name | autoweek.cz

Když politika vítězí nad zdravým rozumem

Když politika vítězí nad zdravým rozumem

16.10.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen byl Spolkovým úřadem pro dopravu KBA přinucen vyhlásit svolávací akci na 2,4 milionu koncernových automobilů poháněných turbodiesely dodaných v Německu od srpna 2009. Vzhledem k předpisům EU to bude znamenat svolání 8,5 aut po celé Evropě. Důvod? Ztráta trpělivosti!
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt (na fotografii), jeden z nejhlasitějších kritiků Volkswagenu, v Berlíně oznámil, že Spolkový úřad pro dopravu KBA ztratil trpělivost s koncernem Volkswagen a nařizuje mu vyhlásit svolávací akci týkající se 2,4 milionu koncernových automobilů dodaných od srpna 2009 a poháněných vznětovými motory. Týká se to tedy i vozidel značek Audi, Seat a Škoda. Německé orgány tak chtějí přinutit Volkswagen, aby urychlil svou reakci na požadavek vyřešit problémy se softwarem, o němž bylo v USA zjištěno, že umožňuje manipulaci s parametry motoru při měření emisí NOx.
 
Bez vysvětlení
Dobrindt sice uvedl: „Nařizujeme povinnou svolávací akci všech zmanipulovaných dieselových vozů Volkswagen,“ nicméně nijak neupřesnil, jak byly tyto vozy zmanipulovány a co s nimi má Volkswagen udělat. Dobrindt (45) vystudoval sociologii na universitě v Mnichově. Od roku 2005 je profesionálním politikem reprezentujícím bavorskou CSU. Ministrem dopravy se stal v prosinci 2013.
 
Šéf KBA Ekhard Zinke čelí tlaku německých médií, že jeho organizace nese také odpovědnost za celý skandál, protože bylo její povinností údajné manipulace s turbodiesely u milionů aut odhalit. KBA označuje software u turbodieselů Volkswagenu za nelegální, nicméně také nijak neupřesňuje proč.
 
Volkswagen oficiálně připustil, že 482 000 jím dodaných aut v USA bylo vybaveno softwarem, který umožňoval změnu nastavení parametrů motoru při standardizovaném měření, aby vyhověly normě emisí NOx. Motory EA189 se stejným softwarem bylo vybaveno 11 milionů aut po celém světě. Nikde jinde na světě ale nejsou předpisy týkající se emisí NOx tak přísné, jako v USA. Dosud nikde nebylo prokázáno, že u těchto motorů docházelo k manipulaci při měření emisí i jinde než v USA.
 
Politická objednávka
„KBA je pod tlakem, aby veřejnosti ukázal, že on je tím, kdo vše řídí a má pod kontrolou. Jeho starostí je sledovat klíčové problémy spojené s bezpečností a na základě jeho poznatků automobilky přistupují ke svolávacím akcím takřka vždy dobrovolně. Takže požadovat povinnou opravu, zatímco automobily jsou provozovány zcela bezpečně, ukazuje na politický tlak,“ uvedl vedoucí výzkumu automobilové techniky na Univerzitě aplikovaných věd Stefan Bratzel.
 
„Je krajně neobvyklé, aby KBA nařizoval povinnou svolávací akci. Ukazuje to, že KBA ztratila trpělivost vzhledem k dosud pomalé reakci Volkswagenu na požadavky vyřešit problém se vznětovými motory a skutečnosti, že jsou zákazníci ponecháváni v nejistotě,“ uvedl pro ANE analytik Evercore ISI z Londýna Arndt Ellinghorst.
 
Dopad na celou EU
Rozhodnutí KBA znamená, že Volkswagen bude muset stejným způsobem reagovat ve všech zemích EU, což znamená, že bude povinně svoláno do servisů 8,5 milionu automobilů značek Audi, Seat, Škoda a Volkswagen s motory TDI. Majitelé těchto vozů budou informováni prostřednictvím webových stránek příslušných značek v jednotlivých zemích.
 
Až potud je vše jasné. KBA ale nespecifikoval PROČ budou tato auta svolána do servisů a CO se na nich má opravit. Volkswagen zatím nebyl schopen informovat o tom, jak budou dosud nijak nespecifikované problémy se softwarem odstraněny.
 
Půjde o největší svolávací akci v Evropě od roku 1997, kdy byly zavedeny jednotné předpisy pro tyto akce. V Německu se v loňském roce všechny svolávací akce dotkly rekordního počtu 1,9 milionu aut.
 
Jisté je, že u motorů 2,0 TDI půjde jen o úpravu softwaru, zatímco u motorů 1,6 TDI si přeladění softwaru vyžádá výměnu některých komponent. To by se týkalo 3,6 milionu aut. Volkswagen uvádí, že motory 1,2 TDI nebudou vyžadovat žádné úpravy, nicméně KBA je ve svém seznamu má také.
 
KBA po Volkswagenu požaduje, aby do poloviny listopadu upřesnil technickou stránku věci a aby svolávací akce začaly nejpozději v lednu 2016. Poté KBA uskuteční příslušné testy, aby prověřil, že je vše v pořádku. Volkswagen uvádí, že potřebné díly a technické řešení pro některé z motorů nebude k dispozici dřív než v září 2016 a celý problém nelze vyřešit před koncem roku 2016.