name | autoweek.cz

Kdo je vlastně čtvrtý na světě? (aktualizováno)

Kdo je vlastně čtvrtý na světě? (aktualizováno)

29.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Ford Motor jako poslední z automobilových gigantů zveřejnila své prodejní výsledky za rok 2010. Pokud sečteme prodejní výsledky obou značek skupiny Hyundai Kia Motor, pak se korejská společnost stala čtvrtým největším výrobcem aut na světě.

Společnost Ford Motor v roce 2010 po celém světě dodala 5 313 000 automobilů. To bylo o 447 000 kusů resp. 9,19 % více než v předchozím roce, kdy prodala 4 685 394 vozů. Ve skutečnosti ale prodej Fordu vzrostl o 771 000 kusů, protože prodejní výsledky roku 2009 ještě zahrnovaly automobilku Volvo vloni prodanou Číňanům.

Ford dosáhl rekordního prodeje v USA a Asii, ale v Evropě jeho prodej poklesl. Ve skutečnosti ani prodej Fordu v Číně zatím nedosahuje takového objemu, jako v případě jeho největších konkurentů. Ford Motor vykazuje zisk před zdaněním v obdivuhodné výši 6,561 miliardy dolarů (o 3,844 miliardy více než v roce 2009). Je to nejlepší výsledek za posledních deset let, a to i navzdory tomu, že v Evropě vykázal ztrátu ve výši 51 milionů dolarů v porovnání se ziskem 253 milionů o rok dříve. Největší část zisku byla dosažena v Severní Americe.

Ford byl až do roku 2006 třetím největším výrobcem automobilů na světě. Pak jej předstihl Volkswagen. V letošním roce si tedy zřejmě pohoršil o další stupínek. Pokud totiž sečteme prodejní výsledky Hyundai Motor a Kia Motors a budeme skupinu Hyundai Kia Motor hodnotit jako jednu společnost (Hyundai Motor vlastní 39 % Kia Motors), pak ta v roce 2010 vykázala prodej 5 744 018 vozů. Stala se tedy čtvrtou největší automobilkou světa. Na společnost pocházející ze země, která má 48 milionů obyvatel, je to senzační výsledek, jemuž by před deseti lety jen těžko někdo uvěřil.

Skupina Hyundai-Kia byla v roce 2005 devátou největší automobilkou světa. V letech 2006 až 2008 ovšem Hyundai Motor a Kia Motors zveřejňovaly své výsledky samostatně. Teprve v roce 2009 byla zveřejněna i společná prodejní bilance za celou skupinu (šlo o 4 645 776 vozů) prodaných vozů).

Letos zatím obě automobilky své výsledky publikovaly jen samostatně. V roce 2010 Hyundai Motor na celém světě dodala 3 612 487 vozů, což bylo o 16,3 % více než o rok dříve. Přitom dosáhla zisku před zdaněním ve výši 4,7 miliardy dolarů. Značka Kia k tomu přidala 2 131 531 vozů a k tomu 2 miliardy nezdaněného zisku, což bylo meziroční zvýšení o 55 %.

V Evropě jsou v přehledu ACEA obě značky hodnoceny odděleně na 11. a 12. místě. Pokud by se jejich prodej sečetl, pak by se 620 911 dodanými vozy skupina HKM předstihla v roli největší asijské automobilky na evropském trhu Toyotu Motor. Podobně v Rusku by při součtu byla HKM se 191 316 prodanými auty druhou nejúspěšnější automobilkou - za domácí AvtoVAZ, ale před Chevroletem, který je se 116 233 prodanými auty uváděn jako nejúspěšnější zahraniční výrobce ruského trhu.

Takže bychom Hyundai a Kiu neměli sčítat ani celosvětově? To není tak jednoduché. V Číně se totiž HKM s dodávkami 1,1 milionu aut pasovalo na druhé místo za Volkswagenem. Tady tedy Korejci sečetli auta od Bejing Hyundai Motor (700 000 vozů), Dongfeng Yueda Kia (330 000 aut) a dovoz obou značek z Koreje. HKM se přitom posunulo před GM jen proto, že do bilance nezahrnulo milion vozů automobilky Wuling, která ze 34 % patří GM.

 

Je třeba dodat, že Aliance Renault-Nissan zveřejňuje bilance obou automobilek odděleně (v případě Renaultu společně s Dacií a Samsung Motors). Pokud by se sečetly, dostala by se tato aliance na třetí pozici. U Nissanu je zajímavé, že v letošní bilanci se uvádí odlišný výsledek za rok 2009 než před rokem - namísto 2 744 562 vozů to je 2 953 216 aut.

Do prodejní bilance Volkswagenu se nezapočítává automobilka Porsche, což ale na celkový výsledek nemá velký vliv. Stejně tak se ale nesčítají ani výsledky Volkswagenu se Suzuki Motor. Obě společnosti si vzájemně vyměnily část akcií a pokud by se braly jako jedna, pak by se s více než 10 miliony aut tato skupina posunula do čela žebříčku. Podobně se nesčítají ani prodejní výsledky Fiatu a Chrysleru, takže oba tito partneři vypadli z první desítky. Společně by byli na 9. místě.

Produkce největších automobilek světa v roce 2010

1. Toyota Motor   8 557 351

2. General Motors   8 389 769

3. Volkswagen Group    7 140 000

4. Hyundai Kia Motor   5 744 018

5. Ford Motor   5 313 000