name | autoweek.cz

Komise EU tlačí na Německo

Komise EU tlačí na Německo

08.10.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Evropská komisařka pro průmysl Elzbieta Bienkowska vyzývá k tomu, aby se starší auta se vznětovými motory s vyššími emisemi nemohly exportovat z Německa do zahraničí. V Německu přitom přitvrzuje politický boj o budoucnost vznětových motorů.
Eurokomisařka pro průmysl Elzbieta Bienkowska chce zabránit přesunutí problémů se vznětovými motory z Německa do jiných zemí. Stále více starších vozidel se vznětovými motory, které škodí životnímu prostředí, se totiž vyváží do východní Evropy.
 
„Plán německé vlády rozšiřovat zákazy jízdy pro vznětové motory by mohl problém ještě více zintenzívnit. Němečtí motoristé inkasují dotace na nákup čistšího automobilu. Musí ale také být jasné, co se stane s jejich ojetými a špatně opravenými automobily. Neměly by se vrátit na silnice jiným způsobem. To by znamenalo pouze přesunutí problémů ze západu na východ,“ uvedla v Berlíně Elzbieta Bienkowska.
 
Kancléřka Angela Merkelová je v Německu pod stále větším tlakem. Organizace hájící ochranu životního prostředí tvrdí, že automobilový průmysl v důsledku podvodů při měření emisí ztratil důvěryhodnost a prosazují úplný záklaz vznětových motorů. Federální vláda ale hájí stanovisko, že vznětové motory bude nutné ještě dlouho v provozu a snaží se dosáhnout toho, aby majitelé turbodieselů mohli své vozy i nadále používat. Jenže požadavek, aby se na těchto vozech učinily dodatečné konstrukční úpravy, automobilky odmítají.
 
Na druhou stranu němečtí Zelení prosazují úplný zákaz vjezdu turbodieselů do center měst. Po Hamburku a Stuttgartu nejnověji hodlají zákaz vznětové motory v Berlíně. „Spolková vláda už musí začít brát vážně výzvy k záchraně měst. Ukázalo se, že přátelské výzvy automobilkám nestačí, takže musíme nasadit všechny prostředky, abychom vyvinuli tlak na automobilové bossy,“ tvrdí místopředseda Zelených Oliver Krischer. Organizace Deutschlad Umwelt Hilfe (DUH) je dokonce ještě nekompromisnější. „Příliš vysoká úroveň oxidů dusíku v ovzduší je celostátním problémem. Nestačí proto pro vznětové motory uzavřít jen několik cest,“ vyzývá generální ředitel DUH Jürgen Resch.
 
Představitel FDP Christian Lindner ovšem požaduje, aby se nejprve stanovily jednoznačné měřicí metody a vybrala se ve městech místa pro měřicí stanice. Podle něho existují pochybnosti o tom, že měření, na jejichž základě se prosazují zákazy vjezdu vznětových motorů, splňují evropské standardy. „Pak si můžeme ušetřit spoustu problémů a peněz. Dokud neuvidím tyto výsledky, pak neuvěřím, že je Neapol o tolik čistší než Hamburk,“ prohlásil Lindner.