name | autoweek.cz

Jaguar hýří aktivitou

Jaguar hýří aktivitou

20.08.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zdá se, že není dne, aby nepřišla zpráva o novinkách připravovaných u Jaguaru. Pro model XJ je připraven nový přeplňovaný V6 a XJ i XF dostanou konečně i pohon všech kol.

 

Jaguar pod kontrolou indické Tata Motors krok za krokem zaplňuje mezery v nabídce, které umožňovaly, aby mnozí potenciální zákazníci volili jiné exkluzivní značky. Jde o další ukázku cílené orientace na konkrétní skupiny zákazníků.

Pro modelový rok 2013 Jaguar přijde u své vrcholné modelové řady XJ se zcela novým motorem. Přeplňovaný zážehový V6 3,0 l má výkon 250 kW (340 k), takže je s 93 kW/l motorem s nejvyšším specifickým výkonem v nabídce značky. Také jeho točivý moment je pozoruhodný - 450 N.m. Navíc přináší snížení spotřeby o 14 % v porovnání s motorem V8 5,0 l, který nahrazuje. Ten ovšem poskytoval o 37 kW (50 k) větší výkon. Jedná se o motor, který už se používá v modelu X a objeví se rovněž v připravovaném F-Type.

Poprvé od roku 2008, kdy byla ukončena výroba neúspěšného modelu X-Type, se v nabídce opět objeví pohon všech kol. Jde o další útok na dosud dominantní trojice německých značek, které pohon všech kol dávno dodávají.

U Jaguarů XF a XJ bude pohon všech kol kombinován s výše uvedeným přeplňovaným motorem V6 3,0 l o 250 kW (340 k) doplněným o systém Stop/Start a osmirychlostní samočinnou převodovku. Zatím tedy nebude ve spojení s turbodieselem, protože primárně budou trhem pro verze AWD Spojené státy, ale podle všeho to je jen otázka času, kdy se tak stane. Hlavními trhy kromě Severní Ameriky budou pro verze AWD Rusko a Čína, ale s těmito variantami se nepočítá pro domácí britský trh.

Systém pohonu všech kol AWD (All Wheel Drive) byl vyvinut ve spolupráci s německou firmou ZF Friedrichshafen. Magna International dodává převodné skříně a Dana je dodavatelem předního diferenciálu. V základním uspořádání jsou poháněna jen zadní kola. Pokud na základě údajů z čidel nastane potřeba pohonu všech kol je elektronicky prostřednictvím spojky připojen pohon předních kol, na nějž je možné přenést až 50 % točivého momentu.

Výroba verzí s pohonem všech kol začne v závodě Castle Bromwich v říjnu. Cena pro evropské trhy nebyla stanovena, ale v USA má stát o 3000 USD více než s pohonem zadních kol. Naopak jen pro Evropu je určena verze XF Sportbrake poháněná turbodieselem.

Jaguar za první pololetí prodal v Evropě 12 673 vozů, což znamenalo navýšení prodeje o 9 %, nicméně Audi zde za stejné období dodalo 383 476 aut.