name | autoweek.cz

Koncept Audi svítí laserem

Koncept Audi svítí laserem

10.01.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Audi na veletrhu CES 2014 v Las Vegas představilo studii Sport quattro laserlight concept s laserovými světlomety. Navíc předvedlo virtuální kokpit a nový intuitivní ovládací systém MMI pro nové generace modelů TT a Q7.

Mezinárodní veletrh spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas získává stále větší význam i pro budoucnost automobilového průmyslu. Dokládá to i expozice automobilky Audi.

 

Audi Sport quattro laserlight concept

Audi v Las Vegas představilo studii Audi Sport quattro laserlight concept. Toto atraktivní kupé je další vývojovou fází loňské studie Audi Sport quattro concept. Velmi široké, mimořádně nízké dvoudveřové kupé má rozvor 2784 mm, délku 4602, šířku 1964 mm a výšku jen 1386 mm.

Hlavní technickou inovací tohoto konceptu jsou laserové světlomety, které svým výkonem zastíní veškerou dosavadní automobilovou osvětlovací techniku. Dvojité světlomety kombinují systém Matrix LED s laserovými světly. Uvnitř lze rozeznat dvě nízká lichoběžníková tělesa – vnější vytváří tlumené světlo prostřednictvím soustavy diod Matrix LED a clon, zatímco ve vnitřní části jsou laserová dálková světla.

Výkonné laserové diody jsou s průměrem jen několik mikrometrů podstatně menší než diody LED. Dosah téměř 500 m je dvakrát delší než u dálkových světlometů LED, intenzita světla je dokonce trojnásobná. Toto technické řešení se v roce 2014 uplatní i v závodních vozech R18 e-tron quattro.

Koncepty vybavené laserovými světlomety už předvedly i BMW a Mercedes-Benz.

V oblasti elektronické výbavy udávají směr vývoje nové zobrazovací a ovládací systémy.

Hybridní pohon, založený na systému e-tron, poskytuje nejvyšší výkon 515 kW (700 k) při spotřebě paliva pouhých 2,5 l/100 km.

 

Audi virtual cockpit

V expozici Audi měl světovou premiéru také interiér třetí generace kompaktního sportovního vozu Audi TT, který bude uveden na trh v průběhu letošního léta a v příštím roce se objeví v nové generaci velkého SUV Q7. Poprvé se v sériově vyráběném vozu značky Audi objeví Audi virtual cockpit, plně digitální sdružený přístroj, který zobrazuje veškeré informace v brilantním grafickém zpracování na displeji TFT s úhlopříčkou 12,3“ přímo před řidičem.

Řidič má na výběr dva režimy - klasické kruhové přístroje nebo režim Infotainment, v němž do popředí vystoupí informace ostatních funkcí, například navigačního systému, a lze jej využívat i jako tablet. Centrální monitor ovládacího systému MMI je tak zbytečný. Díky tomu mohli designéři navrhnout přístrojovou desku velmi štíhlého tvaru.

Vystavený model interiéru přiblížil také inovativní koncept ovládání. Nový multifunkční volant má dole zploštělý věnec a prostřednictvím ovládacích prvků na jeho ramenech lze ovládat téměř veškeré funkce. Struktura nabídky menu napodobuje chytré telefony a k dispozici je i funkce textového vyhledávání MMI. Zcela nový je také terminál MMI na konzole středového tunelu, doplněný druhou ovládací jednotkou vedle volantu. Pomocí MMI touch může řidič procházet seznamy nebo měnit měřítko map. Otočné tlačítko obklopují pouze dvě místo dosavadních čtyř tlačítek.

 

Audi Urban Future

Audi prezentovalo rovněž návrhy na řešení dopravních problémů, spojených s dojížděním do měst za prací. V rámci iniciativy Audi Urban Future Audi vypracovalo interaktivní model, který simuluje řešení mobility pro tři druhy dojíždějících pracovníků.

Využití nejmodernějších technických řešení a jejich vzájemné propojení s městskou infrastrukturou v budoucnu umožní časově i nákladově efektivnější a zároveň maximálně pohodlnou dopravu i v rychle rostoucích světových metropolích.