name | autoweek.cz

Hybrid se stlačeným vzduchem

Hybrid se stlačeným vzduchem

23.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

PSA Peugeot-Citroen se společností Bosch připravují hybridní pohon bez elektromotoru. Kombinuje spalovací motor s ukládáním energie pomocí stlačeného vzduchu. Hybrid Air má snížit náklady na polovinu v porovnání s elektrickými hybridy.

PSA Peugeot-Citroen představil vozidlo s revolučním hybridním pohonem Hybrid Air vyvinutým ve spolupráci s firmou Robert Bosch. Systém, kombinující spalovací motor s pohonem na stlačený vzduch, údajně sníží náklady na úsporu paliva a omezení CO2 na polovinu v porovnání s hybridním pohonem využívajícím elektromotor a akumulátory. Významnou předností je především nižší hmotnost systému.

Podle informace PSA Peugeot Citroen bude nová technologie hybridního pohonu uvedena na trh v roce 2016 s cenou vozu pod hranicí 20 000 eur, tedy do půl milionu Kč. Podle šéfa automobilové divize společnosti Robert Bosch Bernda Bohra jsou náklady na snížení emisí CO2 o gram velmi konkurenceschopné.

Na rozdíl od hybridního pohonu s elektromotory je zde samostatný hydraulický motor poháněný vzduchem stlačovaným při brzdění a zpomalování. Hydraulický systém sestává ze dvou hydraulických jednotek - motoru a kompresoru - a vysokotlakého akumulátoru. Při brzdění nebo zpomalování vozu se kinetická energie přeměňuje v hydraulický tlak a ukládá se ve vysokotlakém akumulátoru. Tuto energii lze využít k pohonu vozidla, přičemž automobil může jet i pouze poháněn hydraulický motor. V městském provozu může vozidlo pohánět stlačený plyn až po 80 % času a po tuto dobu může být jeho zážehový tříválec vypnutý.

Podle PSA vykazuje prototyp s hydraulicko-mechanickým pohonem Hybrid Air emise CO2 jen 72 g/km proti 104 g/km u vozu Peugeot 208 poháněného stejným zážehovým tříválcem.

Podle šéfa vývoje Guillameho Fauryho chce PSA tento hybridní pohon použít u malého vozu s cenou do 20 000 eur. Obdobná Toyota Yaris s hybridním pohonem s akumulátory stojí ve Francii 18 500 eur vč. "zelené" dotace. Faury ale neupřesnil v čem spočívá avizované snížení nákladů na polovinu. Systém Hybrid Air má hmotnost 100 kg, což je polovina hmotnosti obdobného hybridního systému s akumulátory a elektromotorem.

Podle tiskové zprávy Bosche systém Hybrid Air snižuje v městském provozu spotřebu pohonných hmot až o 45 % a o 30 % v novém evropském měřicím cyklu. Celý systém je velmi robustní a umožňuje snadný servis. Navíc nevyžaduje budování žádné nové infrastruktury.

PSA Peugeot-Citroen a firma Robert Bosch spolupracují i na vývoji hybridního pohonu HYbrid4, kombinujícího vznětový motor s elektromotorem.