name | autoweek.cz

Hyundai-Kia budí obavy

Hyundai-Kia budí obavy

01.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Hyundai a Kia zlepšují design i chování svých automobilů a stále lépe vycházejí vstříc potřebám evropských zákazníků. Evropské automobilky začínají mít z jejich přístupu vážné a jak se zdá i zcela oprávněné obavy. Zvláště, když korejské značky už mají na vrch v kvalitě.

Koncept Kia GT se stal jednou z největších hvězd frankfurtského autosalonu. Čtyřdveřový sedan s pohonem zadních kol zdůrazňuje nový směr designu značky. Stal se dalším z důvodů, proč rostou obavy evropských automobilek z konkurence ze strany dvou největších korejských automobilek. Ty byly donedávna terčem posměchu pro nízkou hodnotu a nenápaditý design. Hyundai Motor a její přidružená automobilka Kia Motors sklidily od svých konkurentů na frankfurtském autosalonu velkou chválu.

„Jsou velmi výkonnou společností a zdatným konkurentem. Za poslední tři či čtyři roky obě značky dosáhly velkého pokroku,“ uvedl prezident GM Europe Nick Reilly, který obě značky zná velmi dobře, neboť v Koreji pro General Motors vedl Daewoo (dnes GM DAT).

„Duo Hyundai-Kia považujeme za velmi vážného konkurenta, neboť vyrábějí kvalitní automobily, mají působivý design a zlepšují svou kvalitu,“ sdělil reportérům manažer Volkswagenu Christian Klingler. Jeho slova mimoděk potvrdil i koncernový šéf Martin Winterkorn. Záznam jeho úžasu nad kvalitou vozu Hyundai i30 se dokonce stal hitem na youtube (video najdete zde).

„Jsou agresivní všude v Evropě. Jsou jedním z nejsilnějších konkurentů, které v současnosti ve světě máme,“ řekl šéf Toyota Motor Europe Didier Leroy.

„Jsou silou, které musíme věnovat pozornost, což také děláme,“ uvedl vedoucí prodeje a marketingu Ford of Europe Roelant de Waard.

„Zejména Hyundai v Evropě nesmírně zapůsobil,“ říká analytička Michelle Krebsová z Edmunds, „Nabízejí alternativu, která je stylová a současně hodnotná.“

Odborníci jako Frank Schwope z NordLB se domnívají, že právě Hyundai se s Volkswagenem utká o titul největší světové automobilky. Nestane se to samozřejmě v tomto ani příštím roce, ale ve střednědobém výhledu určitě.

Vozy značek Hyundai a Kia se dříve ocitaly na konci výsledků srovnávacích testů a sklízely přezíravý posměch novinářů. Hyundai a Kia ale najaly evropské techniky a designéry, zaměřily se cíleně na odstraňování slabin svých vozů, jako byly lacině působící design, špatné jízdní vlastnosti a malá spolehlivost. Postupně se vypracovaly ve skvěle fungující společnost. Dokonce i v době globální finanční krize zvyšovaly prodej.

Dnes Kia oslovuje zákazníky sedmiletou zárukou, Hyundai pětiletou rozšířenou garancí a jejich vozy jsou při minimálně srovnatelné kvalitě levnější než konkurenční modely vyráběné německými nebo japonskými výrobci. Během posledních dvou let společnost Hyundai-Kia zdvojnásobila hodnotu svých akcií a proměnila se v hlavního konkurenta Toyoty a Nissanu na evropském trhu.

Zajímavé přitom je, že korejské automobilky si nekladou za cíl rychlý růst, který by se mohl vymknout kontrole a projevit se na poklesu kvality, jako se tomu stalo u japonských automobilek. Jeden z ředitelů Kia Motor Lee Sam-ung řekl, že automobilky Kia nemá v plánu budovat nové továrny. Namísto toho se chce soustředit na kvalitu výrobků, a to navzdory obavám, že omezená kapacita výroby zpomalí růst prodeje. „Kvantitativní růst je důležitý, ale kvalitativní růst je důležitější. Chceme se zaměřit na zlepšení kvality výrobků a naší značky. Globální poptávka po automobilech se podle všeho zhorší, ale budeme uvádět nové modely, posílíme místní propagaci a zlepšíme konkurenceschopnost značky,“ uvedl Lee. Také představitel automobilky Hyundai sdělil, že neplánují stavbu nových továren.

Zatímco evropská média neustále varují, že vážnou hrozbu pro evropské trhy představují laciné čínské automobily, evropské automobilky čínské značky přinejmenším po dobu několika nejbližších let za hrozbu nepovažují. Pro Fiat, Opel a Renault bude v příštím desetiletí představovat největší nebezpečí tandem Hyundai-Kia. A dnes už je jasné, že se korejské dvojice musejí obávat i německé značky včetně Volkswagenu.

Hyundai zvýšil svůj podíl na evropském trhu zásluhou tak úspěšných modelů jako naposledy s kompaktním SUV ix35. Nyní zlepšil design modelu i30, vyráběného v České republice, a chce z něj učinit skutečného konkurenta pro dosud nepřekonatelný bestseller evropského trhu Volkswagen Golf. Nový i30 v Evropě přijde do prodeje počátkem příštího roku jako pětidveřový hatchback.

Obě korejské značky nyní doufají, že novými modely Hyundai i30 a Kia Rio opět získají nové zákazníky. Významnou pomocí jim přitom bude, že jejich vývoz může být nyní o 10 % levnější vzhledem ke snížení tarifů EU podle dohody o volném obchodu FTA.

Hyundai a Kia jsou třetí a čtvrtou nejoblíbenější asijskou značkou v EU po Toyotě a Nissanu. Pokud ale jde o celkový prodej, představují Hyundai a Kia největší asijskou společnost v Evropě. Jen v Německu tržní podíl Hyundaie za osm měsíců tohoto roku zastínil zavedené evropské konkurenty jako jsou značky Fiat, Peugeot a Citroen.

 

Prodej asijských značek v EU za 8 měsíců roku 2011.

Toyota             332 407      (-10,1 %)

Nissan              296 362      (+14,8 %)

Hyundai            254 819      (+9,1 %)

Kia                  175 806      (+3,7 %)

Suzuki              111 119      (-9,8 %)

Honda              91 760         (-22,8 %)

Mitsubishi          72 165         (+22,6 %)

Zdroj: ACEA