name | autoweek.cz

K uhlíkové neutralitě vede více cest

K uhlíkové neutralitě vede více cest

14.05.2021 | | Aktuality

Podle automobilky Toyota by se mělo dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 prostřednictvím široké škály technologií, z nichž si budou moci vybrat všichni zákazníci. Toyota odmítá soustředění zdrojů na jediné řešení, například pouze na čistou elektromobilitu.
Toyota věří, že rychlejší cestou k dosažení celosvětové uhlíkové neutrality jsou uvážené investice do různorodých technologií. Toyota se zasazuje o uhlíkovou neutralitu pro všechny, nejen pro vybrané skupiny či regiony. Uhlíková neutralita v automobilovém průmyslu znamená dosažení nulových emisí CO2 ve všech procesech během celého životního cyklu výroby, přepravy, provozování, tankování či nabíjení, ale i recyklování nebo likvidace vozidel.
 
„Toyota se plně zasazuje o dosažení cíle, kterým je do roku 2050 vykazovat celosvětovou uhlíkovou neutralitu, a proto bude i nadále investovat do různých nízkouhlíkových technologií a novátorských řešení, abychom naplnili potřeby našich zákazníků ve všech zemích a regionech,“ vysvětluje strategii Toyoty na poli uhlíkové neutrality ředitel pro digitální technologie TMC James Kuffner.
 
Investice do produktů a technologií s nízkou uhlíkovou stopou
Vytváření nízkoemisních elektrifikovaných řešení pro široké masy má Toyota v genech. Po celém světě už prodala přes 17 milionů elektrifikovaných vozidel, z toho bezmála 2 miliony v roce 2020. Toyota má v nabídce 55 elektrifikovaných vozidel a dokáže naplňovat potřeby zákazníků po celém světě, aniž by se vzdávala snahy nabízet ty nejlepší technologie k minimalizaci uhlíkových emisí.
 
Do roku 2025 Toyota plánuje rozšířit svoji nabídku elektrifikovaných vozů na 70 modelů včetně 15 elektromobilů s akumulátory. Ve snaze zajistit maximální dostupnost a hospodárnost těchto produktů bude Toyota i nadále vynakládat značné investice do nových technologií akumulátorů.
 
Efektivní využívání technologie vodíkových palivových článků
Toyota bude zároveň i nadále významně investovat do své špičkové technologie palivových článků, která dokáže zlepšit ekologickou stopu celosvětového dopravního ekosystému. Například může napomoci dosáhnout uhlíkové neutrality v případě nákladních vozidel a těžké nákladní dopravy, vlaků, autobusů, vozidel taxi, letecké dopravy, lodní dopravy a průmyslových procesů. Toyota zaznamenává rostoucí zájem o svoji technologii palivových článků v mnoha různých odvětvích.
 
Dosažení uhlíkové neutrality se spalovacími motory
Odhaduje se, že po celém světě dnes jezdí přes 1,4 miliardy vozidel, přičemž většina z nich je poháněna spalovacími motory. Toyota v rámci své strategie k urychlení uhlíkové neutrality zkoumá a testuje možné způsoby, jak uhlíkové emise takových vozidel dále snižovat. K minimalizaci uhlíkových emisí stávajícího světového vozového parku by mohlo napomoci vodíkové palivo, jakožto i další nové alternativy e-paliva vyráběného z vodíku a biopaliv.
 
Zasazení dosáhnout uhlíkové neutrality bez nutnosti vynechat jediného zákazníka
Toyota věří, že regulační rámec k uhlíkové neutralitě je lepší ponechat otevřený a neomezovat v předstihu žádná potenciální technologická řešení. Všechna odvětví musejí pracovat na vývoji nových technologií a infrastruktury společně s vědci a akademickým světem, jakožto i místními samosprávami a národními vládami. Panuje předpoklad, že v příštích 10 letech se v Evropě prodá přes 200 milionů nových vozidel. Očekává se, že z těchto 200 milionů bude přibližně 45 milionů vozidel s nulovými emisemi.
 
Toyota Motor Europe chce do roku 2025 zvýšit zastoupení elektrifikovaných modelů na 90 %. „Díky širokému portfoliu cenově dostupných elektrifikovaných produktů a důvěryhodné partnerské spolupráci jsme i v těchto náročných časech vykazovali vysokou míru odolnosti. Zatímco trh jako celek klesal o 14 %, náš prodej se snížil jen o 7 %, a tak jsme v Evropě dosáhli historicky nejvyššího podílu na trhu,“ říká prezident a generální ředitel Toyota Motor Europe Matt Harrison.