name | autoweek.cz

Informace o trhu ojetých vozidel za rok 2013

Informace o trhu ojetých vozidel za rok 2013

15.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Cebia přináší celoroční souhrnné statistiky za rok 2013. V ČR bylo v roce 2013 prodáno více než 562 000 ojetých osobních vozidel, takže lze konstatovat, že ojetých aut se prodává zhruba 3,5x víc než nových.

Společnost Cebia se v oboru profiluje 22. rokem a ročně poskytuje služby pro více než milionu vozidel. Díky tomu může nabídnout informace a statistické údaje běžně nedostupné.

Data Cebia zpracovala na vzorku ojetých vozidel prodaných v ČR loňském roce. Dále čerpala z dat SDA, importérů vozidel, informací zveřejněných autobazary, ze svých interních dat a především ze svých zkušeností. Trh ojetých vozidel je totiž tak rozsáhlý a zasahuje do nezmapovaných oblastí, například malých autobazarů nebo prodeje mezi soukromými osobami, kde nezbývá, než výsledky odhadnout.

 

Odhad velikosti trhu ojetých vozidel v roce 2013

V ČR bylo v roce 2013 prodáno více než 562 000 ojetých osobních vozidel, což znamenalo meziroční růst o 8 %.

Při průměrné ceně vozidla 159 000 Kč činil celý objem trhu téměř 90 miliard korun.

Individuálně bylo vloni dovezeno a zaregistrováno 126 115 ojetých vozidel a dalších 436 000 bylo koupeno v tuzemsku, což bylo 3,5x více.

Z 562 000 ojetin bylo 302 000 prodáno mezi soukromými osobami a 260 000 prostřednictvím prodejců ojetých vozidel, většinou autobazarů.

Vzhledem k tomu, že v roce 2013 bylo v ČR prodáno 164 736 nových osobních vozidel, lze říct, že ojetých aut se prodává zhruba 3,5x víc než nových.

 

Tržní podíly značek ojetin

Z pohledu tržních podílů jednotlivých značek tradičně vede Škoda s podílem 26 %, i když její podíl se postupně v průběhu let snižuje. V roce 2011 její podíl činil 30 %, v roce 2012 28 %. Jinak se pořadí ani podíly jednotlivých značek příliš nemění.

I v oblasti ojetých vozidel se začíná projevovat nárůst prodejů nových vozidel značek jako Hyundai nebo Kia, ale například rostoucí značka Dacia se zatím na trhu ojetin příliš neprosadila.

Při pohledu na nejprodávanější modely opět suverénně vedou Škody Fabia a Octavia s téměř shodným 10% podílem. Oproti minulým letům odpadly některé již staré modely, jako například Škoda Felicia, a naopak se mezi neprodávanější modely dostal Hyundai i30 nebo Kia ceed.

 

Vývoj individuálních dovozů vozidel

Cebia dlouhodobě sleduje vývoj individuálních dovozů vozidel. V uvedené statistice se jedná o dovezená ojetá osobní vozidla prvně registrovaná v ČR.

Při pohledu na graf lze konstatovat, že se v posledních 4 letech počet dovezených ojetých vozů stabilizoval a ročně se dováží stále stejné množství vozidel.

Naopak prodej nových vozidel po letech růstu v loňském roce poprvé klesl, a to o více než 5 %.

 

Trh ojetých vozidel z pohledu dalších parametrů

Nepopulárnějšími barvami ojetých vozidel jsou modrá a šedá se 16 %. Pro srovnání - celosvětově nejoblíbenějšími barvami u nových vozidel jsou bílá s 25 % a stříbrná a černá s 18 %. Podle statistik Svazu dovozců automobilů mělo v ČR v roce 2012 bílou barvu 21,6 % prodaných nových aut. Ještě dva roky před tím to bylo téměř o polovinu méně. Lze tedy očekávat, že až tato auta budou za několik let prodávána jako ojetá, stoupne nabídka bílých vozidel.

Cebia vyhodnotila průměrnou kubaturu jak u vznětových, tak zážehových motorů. Vloni se nejvíce kupovaly motory s objemem od 1400 do 2000 cm3 (48 %). Zcela minimálně se prodávají auta s objemem do 1 l.

Z jiného průzkumu, který jsme dělali v roce 2013, nám vyšla průměrná kubatura 1800 cm3. Ze stejného průzkumu vyplývalo, že zákazníci mají zájem o motory se stále vyšším objemem. A to přesto, že vozidlo s motorem s vyšší kubaturou má dražší povinné ručení, které navíc letos podražilo.

V roce 2013 bylo nejvíce prodaných vozidel 5 let starých, tzn. byla vyrobena v roce 2008. Průměrné stáří vozidel však bylo 7,5 roku. Rozdíl mezi těmito údaji je způsoben poměrně velkým množstvím vozidel starších 12 let, která zvyšují průměrné stáří. Důležitějším parametrem je však četnost prodeje vozidel určitého stáří, která je patrná z grafu.

Téměř 50 % vloni prodaných automobilů mělo udávaný stav na tachometru mezi 100 000 a 200 000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 123 000 km. Jen 12 % aut mělo na tachometru přes 200 000 km, což však neodráží realitu. Právě auta, která mají skutečně najeto přes 200 000 km, jsou stáčena na hodnotu pod 100 000 km a graf za loňský rok by ve skutečnosti vypadal rozhodně jinak.

Zájem zákazníků je tradičně téměř souměrně rozdělen mezi zážehové a vznětové motory. Z jiného našeho průzkumu vyplývá, že od roku 2010 se podíl zážehových motorů snížil o 7 % a v roce 2013 zákazníci více kupovali turbodiesely. Důvodem byla pravděpodobně ekonomická situace zákazníků (i firem), kteří díky nižší spotřebě a levnější naftě snižovali své provozní výdaje. Vzhledem k loňskému srovnání cen obou paliv a také ke klesající spotřebě maloobjemových zážehových motorů lze postupně očekávat opět rostoucí zájem o zážehové motory.

Stejně jako z našich dřívějších průzkumů i z této analýzy je patrný převažující zájem zákazníků o sedany (37 %), o něco menší zájem je o kombi (34 %)a ještě o něco menší o hatchbacky (27 %). Poměr mezi jednotlivými segmenty je ale celkem vyrovnaný až na vozy kupé a kabriolety, které se podílejí na celkovém prodeji kolem 1 %.

Naprosto převažuje zájem o ojetiny do 100 000 Kč. Se zvyšující se cenou prodejnost ojetého vozidla klesá. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 159 000 Kč.

Téměř tři čtvrtiny ojetých vozů pocházejí z tuzemska, tzn., že vozidla byla v roce 2013 zakoupena v ČR. Část těchto vozů (odhadujeme 60 %) byla v minulosti dovezená do ČR jako ojetá, část (40 %) byla původně prodána a registrována v ČR jako nová vozidla.

Každopádně se většina zákazníků při koupi ojetiny poohlíží po autu v ČR. Důvodem může být to, že zákazníci již vnímají rizika individuálního dovozu, ale svou roli určitě hraje pohodlnost pořízení ojetiny v tuzemsku. Každopádně o vozidlech provozovaných v ČR je většinou dostupných daleko více informací.