name | autoweek.cz

Klasická auta jako investice

Klasická auta jako investice

23.04.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

I více než 22% zhodnocení ročně mohou svému majiteli přinést takzvané youngtimery - vozy, v nichž se lidé proháněli ještě před 30 - 40 lety. Za zachovalou Škodu 120 získal její majitel před pěti lety stěží 30 000 korun, letos ji prodá za 80 000 a více.
Vedle investic do klenotů nebo výtvarného umění se tak youngtimery stávají významným alternativním investičním artiklem. Tvrdí to ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto Stanislav Gálik. Nárůst hodnoty o 60 % za posledních pět let podle Gálika zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V České republice je také velmi žádaným zbožím kupříkladu Škoda 1000 MB, roste zájem i o legendární Fiaty 126, Volhy nebo Lady. Díky rostoucí oblibě sběratelství automobilů tak mohou zhodnocení nabídnout i modely, které byly ještě před pár lety běžně k vidění v ulicích.
 
„Historická auta jsou v posledních letech jakožto alternativní investice stále atraktivnější. Experty na umění jsou dokonce vyhodnocována jako jedna z nejvýnosnějších a nejméně kolísavých alternativních investic,“ přibližuje Gálik.
 
Největší potenciál zhodnocení mají v současnosti takzvané youngtimery čili auta do zhruba 30 let stáří, která se mnohdy dají pořídit i do 100 000 korun. Přesně předpovídat, která budou nabývat na hodnotě, je podle Gálika možné, ovšem vyžaduje to jistou dávku znalosti trhu a technické expertízy. „Obecně ale lze říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu,“ vysvětluje.
 
Přesto při pořizování automobilu pro investiční účely musí mít kupující na paměti, že nejde o krátkodobou záležitost. „Je to běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, jež hodnotu průběžně snižují,“ upozorňuje na možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.
 
Top 10 aut, na kterých rozhodně neproděláte
Stanislav Gálik, ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto, vybral Top 10 kandidátů, které už na hodnotě určitě klesat nebudou, spíše přesně naopak.
 
Polski Fiat 126p - výroba: 1973–2000
Pořizovací cena: od 70 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 120 000 - 150 000 Kč
Kdo od „Malucha“ očekává zhodnocení, měl by se dívat po zachovalých kouscích z 80. let. Ukončení výroby před „pouhými“ osmnácti lety znamená, že novějších verzí je na trhu stále dostatek, ale jeho popularita jej předurčuje k tomu, aby se stal klasikou a jeho cena nadále stoupala.
 
Wartburg 353 - výroba: 1966 - 1988
Pořizovací cena: od 70 tisíc Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 tisíc Kč
V 90. letech se jej motoristé začali houfně zbavovat. Díky tomu je dnes tento lidový vůz raritou a zachovalé exempláře začínají na cenovce kolem 70 000 korun.
 
Lada 1200 - výroba: 1970 - 1983
Pořizovací cena: od 70 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 - 200 000 Kč
Zachovalý kousek s nižším nájezdem za méně než 70 000 budete jen těžko shánět a jejich hodnota jen poroste.
 
Škoda 120 L - Výroba: 1976 - 1979
Pořizovací cena: od 80 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 150 000 Kč
V posledních letech je koroze a provozní normy kosí po stovkách. Z kdysi nejrozšířenějšího vozu na českých silnicích se stává rarita a cena zachovalých exemplářů raketově stoupá.
 
BMW řady 3 E30 - výroba: 1982 - 1994
Pořizovací cena: od 100 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 250 000 Kč za kupé a 400 000 Kč za kabriolet
Patří sice do veteránské kategorie jen krátce, ale pěkné kousky už si v garáži hýčká nejeden nadšenec.
 
Peugeot 205 GTi - výroba: 1984–1994
Pořizovací cena: 120 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 200 000 Kč
Model 205 GTi byl v 80. letech jedním ze zakladatelů kategorie hot hatch. Bohužel 205 GTi se mnohdy stával obětí tunerů a amatérských závodníků, jejichž zásahy vozy spíše poškozovaly. Zachovalý originální kousek ale určitě svého majitele o investici nepřipraví.
 
Škoda Rapid - výroba: 1984–1990
Pořizovací cena: od 120 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 250 000 Kč
S motorem nad zadní nápravou a zadnímu pohonu, byl ve své době nedostatkový, což si přenesl i do současnosti. I kvůli nadměrné korozi nebo spoustě neodborných rekonstrukcí a tuningu jsou zachovalé původní kusy už poměrně cenné a jejich zhodnocení je téměř jisté.
 
Chevrolet Corvette C3 - výroba: 1968–1982
Pořizovací cena: od 300 000 Kč za vozy ročníku 74–82, ročníky 68–73 s chromovými nárazníky od 600 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: od 400 000 Kč za ročníky 74–82, 1,5 milionu Kč za ročníky 68–73 s chromovými nárazníky
I přes velký počet vyrobených kusů je o tento model neutuchající zájem a ceny zachovalých udržovaných kusů neustále rostou.
 
Tatra 2-603 II - výroba: 1968–1975
Pořizovací cena: od 700 000 Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 1 milion Kč
Dnes lze kus určený k rekonstrukci pořídit za zhruba půl milionu korun, ale jsou tak vzácné, že jejich hodnota bude stoupat naprosto spolehlivě.
 
Ferrari Testarossa - výroba: 1984–1991
Pořizovací cena: od 2,5 milionu Kč, odhadovaná tržní cena za 5 let: 3 miliony Kč
Testarossa byla ve druhé polovině 80. let a první polovině 90. vrcholným modelem Ferrari a dokáže rozproudit krev i dnes.