name | autoweek.cz

Komfort ve formě pick-upu

Komfort ve formě pick-upu

03.10.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Se zpřísňujícími se emisními limity se i v Evropě, podobně jako před tím v USA, dostávají do módy velké pick-upy. Renault Alaskan je dalším, který přichází na evropské trhy, aby zde bodoval nejen jako praktické užitkové auto, ale v podobě pohodlného konkurenta velkých SUV.
Ve Spojených státech kupující hledají luxus v monstrech typu Ford F-150, Ram nebo Chevrolet Silverado, zatímco pick-upy střední třídy, jako jsou Ford Ranger, Chevy Colorado, GMC Canyon, Nissan Frontier (my ho známe pod jménem Navara) nebo Toyota Tacoma, jsou využívány častěji jako skutečně užitková auta schopná jízdy v terénu. V Evropě Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Nissan Navara, Toyota HiLux nebo Mitsubishi L200, nově i s klonem Fiat Fullback, spojují obě role - velkého off roadu s výkonným motorem i užitkového auta.
 
Podle JATO Dynamics byly v letošním prvním pololetí v Evropě v tomto segmentu nejúspěšnější modely Ford Ranger s prodejem 20 271 vozů, Toyota HiLux (15 849 vozů), Nissan Navara (14 876 vozů), Mitsubishi L200 (11 021 vozů) a Volkswagen Amarok (8898 vozů). Celkem bylo v tomto segmentu registrováno 80 000 nových vozů, což znamenalo meziroční růst o 19 %.
 
Nyní do tohoto segmentu vstupuje Renault s modelem Alaskan, který je odvozený od alianční jedničky v tomto segmentu Nissanu Navara NP300. Vůz s klasickou koncepcí karoserie na žebřinovém rámu z vysokopevnostní oceli, ale místo tuhé nápravy vzadu vybavený pětiprvkovou nápravou, se pro Evropu vyrábí v továrně Nissanu v katalánské Barceloně. Spolu s Navarou a Alaskanem z výrobní linky Nissanu Motor Iberica sjíždí i třetí podobný model - Mercedes-Benz třídy X.
 
Alaskan si získal velmi dobré renomé už před rokem, když byl uveden do prodeje v Latinské Americe, tam ovšem především v roli užitkového vozu. V Evropě budou nabízeny obě podoby - užitková i osobní, a to s karoserií double cab (dvojkabina) a pohonem všech kol. Později se má nabídka rozšiřovat i o další verze.
 
Alaskan pohání vznětový čtyřválec Renault2,3 dCi přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Má největší výkon 140 kW (190 k) a točivý moment 450 N.m. Alternativou je motor s jedním turbem a výkonem 118 kW (160 k). Oba jsou už známé z modelu Master.
 
Poháněna jsou buď jen zadní kola (2WD), nebo všechna čtyři (4WD High), případně všechna čtyři s redukcí (4WD Low). Pro jízdu v terénu je vůz dále vybaven elektronickým samosvorným diferenciálem eLSD, mechanickou uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy, asistentem rozjezdu do kopce (Hill Start Assist) a asistentem jízdy z kopce (Hill Descent Control).
 
Ložná plocha vybavená inteligentním upevňovacím systémem C-Channel je 2,46 m2. U pick-upů je zásadním parametrem největší hmotnost taženého přívěsu. U Alaskanu to je 3500 kg. V tomto ohledu má rámová konstrukce výhodu protože množství aktivit, vyžadujících tažení přívěsu, stále roste.