name | autoweek.cz

Kia s řadou novinek

Kia s řadou novinek

07.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v Ženevě letos nebylo moc nových sériových aut pro běžné motoristy. Nejvíc novinek bylo k vidění u automobilky Kia - nové generace modelů Picanto a Rio, nový motor Kappa 1,0 l a k tomu jako začátek éry EcoDynamics Kia Optima Hybrid.

Kia Picanto

Nová Kia Picanto bude poprvé nabízena s tří- a pětidveřovou karoserii hatchback. Na výběr budou připraveny tři hospodárné motory Kappa.

Výrazná přední část s nižší maskou chladiče a dramaticky zúženou mřížkou dodává vozu zcela nový, modernější i agresivnější vzhled. Třídveřová verze má ještě sportovnější charakter. Nové 3,6 m dlouhé Picanto narostlo do délky o 60 mm a má i delší rozvor o 15 mm, což vytváří větší prostor pro cestující. Zavazadlový prostor s objemem rovných 200 l se zvětšil o 27 %.

Nové Picanto bude v Evropě nabízeno s vysoce efektivními zážehovými motory Kappa se spotřebou sníženou až na 4,1 l/100 km při použití start-stop systému ISG. Základem budou dva tříválce o objemu 998 cm3 s možností spalování pouze benzinu nebo LPG a benzinu. První varianta má výkon 51 kW (69 k) a točivý moment 95 N.m, zatímco verze Bi-fuel disponuje výkonem 60 kW (82 k) a točivým momentem 94 N.m. Vrcholem nabídky je čtyřválec o objemu 1248 cm3 s výkonem 62,5 kW (85 k) a točivým momentem 121 N.m.

Pro všechny bude standardně dodávána pětirychlostní přímo řazená převodovka, pro čtyřválec bude na přání k dispozici i čtyřrychlostní samočinná.

Nová nosná struktura využívá z větší části vysokopevnostní oceli. Bezpečností výbava zahrnuje až devět airbagů (včetně nového kolenního airbagu řidiče), elektronickou kontrolu stability ESP, pomocníka pro rozjezd do kopce a aktivní hlavové opěrky předních sedadel zabraňující hyperflexi krční páteře při nárazu zezadu. Pro další zvýšení bezpečnosti je připraven ještě systém ESS (Emergency Stop Signal).

Z výbavy, kterou bude mít nové Picanto standardně v nejvyšších výbavách nebo na přání u nižších výbav, je zde čelní okno s UV filtrem, samočinná klimatizace, elektrické sklápění vnějších zpětných zrcátek, úložné prostory v sedadle spolujezdce a v podlaze, výklopné držáky nápojů s jemným podsvícením či indikátor řazení pro hospodárný styl jízdy. K dispozici bude i bezklíčkové odemykání a startování vozu tlačítkem start/stop, aktivní opěrky hlavy, kolenní airbag řidiče, vyhřívaný věnec volantu, parkovací senzory vzadu a stop/start systém ISG, který dále snižuje spotřebu paliva.

 

Kia Rio

Čtvrtá generace modelu Rio bude v Evropě k dispozici se tří- a pětidveřovou karoserií. U nového Ria se podařilo oživit vnější vzhled i dojem z interiéru ale také výrazně snížit provozní náklady.

Rozvor je v porovnání s předchůdcem o 70 mm delší a karoserie se rozšířila o 25 mm. Také objem zavazadlového prostoru se zvětšil - o 7 % na 288 l. Pro značku Kia je charakteristický vysoce funkční horizontálně orientovaný panel ovládacích prvků, stejně jako přístrojová deska se třemi tubusy.

Nové Rio nabídne výběr ze čtyř motorů - hospodárných tří- a čtyřválců s výkony od 51,5 kW do 80 kW (70 až 109 k) a se spotřebou od 3,2 l/100 km. Rio bude k dispozici se dvěma zážehovými motory o objemu 1,25 litru a 1,4 litru a dvěma vznětovými 1,1 a 1,4 l. Pro oba turbodiesely a větší ze zážehových motorů bude standardem šestirychlostní převodovka s přímým řazením. Pro zážehový motor 1,25 l je určena pětirychlostní převodovka. Zážehový motor 1,4 l/80 kW bude možné na přání objednat i se čtyřrychlostní samočinnou.

Nosná struktura má opět větší podíl vysokopevnostních ocelí pro dosažení větší tuhosti a odolnosti. V Evropě bude standardní bezpečnostní výbavou až 8 airbagů a aktivní opěrky hlavy u předních sedadel. K dispozici bude i elektronická kontrola stability ESP, asistent pro rozjezd do kopce, nastavitelný omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory a systém monitorující tlak v pneumatikách. Další zvýšení bezpečnosti má na starosti nový systém nazvaný ESS (Emergency Stop Signal).

 

Nový motor Kia Kappa

Nová verze zážehového motoru z řady Kappa na špičce segmentu po stránce výkonnosti a hospodárnosti provozu. Inovativní motor o objemu 998 cm3 je prvním tříválcem Kia vybaveným přeplňováním.

Na svůj objem disponuje velkým výkonem 81 kW (110 k) při zachování nízké spotřeby a dosahuje maximální hodnoty točivého momentu 137 N.m v rozmezí od 1500/min do 4500/min. Tvar turbíny turbodmychadla byl optimalizován s ohledem na rychlou reakci ve všech režimech.

Kia předpokládá, že nový motor v sériových modelech nabídne od června 2012.

Na zdvihátkách ventilů byla kvůli snížení třecích ztrát a tím i zlepšení efektivity použita extrémně tvrdá uhlíková vrstva, jaká se dosud objevovala pouze v profesionálním motorsportu a u výkonných motocyklů. K tomuto se přidávají ventilové pružiny s progresivnější charakteristikou, optimalizovaný program variabilního časování ventilů, pístní kroužky s nízkým součinitelem tření nebo přesazení osy klikového hřídele snižující horizontální síly působící na hlavu pístů a tím i zmenšující ztráty výkonu. To vše dohromady znamená snížení spotřeby paliva o 8,8 % při současném zvýšení výkonu.

Nižší hmotnosti a kompaktnější konstrukce bylo rovněž dosaženo použitím hliníkového bloku s litinovými vložkami, integrováním víka ventilů a vzduchového filtru a spojením držáku motoru s krytem rozvodového řetězu.

Spolu se snížením nákladů prostřednictvím zvýšené efektivity přinese nový motor úsporu i v nízkých nákladech na údržbu během celého životního cyklu. Stejně jako ostatní motory řady Kappa je i v případě této pohonné jednotky kvůli nízkým nákladům na údržbu použit rozvodový řetěz s garantovanou životností 10 let nebo 160 000 km.

 

Kia Optima Hybrid - EcoDynamics

Nový sedan Optima Hybrid se poprvé představil v Evropě. Jde o důležitý krok směrem k výrobě a popularizaci ekologických automobilů éry EcoDynamics. Kia Optima Hybrid má inovativní hybridní pohonnou jednotku, kterou automobilka sama vyvinula. Ta spojuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,2 s a maximální rychlost 195 km/h se spotřebou paliva sníženou o 40,7 %.

Kia Optima Hybrid má jednoduchý paralelní hybridní systém se zážehovým motorem 2,4 l spojeným s malým elektromotorem, s nímž společně pohání přední kola přes šestirychlostní samočinnou převodovku bez tradičního hydrodynamického měniče. Ten je nahrazen elektromotorem a vysoce efektivním olejovým čerpadlem. To dovoluje jízdu v EV režimu, maximalizuje rekuperaci kinetické energie při brzdění a poskytuje lepší odezvu než konkurenční CVT systémy.

Synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 30 kW a točivý moment 205 N.m v rozmezí 0 až 1400/min. Kombinace elektromotoru a zážehového motoru má celkový výkon 154 kW (209 k) a maximální točivý moment 265 N.m. Díky spolupráci s elektromotorem byl čtyřválec Theta II o objemu 2,4 l upraven s ohledem na co nejvyšší efektivitu se snížením spotřeby o 10 % v porovnání s běžným motorem Theta.

Mezi zážehový motor a elektromotor je umístěna speciální spojka, která umožňuje zcela odpojit spalovací motor. V plně elektrickém režimu může vůz jet až do rychlosti 100 km/h. Tato konfigurace nevyžaduje vysokokapacitní elektromotor ani generátor, takže je o to lehčí a levnější.

Lithio-polymerové akumulátory vyvinula Kia ve spolupráci s LG Chem.

Při rozjezdu pracuje Optima Hybrid v elektrickém režimu. Jak se rychlost jízdy zvyšuje, hybridní startér a motorgenerátor (HSG) spustí zážehový motor, spojka sepne a spalovací motor převezme pohon vozu. Elektromotor se přepne do hybridního režimu a je k dispozici jako sekundární motor během plné akcelerace a při jízdě do kopce nebo jako generátor při jízdě ustálenou rychlostí nebo zpomalování a v případě potřeby dobíjí akumulátor. Pokud auto zastaví na dobu delší než několik sekund, zážehový motor samočinně vypne.

Při brzdění elektromotor převádí kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do akumulátoru. HSG o výkonu 8,5 kW může rovněž fungovat jako generátor a dobíjet baterie v případě, že úroveň nabití je nízká a auto stojí.

Hybridní pohon byl vyvinut ve spolupráci Eko-technického výzkumného institutu Kia nedaleko Soulu s Výzkumným s vývojovým střediskem v Namyangu a řady středisek Kia po celém světě. Ačkoli byla Kia Optima Hybrid primárně navrhována pro americký trh, přináší nové technologie, které se v průběhu příštích deseti let objeví v sériových modelech Kia po celém světě. Začátek sériové výroby je naplánován na září 2011.