name | autoweek.cz

Hyundai - technologie MHEV 48 V

Hyundai - technologie MHEV 48 V

11.04.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Hyundai nyní kromě vznětového motoru 2,0 CRDi 48V, představeného v roce 2018 pro nový Tucson, zkombinoval hospodárnou a pohotovou techniku částečně hybridního pohonu s napětím 48 V také se vznětovým motorem 1,6 CRDi. Spolu se všemi ostatními motorizacemi se vyrábí v Nošovicích.
Částečně hybridní systém je tvořen akumulátory s napětím 48 V, zařízením MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcemi generátoru a spouštěče a nízkonapěťovým měničem LDC (Low Voltage DC/DC). Vozidla jsou kromě 48 V elektrické soustavy vybavena také konvenční elektrickou sítí s napětím 12 V, která je propojena s 48 V systémem prostřednictvím měniče DC/DC. Část elektrické energie uložené v akumulátorech 48 V lze tedy použít také ke stabilizaci 12 V elektrické soustavy.

Sada lithio-ionových akumulátorů s napětím 48 V a kapacitou 0,44 kWh je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, zatímco zařízení MHSG je připevněno ke spalovacímu motoru. Řemen spojuje MHSG s klikovým hřídelem spalovacího motoru. MHSG dosahuje při rekuperaci kinetické energie nejvyšší výkon 12 kW a točivý moment 55 N.m na hřídeli MHSG.
 
Technika částečně hybridního pohonu snižuje spotřebu paliva a emise CO2 až o 7 % (podle nové metodiky měření WLTP). Podle kombinovaného cyklu NEDC je to dokonce až 11 %. Další výhodou systému je podpora spalovacího motoru dodatečným točivým momentem v různých fázích jízdy a jeho rychlejší a hladší spouštění.
 
Systém vyvinulo evropské technické centrum Hyundai v Německu a výzkumné a vývojové centrum Hyundai v korejském Namyangu. Částečně hybridní systém bude nabízen v kombinaci s dalšími motory.
 
Komfortní spuštění motoru a rozjezd
Částečně hybridní systém má největší přednosti v městské dopravě, v níž MHSG podporuje spalovací motor a zajišťuje jeho opětovné spuštění před rozjezdem. Spuštění motoru je rychlejší a hladší díky dodatečnému točivému momentu. Díky rychlejšímu přenosu točivého momentu lze spuštění motoru urychlit o 0,2 s. Konvenční 12 V spouštěč se používá pouze při prvním spuštění motoru se studeným motorovým olejem.
 
Hospodárné zrychlování s elektrickou podporou
MHSG při zrychlování podporuje spalovací motor výkonem 4 až 12 kW v závislosti na stavu nabití akumulátorů a míry sešlápnutí pedálu plynu řidičem. Jakmile vozidlo dosáhne požadovanou rychlost jízdy, MHSG přejde do neutrálního režimu a nedodává žádný výkon. Při jízdě konstantní rychlostí zůstává zařízení MHSG nečinné nebo pracuje jako generátor, který nabíjí 48 V akumulátor v závislosti na stavu jeho nabití.
 
Rekuperace
Ve fázi aktivního brzdění nebo brzdění motorem pohání otáčející se klikový hřídel soustavu MHSG v roli generátoru, která dosahuje nejvyšší rekuperační výkon 10 až 12 kW. Generátor přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do 48 V akumulátorů. Spalovací motor zůstává zapnutý a spojka sepnutá, aby bylo možné přenášet výkon od kol prostřednictvím převodovky a motoru do MHSG. Při pomalé setrvačné jízdě se funkce start-stop aktivuje již při 30 km/h. Při zpomalování mezi 30 a 0 km/h se motor zcela vypne a spojka rozepne.