name | autoweek.cz

Jak chce Škoda prolomit nezdary VW Group v Indii?

Jak chce Škoda prolomit nezdary VW Group v Indii?

11.07.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel Škoda Auto Bernhard Maier oznámil, že VW Group v Indii investuje 1 miliardu eur. S těmito prostředky má značka Škoda za úkol pomoci celému koncernu, aby se na rychle rostoucím trhu konečně prosadil.
Volkswagen Group v Indii vynaloží dosud největší částku v historii a Škoda dostala za úkol s využitím 1 miliardu eur do vývoje a výroby nových modelů konečně dosáhnout úspěch pro sebe i další koncernové značky.
 
Je naděje na úspěch?
Nick Gibbs v magazínu Automotive News Europe se ptá, proč se VW domnívá, že konečně uspěje, když ve svém předchozím úsilí v této zemi toho dosáhl tak málo? Vysvětluje: „Tentokrát se německá společnost o úspěch pokouší vlastními silami. Volkswagen se dříve zaměřoval na hledání partnerů - nejprve s dominantní značkou na trhu Suzuki, což v roce 2015 skončilo naprostým fiaskem a nepříjemnými dohady, a vloni s Tata Motors. Ani z toho nic nebylo.“
 
Při tiskové konferenci generální ředitel Škoda Auto Bernhard Maier při ohlašování projektu Volkswagenu India 2.0 připustil problémy s prosazením se na tomto trhu orientovaném na cenu: „Koncern Volkswagen se v minulosti v Indii potýkal s naplňováním svých růstových cílů. Ale na tak důležitém trhu Volkswagen musí mít patřičné ambice, a proto přicházíme s projektem India 2.0.
 
Platforma speciálně upravená pro Indii
Vozy nabízené vozy skupinou VW v Indii byly vždy příliš drahé na to, aby se zde více uplatnily. „VW Group na indickém trhu uskutečnila řadu studií a největší překážkou vždy byly náklady. V porovnání s konkurencí byly automobily technicky příliš vyspělé," říká analytik IHS Markit pro automobilový průmysl v Indii Gaurav Vangaal. Náklady se odrážejí na prodeji. Letos do konce května Volkswagen v Indii prodal 16 567 vozů a Škoda 6891 aut, zatímco Suzuki Maruti téměř tři čtvrtě milionu vozů.
 
Kvůli snížení nákladů Volkswagen v Indii agresivně přizpůsobuje svou platformu MQB A0. Automobilka v Indii vyrábí auta ve dvou závodech. Nyní k tomu zřizuje místní inženýrské a výzkumné a vývojové centrum a poprvé bude v Indii vyrábět také motory. Po rozšíření továrny Škoda v Aurangabádu v centrální Indii se odhaduje, že vznikne 4000 až 5000 nových pracovních míst.
 
Vzorem Renault Kwid
Prvním vozem, vycházejícím z tohoto nového konceptu, bude malé SUV, které by mělo být předvedeno ke konci roku 2020. Tento typ vozů zde nabízí nejen Maruti Suzuki. S obdobně koncipovaným modelem Kwid se zde od roku 2015 dokázal úspěšně prosadit i Renault, který zde před tím zcela propadl s jinde velmi úspěšným laciným modelem Logan.
 
Renault Kwid sice na první pohled připomíná zmenšený Duster, ale jeho platforma CMF-A přináší velké ústupky z hlediska bezpečnosti, takže by nebylo možné ji použít jinde (jediný další vůz se stejným základem je alianční sourozenec Datsun redi-Go). Ovšem po počátečním skvělém prodejním úspěchu vloni zájem o tento model dramaticky poklesl o 28 % na loňských 36 061 vozů (což ale je stále mnohem víc než všech koncernových aut dohromady).
 
Sázka na budoucí přísnější předpisy
S platformou MQB A0 bude malé SUV Škoda na poměry indického trhu stále ještě velmi složité a tedy i poměrně drahé. Po malém SUV má následovat několik malých vozů s platformou MQB A0-IN pro vozy značek Škoda a Volkswagen „navržených a vyráběných v Indii pro Indii“. Volkswagen u připravovaných nových modelů ovšem spoléhá na něco jiného, ​​než jen na snižování nákladů. Jeho konkurenti totiž budou muset zdražovat kvůli novým bezpečnostním standardům a emisním normám. Od roku 2020 totiž Indie plánuje zavedení emisního standardu Bhárat Stage 6, který je blízký Euro 6, a současně s tím se zpřísní normy týkající se pasivní bezpečnosti nových vozů. Škoda nové vozy vyvíjí už s ohledem na nové standardy.
 
Generální ředitel společnosti Škoda Auto India Gurpratap Boparai, který přišel do Škody v dubnu od firmy Fiat India, zdůraznil: „Poprvé budeme mít v Indii světovou premiéru vlastního modelu, který navíc bude díky použití dílů z hliníku a za tepla tvarované vysokopevnostní oceli velmi lehký.“
 
Bernhard Maier předpovídá, že kombinace vyrovnanější cenové nabídky s konkurencí, nižších výrobních nákladů, zdvojnásobení prodejní sítě během čtyř let a velká spokojenost zákazníků s „nejlepšími vozy ve své třídě“ zvýší do roku 2025 podíl VW Group v Indii ze současných 1,6 % na 5 %. Vloni se v Indii prodalo celkem 3,61 milionu osobních automobilů, takže kombinovaný prodej vozů VW a Škody by se měl zvýšit na 180 000 aut ročně. Pokud ale indický trh do roku 2025 dosáhne 8 až 10 milionů, jak předpovídá např. konkurenční Renault, znamenalo by to prodej 400 000 až 500 000 za rok. To už by byly zajímavá čísla i z hlediska velikosti současné investice.
 
Nejen Indie
Škoda má v úmyslu využít Indii jako exportní základnu pro další rozvíjející se trhy - nabízí se zejména potenciálně velmi silný trh v Íránu (pokud se podaří vyřešit problém amerických sankcí). To by teoreticky mohlo fungovat, i když o totéž se už dříve snažili i jiní a neuspěli (včetně Maruti Suzuki). Výše vynaložené investice každopádně dokládá, že to Volkswagen v Indii tentokrát myslí velmi vážně.