name | autoweek.cz

Karoq nebo Kodiaq také z Finska?

Karoq nebo Kodiaq také z Finska?

13.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda Auto hledá řešení příjemného problému - rostoucího zájmu o její SUV, který převyšuje výrobní kapacity a působí dlouhé čekací lhůty. Jednou z možností je přesunutí části produkce do výrobních závodů mimo koncern Volkswagen.
Škoda Auto úspěšně rozšiřuje svou modelovou nabídku o nová SUV, která kupující přijímají s nadšením. Vloni bylo po celém světě dodáno 1,2 milionu vozů značky Škoda a cílem je dosáhnout hranice 2 milionů do roiku 2025.
 
V dubnu Škoda Auto poprvé ve své historii dodala v tomto měsíci svým zákazníkům více než 100 000 vozů. Se 107 100 dodanými vozy překonala o 10,1 % výsledek stejného měsíce loňského roku (97 300 vozů). Poté v květnu Škoda zvýšila dodávky zákazníkům dokonce o 13,4 % na 112 400 vozů (v květnu 2017 to bylo 99 100 vozů) a dosáhla tak nejlepšího květnového výsledku v historii.

Významnou měrou k tomu přispívá produkce a prodej v Číně, nicméně značka Škoda je rekordně úspěšná i v Evropě. Výsledkem je skutečnost, že automobilka, o které se kdysi uvažovalo jako o výrobci cenově dostupných aut pro rozvíjející se trhy především ve východní Evropě, už předstihla nejen mateřskou značku Volkswagen, ale dokonce i Audi a stala se druhou nejziskovější značkou koncernu VW po Porsche!
 
Velký podíl na stálém růstu značky má setrvale vysoká poptávka po modelech kategorie SUV Kodiaq a Karoq. Pro příští rok se připravuje uvedení třetího SUV, jehož předobrazem byl koncept Škoda Vision X. Základem výroby SUV se značkou Škoda je závod v Kvasinách. Ten prochází největší modernizací a rozšiřováním v celé své historii. Denně v Kvasinách více než 8500 zaměstnanců vyrobí kolem 1000 automobilů. V následujících letech se roční objem výroby v tomto závodě zvýší na více než 300 000 vozů.
 
Jenže rostoucí úspěch přináší i problémy ve výrobě, která nestačí plnit rostoucí poptávku po nových vozech. Před pár měsíci vzbudily v českých médiích rozruch úvahy o možnosti přesunu výroby reprezentativního modelu Superb do německého Emdenu. Alespoň trochu by měla pomoci montáž vozů Karoq v německém Osnabrücku.
 
Jenže jak potvrdil pro agenturu Reuters šéf odborů VW AG Bernd Osterloh přesun výroby vozů Škoda do Německa nemůže být řešením. Místo toho by Škoda Auto měla přistoupit ke stejnému řešení, jaké používají prémiové automobilky BMW, Mercedes-Benz nebo Jaguar Land Rover v případě velkého převisu poptávky nad možnostmi výroby. Tímto řešením je využití smluvních výrobců, k nimž se na určitý čas outsourcuje část produkce. Nejčastěji využívanými smluvními výrobci jsou Magna International s výrobním závodem v rakouském Štýrském Hradci a finská společnost Valmet Automotive.

Jejich výrobní závody vynikají velkou flexibilitou a schopností v relativně krátké době přejít na produkci zcela nových modelů a přitom garantovat vysokou kvalitu výroby. Přitom nemusejí investovat velké prostředky do vlastního vývoje a přípravy výroby, což jejich produkci zlevňuje. Valmet například v poslední době angažoval 1000 pracovníků aby pomohl Mercedesu-Benz pokrýt vysokou poptávku po SUV GLC a nové generaci třídy A.
 
Podle Osterloha by rozhodnutí o řešení potřeby navýšit produkci vozů Škoda mělo učinit koncernové vedení, jehož je členem, do konce listopadu.