name | autoweek.cz

Horko ničilo hybridy

Horko ničilo hybridy

18.06.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Letošní drama v Le Mans opět potvrdilo starou pravdu - pokud chcete vyhrát, musíte nejprve dojet do cíle. U Toyoty musejí i nadále přemýšlet nad tím, jak prolomit prokletí tohoto 24hodinového závodu.
Letošní 85. ročník závodu 24 hodin v Le Mans přilákal 280 000 diváků, z toho jen z Velké Británie jich přijelo 60 000! Největší evropský festival rychlosti jim nakonec přinesl úplně jiná dramata, než jaká očekávali. Místo bitvy mezi hybridními prototypy Porsche a Toyota nakonec šlo o to, zda alespoň jeden z vozů nejvyšší kategorie dojede do cíle, aby uhájil přednosti nevídaně složité techniky v podobě hybridního pohonu proti nepřeplňovaným velkoobjemovým motorům vozů třídy LMP2.
 
Průběh závodu ovlivnilo především velké horko - teplota vzduchu dosahovala v sobotu i neděli až 34 °C. To mělo vliv nejen na únavu techniky i jezdců, ale také zcela změnilo strategii využívání pneumatik. Druhou významnou okolností byla nová generace prototypů LMP2. Ty jsou nejen rychlejší než dřív, ale i relativně dostupnější. V důsledku toho se na startu objevilo mnoho velké množství těchto vozů a spolu s tím i mnoho debutujících jezdců, kteří způsobili více kritických situací než je obvyklé.
 
Závod samotný znovu přinesl dramata překonávající hollywoodské scénáře. Od startu dominovaly vozy Toyota, které byly nejrychlejší už v kvalifikaci. Porsche velmi brzy přišlo o jeden vůz, u něhož se musel měnit motorgenerátor na přední nápravě. Netrvalo dlouho a stejný problém postihl i jeden z vozů Toyota. Zajímavé bylo, že oprava v podstatě identické závady trvala u Toyoty o více než půl hodiny déle než u Porsche. To se nakonec ukázalo jako rozhodující.
 
Po deseti hodinách se na konci žluté fáze Kamuj Kobayashi s vedoucí Toyotou nerozjel. S poruchou spojky se dlouho neúspěšně snažil dostat do boxů. Ve chvíli, když rezignovaně opouštěl svůj vůz, zbývající Toyota dostala ránu od vozu LMP2 vyjíždějícího z boxů. Ani Nicolas Lapierre nedokázal poškozený vůz dostat k mechanikům a musel odstoupit.
 
V čele s velkým náskokem zůstal poslední z hybridních prototypů LMP1 Porsche 919. Jenže čtyři hodiny před koncem jeho řidič Andre Lotterer ohlásil poruchu motoru a zastavil na trati. Ve vedení se tak ocitly prototypy LMP2 pronásledované oběma prototypy opravovanými už v úvodu. Toyota sice byla i nadále nejrychlejším autem na trati a Sébastien Buemi zajel nejrychlejší kolo, nicméně její ztráta byla příliš velká. Brendon Hartley s Porsche nasadilo ďábelské tempo a dotahoval ztrátu. Hodinu před koncem se střídající Timo Bernhard dostal do vedení a závod nakonec vyhrál.
 
Nezměrná radost byla i v táboře prvního poraženého - týmu Jackieho Chana, který s vozem Oreca vybojoval druhé místo v cíli a vítězství v kategorii LMP2. Radost byla o to větší, že vůz čínského týmu dovedl do cíle čínský jezdec Ho Pin Tung. Naopak zklamání zavládlo v týmu Alpine, který v závěru přišel o stupně vítězů po jezdecké chybě Andrého Nagraa. Ten tak věnoval třetí místo v cíli svému krajanovi Nélsinhu Piquetovi. Ten tak alespoň trochu zlepšil náladu ve švýcarském týmu Rebellion, který po většinu závodu kategorii LMP2 kraloval a měl na dosah i boj o absolutní vítězství.
 
Nevídanou bitvu předváděly po celých 24 hodin vozy kategorie GTE. Ve vedení se vystřídaly vozy všech pěti značek, přičemž po celý závod se ve vedoucím kole neustále pohybovala celá skupina vozů, svádějících na trati souboje jakoby šlo o sprint.
 
V závěru se o vítězi rozhodovalo mezi letošním vítězem z Daytony a Sebringu Jordanem Taylorem se Chevroletem Corvette a mladým Britem Jonathanem Adamem s vozem Aston Martin. Dlouhé minuty je dělilo méně než sekunda. Rozhodnutí přišlo v předposledním kole, kdy už zcela sjeté pneumatiky Corvetty ztrácely přilnavost a po několika výletech do kačírku přišel defekt. Corvetta nakonec o pouhé dvě sekundy ztratila i druhé místo v cíli.
 
Vyhrál tedy Aston Martin, který s osm let starou konstrukcí porazil mnohem modernější vozy. To dokládá účinnost letošní metodiky vyrovnání výkonnosti (BoP - Balance of Power). Druhé místo získal Ford týmu Chipa Ganassiho, ale v porovnání s loňským rokem byly výkony jeho vozů zklamáním. Ferrari si spravilo náladu triumfem v kategorii rok a více starých vozů LMPE Am, kde tyto vozy skončily na prvních třech místech.

1. Porsche LMP Team Bernhard/Bamber/Hartley Porsche 919 Hybrid M 367 LMP1
2. Jackie Chan DC Racing Tung/Laurent/Jarvis Oreca 07 - Gibson D 366 LMP2
3. Vaillante Rebellion Piquet/Heinmeier/Beche Oreca 07 - Gibson D 364 LMP2
4. Jackie Chan DC Racing Cheng/Gommendy/Brundle Oreca 07 - Gibson D 363 LMP2
5. Signatech Alpine Matmut Panciatici/Ragues/Negrao Alpine A470 - Gibson D 362 LMP2
6. United Autosports Owen/De Sadeleer/Albuquerque Ligier JSP217 - Gibson D 362 LMP2

GTE
1. Aston Martin Racing Turner/Adam/Serra Aston Martin Vantage D 340
2. Ford Chip Ganassi Team UK Priaulx/Tincknell/Derani Ford GT M 340
3. Corvette Racing - GM Magnussen/García/Taylor Chevrolet Corvette C7.R M 340
4. Porsche GT Team Lietz/Makowiecki/Pilet Porsche 911 RSR M 339
5. AF Corse Rigon/Bird/Molina Ferrari 488 GTE M 339
6. Ford Chip Ganassi Team USA Hand/Müller/Kanaan Ford GT M 339

M - Michelin, D - Dunlop