name | autoweek.cz

Jaguar C-X75 se bude vyrábět

Jaguar C-X75 se bude vyrábět

06.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tým formule 1 Williams oznámil, že se bude podílet na sériové výrobě superauta s hybridním pohonem. Koncept Jaguar C-X75 nadchl na autosalonu v Paříži svým designem i nekonvenční technikou. Nakonec ale nebude mít generátor poháněný mikroturbínou.

Týmu Williams se ve F1 v posledních letech moc nedaří. Souběžně se závodní činností ale využívá své technické kapacity k vývoji nových technologií. Nejzajímavější z nich je rekuperační systém KERS akumulující energii nikoliv nabíjením akumulátorů, ale roztáčením setrvačníku. Tento systém se sice nepodařilo použít ve F1, ale s úspěchem jej ve vytrvalostních závodech testuje Porsche ve voze 911 GT3 R.

Nyní Williams a Jaguar oznamují, že budou spolupracovat na výrobě supersportu s hybridním pohonem, který byl vystaven jako koncept C-X75 na autosalonu v Paříži. Williams se bude na společném projektu podílet vývojem aerodynamiky, výrobou komponent z uhlíkových komponent a hybridních technologií.

Vedoucím projektu v Grove u Williamsu bude Paul Newsome. Ten začínal u Rover Group a v letech 2001 až 2007 pracoval na vývojových projektech pro Jaguar Land Rover. Poté odešel ke Group Lotus odkud zamířil k Williamsu.

Od roku 2008 je Jaguar v majetku indické Tata Motors, která jej spolu s Land Roverem koupila od Ford Motor za 2,3 miliardy dolarů. Koncept C-X75 se stal vrcholnou ukázkou schopností techniků Jaguaru ve vývojovém středisku v Whitley. \"Od Jaguaru se očekává, že bude průkopníkem nové techniky, v tom předčí ostatní. Koncept C-X75 byl odborníky přijat s nadšením a toho chceme využít. Žádný jiný vůz nemůže lépe ukázat obnovenou sebedůvěru a schopnosti technických inovací značky Jaguar,\" říká ředitel Jaguar Cars Adrian Hallmark.

Ředitel designu Jaguar Cars Ian Callum k tomu dodal: \"Půjde o nejinovativnější Jaguar jaký byl kdy vyráběn. Navíc bude mezi supersporty i nejhezčím.\"

\"Dosud nikdy jsme neměli tak ambiciózní program vývoje nových vozů. Toto je Jaguar budoucnosti. Takovéto možnosti inovací jsou důvodem, proč Tata Motors investovala do Jaguaru a je skvělé, že se takovéto auto stane realitou,\" řekl šéf Tata Motors Carl-Peter Forster. Podle Forstera Tata Motors v nejbližších letech do Jaguaru a Land Roveru investuje 5 miliard liber (8,2 miliardy dolarů).

Vůz bude poháněn výkonnými elektromotory na obou nápravách. Pro prodloužení dojezdu budou akumulátory dobíjeny generátorem poháněným maloobjemovým přeplňovaným spalovacím motorem. Zde je ovšem zásadní rozdíl proti konceptu vystavenému v Paříži. U toho generátor poháněla dvojice mikroturbín. Podle Jaguaru vývoj hybridního pohonu s mikroturbínami i nadále pokračuje, ale pro tento vůz byla zvolena konvenční technologie pohonu kvůli zkrácení celkové doby vývoje.

Malé rozměry spalovacího motoru mají umožnit zachovat velmi nízký profil vozu a nízkou polohu těžiště. A je zde ještě jedna zajímavá shoda - přeplňovaný čtyřválec by měl mít objem 1,6 l, což jsou parametry motorů F1, které by se měly začít používat od roku 2013.

Vůz by měl dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 3 s a největší rychlost přes 320 km/h při emisích CO2 nižších než 99 g/km. Dojezd jen na elektrický pohon bude 50 km.

Výroba Jaguaru C-X75 přinese v Coventry okolo sta nových pracovních příležitostí. V letech 2013-15 má být vyrobeno 250 kusů tohoto vozu v ceně 800 000 až 1 milion eur (19 až 24,5 milionu Kč).