name | autoweek.cz

Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations v Pebble Beach

Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations v Pebble Beach

18.08.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejrychlejší Land Rover - Range Rover Sport SVR s přeplňovaným motorem V8 - se představil během Soutěže elegance v Pebble Beach. Spolu s ním oddělení Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations představilo i dva unikátní vozy Jaguar - F-TYPE Project 7 a E-Type Lightweight. 

Za účasti šéfdesignéra Jaguaru Iana Calluma nově vytvořená divize Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations z anglického Browns Lane, vedená Johnem Edwardsem, představila při tradiční Soutěži elegance v kalifornském Pebble Beach hned tři unikátní vozidla: Range Rover Sport SVR, Jaguar F-TYPE Project 7 a Jaguar E-Type Lightweight.

 

Vývoj Range Roveru Sport SVR měl na starosti tým nového oddělení Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations. Cílem bylo vytvořit nejsportovněji zaměřený Range Rover Sport všech dob bez jakýchkoliv kompromisů v terénních schopnostech a komfortu. Nejrychlejší a nejvýkonnější Land Rover je prvním modelem značky s označením SVR, které ponesou vysocevýkonné modely Jaguaru i Land Roveru.

 

Nejrychlejší a nejvýkonnější produkční Land Rover vychází z nového Range Roveru Sport s celohliníkovou nosnou strukturou. Úpravami designu dostal Range Rover Sport SVR výrazný vzhled. Tyto změny navíc zlepšují chlazení a aerodynamickou účinnost. Interiér vozu je vytvořený na míru se speciálními sedadly.

 

Pětilitrový mechanicky poháněným dmychadlem přeplňovaný motor V8 byl naladěn na 405 kW (550 k) a 680 N.m. Osmirychlostní samočinná převodovka ZF 8HP70 a pohon všech kol byly přizpůsobeny zvýšenému výkonu motoru. Vůz je vybaven stálým pohonem všech kol a dvoustupňovou redukční převodovkou.

 

Land Rover u tohoto modelu vůbec poprvé použil dvoustupňový aktivní výfukový systém s elektronicky ovládanými ventily. Ten optimalizuje zvukový projev a výkonnost, takže ve vysokých otáčkách se zvuk podobá závodním vozům.

 

Hliníkové zavěšení kol Range Roveru Sport SVR je s dvojitými trojúhelníkovými rameny vpředu a víceprvkovým uspořádáním vzadu. Pracovní zdvih kol je 260 mm vpředu a 272 mm vzadu. Vylepšené pneumatické pérování samočinně přepíná mezi dvěma světlými výškami a nová generace systému Terrain Response automaticky vybírá nejvhodnější program pro jízdu v terénu. Ve výbavě SVR je i systém Wade Sensing, poskytující informace o hloubce vody při brodění. Stejně jako běžný Sport umí SVR brodit vodou až do hloubky 850 mm. SVR může také tahat přívěsy o hmotnosti až 3000 kg.

 

Range Rover Sport SVR akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,5 s a jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 260 km/h. Tento vůz zajel kolo na Severní smyčce Nürburgringu za 8 minut a 14 sekund, tedy jako nejrychlejší sériově vyráběné SUV. Čas zajel testovací pilot Land Roveru se zcela standardním sériovým vozem.

 

První Range Rover Sport byl představen v roce 2005 a dosud bylo vyrobeno přes 500 000 vozů této modelové řady. Range Rover Sport SVR měl svou předpremiéru na červnovém Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Tam se prototyp se maskoval v červeno-bílo-modré folii. Range Rover Sport SVR si mohou zákazníci objednat již nyní. První vozy se k nim dostanou na začátku roku 2015. Cena bude oznámena na začátku října na pařížském autosalonu.

 

Jaguar F-TYPE Project 7 je speciální verze dvoumístného roadsteru připomínající úspěchy Jaguaru D-Type v Le Mans, která se v Pebble Beach představila v podobě schválené pro provoz v USA.

 

Jaguar E-Type Lightweight je unikátní projekt stavby šesti "chybějících" z nedokončené malé série 18 závodních vozů původně vyráběných v roce 1963.