name | autoweek.cz

II. ročník RAC Future Car Challenge

II. ročník RAC Future Car Challenge

15.11.2011 | Ivana Rybecká | Aktuality

Druhý ročník soutěže RAC Future Car Challenge z Brightonu do Londýna dokončilo více než 65 nízkoemisních vozidel. Úkolem soutěžících je použít pro absolvování trasy dlouhé necelých 100 km co nejmenšího množství energie.

Mezi soutěžícími druhého ročníku soutěže RAC Future Car Challenge byli jak nadšenci, kteří přijeli se svými vlastními vozidly, tak velké automobilky včetně BMW, Chevroletu, Mercedesu-Benz, Mini, Renaultu, smartu, Toyoty, Vauxhallu, Volkswagenu a Land Roveru. Mnohé ze startujících vozidel, jako Land Rover Range e, BMW Active-e a Volkswagen Golf Blue e-motion, zřejmě přijde během dvou či více let do prodeje, ale na britských silnicích je v běžném provozu těžko někdo viděl.

Na startovní listině se objevily jak nízkoemisní běžné automobily poháněné motory s vnitřním spalováním, tak i elektrická vozidla, vozy s hybridním pohonem i vozy poháněné vodíkovými palivovými články.

Řada z účastníků patří mezi dobře známé motoristické celebrity, včetně britské legendy F1 a mistra světa z roku 1996 Damona Hilla či bývalého konstruktéra mnoha legendárních monopostů F1 Gordona Murraye. Damon Hill řekl: „Lidé si mě většinou spojují s vysokorychlostním motoristickým sportem, ale dnešek byl velmi odlišný. Odstartovali jsme z Bristolu a jeli pomalu, abychom ušetřili co nejvíce paliva. Dnes jsem řídil Peugeot 508 pro The Global Fuel Initiative. Jízda měla lidem otevřít oči a ukázat, čeho se dá dosáhnout lepším stylem jízdy.“

Jízda byla odstartována starostkou Brightonu Anne Meadowsovou na Madeira Drive. V polovině trasy byla zastávka v Central Sussex College v Crawley, odkud se účastníci vydali do cíle na Waterloo Place, Pall Mall. Odtud s eskortou RAC absolvovaly slavnostní jízdu přes Piccadilly Circus do Regent Street , kde se připojili k výstavě více než stovky motorových vozidel vyrobených před rokem 1905, které se účastnily jízdy elegance v rámci tradiční jízdy veteránů z Londýna do Brightonu. Zde si přehlídku přišlo prohlédnout okolo 250 000 diváků.

Soutěže se mohla zúčastnit jen vozidla schválená pro běžný silniční provoz, byť mohlo jít o koncepty, vývojové a předvýrobní vozy, sériové automobily i lehké užitkové automobily s nízkou spotřebou energie, a to v pěti kategoriích: čistě elektrická vozidla (EV), hybridy s prodlouženým dojezdem či s dobíjením (E-REV, PHEV), hybridy (HV, HEV), vozy s vodíkovým pohonem (HFEV) a vozy s motory s vnitřním spalováním (ICE). Jejich emise CO2 nesměly překročit 110 g/km a mohly být poháněny jakýmkoli legálním způsobem.

Akce byla uspořádána ve třech odlišných třídách účastníků a v sedmi kategoriích vozidel: malý osobní automobil, běžný osobní automobil, velký osobní automobil, luxusní osobní automobil, sportovní automobil (dvousedadlový), víceúčelové vozidlo a lehké užitkové vozidlo (do 3,5 tuny).

Celkovým vítězem se stal bývalý konstruktér F1 Gordon Murray a jeho městské vozítko T.27. Vítěz s dojetím sdělil: „Bylo to poprvé, kdy jsme předvedli model T.27 na britských silnicích. Toto je jediná akce na světě, při které se předvádí skutečné automobily v reálných podmínkách, měření je nezávislé a vše se odehrává na očích veřejnosti. Je to fantastická ukázka technologie a Královský autoklub by měl být na tuto akci hrdý. Loni jsme vyhráli s naším vozem T.25 se zážehovým motorem a tento rok vyhrál náš elektrický vůz T.27. U obou je jasně patrné, že odlehčení je tím nejúčinnějším nástrojem, který pro snižování emisí máme. Vyhrát tuto akci je opravdu mimořádné a nebylo by možné toho dosáhnout bez 50% grantu od Technology Strategy Board a maximálního nasazení celého mého týmu.“

Cenu veřejnosti předal předseda RAC Sir David Prosser týmu Delta Motorsport a jejich stylovému sportovnímu vozu Delta E-4 Coupe. Výkonný ředitel firmy Simon Dowson řekl: „Je skvělé získat takové uznání od veřejnosti“ a pochválil také program Technology Strategy Board, bez jejichž podpory by to nebylo možné.

Starosta Londýna Boris Johnson řekl: „Tato fantastická akce zachycuje nostalgii a romantiku britské motoristické historie a poskytuje ji důležitost pro výzvy současnosti. Loni jsme zde při této akci oznámili naše inovační elektrické schéma Source London, kdy jsme předznamenali nárůst dopravy bez použití benzinu v hlavním městě. Výsledkem je, že již nyní se můžeme pochlubit mnohem větším počtem elektrických automobilů, než kdekoli jinde v Británii a to jejich nárůst teprve začíná. To mi pomůže dosáhnout cíle, kterým je efektivnější motorismus a čistší vzduch v Londýně.“ Po celém městě dosud bylo v rámci sítě Source London zřízeno více než 200 dobíjecích stanic pro elektrické automobily. V roce 2013 by jich mělo být 1300.

 

Ceny RAC byly předány vítězům z každé v následujících 15 kategoriích:

1. Nejefektivnější malé auto (sériové) - Smart fortwo ed

2. Nejefektivnější malé auto (prototyp) - Gordon Murray Design T.27

3. Nejefektivnější normální auto (sériové) - Nissan Leaf

4. Nejefektivnější normální auto (prototyp) - VW Golf Blue e-motion

5. Nejefektivnější velké auto (sériové) - Peugeot 508 e-HDI

6. Nejefektivnější Ssportovní auto (sériové) - Tesla Roadster

7. Nejefektivnější sportovní auto (prototyp) - Jaguar E-Type EV

8. Nejefektivnější MPV (prototyp) - Proton Exora REEV

9. Nejefektivnější LUV (sériové) - Mercedes-Benz Vito E-Cell

10. Nejefektivnější LUV (prototyp) - Citroen Nemo Van Electric

11. Celkově nejlepší Pure Electric Vehicle - Gordon Murray Design T.27

12. Celkově nejlepší vůz s prodlouženým dojezd/Plug-In hybrid (E-REV, PHEV) - Proton Exora REEV a Toyota Prius Plus-In Hybrid

13. Celkově nejlepší hybrid (HV, HEV) - Oaktec Honda Insight Rally Car

14. Celkově nejlepší vůz se spalovacím motorem (ICE) - Mini Cooper D Olympic Edition

15. Celkově nejlepší vůz na trhu v den konání soutěže - Nissan Leaf

16. Celkově nejlepší soukromě připravený vůz - Lotus Elise S1 Electric

17. Celkově nejlepší - vítěz RAC Future Car Challenge - Gordon Murray Design T.27

18. Volba veřejnosti - Delta E4 Coupe