v roce 2012.

Vedle modelu Fit EV Concept byl na autosalonu vystaven také prototyp dobíjecího stojanu vyvinutý společností Honda. K nabití vozidla musí řidič pouze přiložit k obrazovce zvláštní kartu a poté již stačí pouze připojit nabíječku k vozidlu. Nabíjecí stojan Honda ukazuje, jak by v budoucnu mohla vypadat intuitivní a snadno použitelná infrastruktura pro nabíjení elektromobilů.

 

Společnost Honda rovněž představila novou platformu pro plug-in hybrid integrovanou do platformy sedanu střední velikosti. Ten by měl v budoucnu doplnit systém mild-hybrid Honda IMA (Integrated Motor Assist), používaný už řadu let, ale vhodný jen pro malá auta.

Nová platforma představuje novou generaci hybridního pohonu Hondy, která bude představena v roce 2012. Umožní krátké časté jízdy v plně elektrickém režimu i jízdy na dlouhé vzdálenosti. Řešení Hondy se dvěma motory pracuje v některém ze tří režimů: pohon pouze elektromotorem, pohon elektromotorem společně se zážehovým motorem či přímý pohon pouze zážehovým motorem. Pro dobíjení akumulátorů využívá i rekuperační brzdění.

Vozidlo je vybaveno lithio-ionovým akumulátorem s kapacitou 6 kWh a trakčním elektromotorem s výkonem 120 kW. Při čistě elektrickém režimu v městském provozu má dojezd 16-24 km a dosahuje největší rychlost 100 km/h. Nabití akumulátoru ze zásuvky 120 V trvá 2 až 2,5 hodiny. Při použití zásuvky s napětím 240 V se tato doba zkracuje na 1 až 1,5 hodiny.

V hybridním režimu se připojuje zážehový čtyřválec 2,0 i-VTEC(r) pracující s Atkinsonovým cyklem. Motor je spojen s elektronicky řízenou převodovkou s plynule měnitelným převodem (E-CVT) a pohání generátor dodávající energii do akumulátoru, jež následně slouží k pohonu elektromotoru. Pro úspornou jízdu větší rychlostí lze využít režim přímého pohonu spalovacím motorem pohánějícím přední kola.

 

Honda je také jedinou automobilkou nabízející ve Spojených státech vozidla na zemní plyn (CNG). Není to zatím moc - maximum bylo 2000 vozů Civic GX za rok. Od příštího roku ale hodlá Honda nabízet sedan Civic GX s pohonem na CNG po celých Spojených státech.