name | autoweek.cz

Kdy je nula nulou?

Kdy je nula nulou?

21.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Jestliže nula není nulou, pak musíme přepracovat celou matematiku. Zdá se to při hodnocení toho, co vlastně jsou nulové emise. Don Runkle v USA svým vystoupením hodně nadzvedl zastánce elektromobility.

Don Runkle prožil většinu své kariéry u GM a Delphi. Zvládl vše co mu u GM dali za úkol, a stal se hvězdou automobilového průmyslu. Nyní je nejvyšším šéfem u EcoMotors, podniku jenž usiluje o výrobu účinnějšího spalovacího motoru OPOC.

Při svém proslovu na technické konferenci o nejnovějších dopravních technologiích v New Yorku Don Runkle (vlevo) zarazil posluchače když uvedl, že nulové emise elektrických automobilů nejsou ve skutečnosti nulové. Tento argument je ústředním bodem propagandy namířené proti elektromobilům.

Podstatou Runkleho argumentu je toto: Majitelé elektromobilů nabíjejí své vozy z elektrických zásuvek. Zásuvka je spojena se sítí energetické společnosti. Do sítě se proud dodává z velkých elektráren. A řada z těchto elektráren získává energii spalováním uhlí. Pokud tedy chcete odradit zájemce od jízdy s elektromobily, bylo by logické poukázat na to, že jeho vozidlo přispívá k vypouštění popílku a síry z vysokého komínu na jistém místě.

\"Více než 50 % elektrické energie na světě se dnes vyrábí spalováním uhlí a to je \"uhlíková stopa\", která by se měla započítávat všem vozidlům s elektrickým pohonem. Lidé, jako Carlos Ghosn, mohou tvrdit, že elektromobily mají nulové emise, ale není to pravda,\" prohlásil Runkle a dodal: \"Automobilky jsou dnes schopny vyrábět vozidla se vznětovými motory s mnohem menší \"uhlíkovou stopou\" než má jakýkoliv dnes dostupný elektromobil.\"

Na Runkleho vystoupení zareagoval šéf firmy Brammo, vyrábějící motocykly s elektrickým pohone. Craig Bramscher (vpravo) prohlásil: \"Argument o spalování uhlí pro výrobu elektrické energie je pravdivý, ale elektrická vozidla stále mají o 92 % vyšší účinnost než vozidla se spalovacími motory. Navíc svět se mění a uhlí pozvolna zaujímá stále menší podíl na výrobě elektrické energie.\"

TTAC upozorňuje, že podle Runkleho logiky bychom se měli vrátit a zopakovat výpočty ekologické organizace EPA pro každý automobil se spalovacím motorem, neboť někdo do součtu zapomněl zahrnout emise vytvořené v průběhu celého dodavatelského řetězce. Při tankování normálního auta je nutné čerpat palivo z podzemní nádrže, do níž jej přiváží velká cisterna. Cisterna přijíždí od zásobníků paliva a při jízdě vypouští kouř vzniklý spalování nafty na vzdálenosti i stovek kilometrů. Do zásobníků se palivo přepravuje ze vzdálených rafinérií, které zpracovávají ropu většinou převáženou velkými tankery po moři. Tankery a nákladní lodi jsou zdrojem škodlivých emisí dokonce i tehdy, kdy v přístavu čekají na přečerpání paliva. Například zaoceánské lodi využívající přístav Houston ročně vypustí stejné množství škodlivých emisí jako 6 milionů automobilů.

\"Nejsou tedy nulové emise doopravdy nulovými emisemi?\" ptá se TTAC.

Zajímavou analýzu skutečných nákladů a následků používání ropných produktů jako pohonných hmot naleznete zde.