name | autoweek.cz

Jaguar XF 2,2D - velká výzva

Jaguar XF 2,2D - velká výzva

11.07.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

U Jaguaru dali jasně najevo své úmysly jakým směrem chtějí rozšiřovat prodej svého modelu XF, když pro představení jeho modernizované podoby, vybavené novým turbodieselem 2,2 l, vybrali silnice v okolí Mnichova a na okraji bavorských Alp.

\"Modernizací stávajících modelových řad vytváříme základ pro růst prodeje po celém světě. S novými verzemi vstupujeme do nových segmentů a současně posilujeme své postavení na nových trzích s velkým potenciálem růstu,\" řekl nám hlavní programový inženýr Jaguar Cars Andy Whyman.

U Jaguaru se ani v nejmenším netají tím, že nový XF 2,2D je odpovědí na úspěch německých exkluzivních značek se čtyřválcovými turbodiesely ve střední třídě. Čtyřválců se totiž v exkluzivní třídě prodává 49 %. Navíc čtyřválec znamená velký přínos po stránce flotilových emisí CO2. Celkem logicky z toho vyplývá i další krok, který by u modelu XF měl následovat, a tím je karoserie kombi. Ta by se měla představit už v září na autosalonu ve Frankfurtu.

Jaguar XF 2,2D jsme už podrobně přiblížili v dubnu, kdy jsme měli možnost jej krátce vyzkoušet ještě v zamaskované podobě. Poté byl vůz vystaven na autosalonu v New Yorku. Nyní už padá veškeré maskování a XF se čtyřválcovým turbodieselem se nabízí k prvnímu otestování.

Čtyřválec AJ-i4D má sice svůj prapůvod u PSA (k Jaguaru se dostal přes Ford), nicméně byl velmi zásadním způsobem přepracován počínaje proměnou v podélné uložení ve voze z původně příčného, což znamenalo úplné přepracování konstrukce bloku motoru. Změnilo se uložení motoru i mnohé materiály ve snaze maximálně eliminovat hlučnost a vibrace motoru. Navíc jsou zde významné technické novinky spočívající v použití vodou chlazeného turbodmychadla a inteligentního systému Stop-Start, prvního vybaveného tandemovým solenoidovým spouštěčem TSS a druhým akumulátorem pro urychlení reakce při znovuspouštění motoru. Tento systém je prvním schopným spustit motor znovu ještě před tím, než se zcela zastaví.

Výkonnostní parametry motoru AJ-i4D - 140 kW při 3500/min a 450 N.m při 2000/min - jsou dostatečné na to, aby vozu poskytovaly dynamické schopnosti odpovídající značce Jaguar: zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a maximum 225 km/h. A to při senzační hodnotě kombinované spotřeby 5,4 l/100 km.

Nejpatrnější proměna vzhledu se týká přídě vozu s novými světlomety, kde bi-xenony doplňují LED osvětlení pro denní svícení. S tím souvisí i změna tvaru nárazníku a kapoty motoru, což vše dohromady působí dojmem, že před sebou máme zcela nový model. Přitom si celkový profil uchovává sportovní charakter Jaguaru.

\"XF je vnímán jako typický sedan značky Jaguar. Je elegantní i účelný s neodmyslitelným sportovním laděním designu. Pro jeho nejnovější podobu jsme se snažili jeho přednosti dále rozvinout a zdůraznit jeho charakter výkonného vozu abychom z něho učinili na pohled nejdynamičtější auto ve své třídě,\" říká o nové podobě XF ředitel pro design Ian Callum.

K řadě změn došlo i v interiéru. Je nejen luxusnější, ale současně přívětivější pro uživatele a přitom přináší řadu nových technických vylepšení. Logičnost ovládání začíná u barevné dotykové 7\" obrazovky TFT a pokračuje k příkladnému uspořádání ovladače na středové konzoli. K dispozici je nový audiomodul s pamětí 30 GB a možností připojení USB, Bluetooth a iPodu. Pro nejnáročnější je připraven sound system 1200 W se 17 reproduktory vybavený DTS a Dolby ProLogic II Surround soundem.

 

Nový čtyřválec připomene turbodiesel jen po studeném startu. Samozřejmě, že nejdou dělat zázraky, takže především v nižších otáčkách se pozná, že je to čtyřválec, ale po pravdě řečeno je skutečně mnohem tišší a s menšími vibracemi než jakýkoliv jiný stávající konkurent.

Dosažení nízká spotřeba sice bylo prvotním cílem, ale vynikající osmirychlostní samočinná převodovka ZF řidiče neokrádá o příkladný temperament poskytovaný novým motorem. Jestliže při řazení nahoru je tato převodovka velmi dobrá, pak při podřazování je opravdu vynikající.

U Jaguaru se dlouho bránili čtyřválcovému turbodieselu pro tak velké auto jako je XF. Pod novým vedením se ukazuje, že není důvod se bránit tomu, co se v německých autech tak osvědčilo a získává velkou přízeň kupujících. Zvláště když u Jaguaru dokázali novou pohonnou jednotku vyladit tak, aby byla důstojným reprezentantem značky. Možná, že nad čtyřválcem tradiční zákazníci povytáhnou obočí, ale je tu velká šance, že právě tento motor přiláká ke koupi XF ty, kteří dosud o Jaguaru neuvažovali.

Vylepšení, přinášející snížení spotřeby nafty, doznala i verze XF se šestiválcovým turbodieselem 3.0 AJ-V6D s výkonem 176 kW a točivým momentem 500 N.m. Také ta je vybavena osmirychlostní samočinnou převodovkou ZF. Výsledkem je dosažení spotřeby 6,3 l/100 km u vozu zrychlujícího z 0 na 100 km/h za 7,1 s a dosahujícího 240 km/h.