name | autoweek.cz

Konference o udržitelnosti automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi

Konference o udržitelnosti automobilového průmyslu v Mladé Boleslavi

24.09.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobilka Škoda Auto s teplárnou a elektrárnou ŠkoEnergo v Mladé Boleslavi uspořádaly společně konferenci o udržitelnosti automobilového průmyslu se špičkovou účastí odborníků z nejrůznějších odborů. Konference v nádherném prostředí nového univerzitního areálu v Mladé Boleslavi Na Karmeli byla velmi podnětnou událostí. Přinesla celou řadu zajímavých informací z nejrůznějších oborů i mnohé náměty k zamyšlení.

V dopolední přednáškové části konference předseda představenstva Reinhard Jung přiblížil, jakým způsobem se o udržitelný rozvoj stará společnost Škoda Auto. K tomu připojil řadu zajímavých údajů o hospodaření firmy v posledním nelehkém období. Mimo jiné připomenul, že Škoda Auto rozšířila výrobu v Indii o model Fabia v závodě Volkswagenu ve městě Puna.
Generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA Ivan Hodač řekl, že se automobilový průmysl nezříká odpovědnosti za snižování emisí CO2. Od roku 1995 vykázal snížení o 20 %, což je více, než jakékoliv jiné průmyslové odvětví. Současně zdůraznil, že statistické údaje dokazují, že největší přínos ve snižování emisí CO2 je ze strany evropských automobilek.
Ve svém znepokojujícím referátu partneři poradenské společnosti McKinsey&Company Volker Grüntges a Martin Nepraš přinesli neotřelý pohled na možný vývoj automobilismu v nejbližších letech. Pokud nedojde k zásadní změně, tak do roku 2030 vzroste počet osobních aut na světě o 50 %, a to především na nových trzích. Upozornili na to, že výrobou elektromobilů se emise CO2 nesníží. Mnohem větší možnosti snižování emisí CO2 jsou ve zlepšování spalovacích motorů. Jenže to se musí projevit na ceně aut. Automobily s elektrickým pohonem nepřinesou výhodu ani zákazníkům, protože jejich pořízení a provoz budou mnohem dražší. Bez vnějších pobídek proto jejich množství do roku 2020 nepřekročí 1 %. Jejich vývoj by pro automobilky znamenal deset let investovat bez výhledu návratnosti. Závěrem zdůraznili, že by bylo potřeba pro příštích dvacet let vytvořit generální plán vývoje, jenže nic takového se nepřipravuje ani na národních úrovních ani v rámci EU.
Odpoledne bylo věnováno panelovým diskusím na aktuální témata související se situací automobilového průmyslu v době hospodářské krize a výhledy jeho vývoje v nejbližší budoucnosti. Člen představenstva Škoda Auto Eckhart Scholz upozornil, že při diskuzích o pespektivách automobilů s elektrickým pohonem se zcela zapomíná na to, že stále není vyřešen problém jejich akumulátorů. \"Hospodárnost vozů poháněných elektřinou je v současné době uměle utvářena jen jednostrannými daňovými úlevami, takže neexistuje férová soutěž technologií,\" konstatoval Scholz a připomenul, že koncern Volkswagen už od 70. let vyvinul a vyrobil celou řadu studií elektromobilů, jenže při jejich ověřování se neprojevily žádné přednosti v porovnání se spalovacími motory.
Neustále se vracejícím tématem samozřejmě byl přínos šrotovného a jeho přínosu nejen pro automobilový průmysl. Ivan Hodač připomenul, že snaha ACEA o prosazování podobných akcí má podporu i automobilek jako jsou BMW či Mercedes-Benz, které v rámci šrotovacích prémií žádná auta neprodávají. I pro ně je důležitý přínos, jaký znamenají pro jejich subdodavatele. Krize totiž má extrémní dopad především na subdodavatele ve druhé či třetí řadě, jimž se žádné pomoci nedostává. Jejich zánik by ale měl na evropský automobilový průmysl katastrofální dopad.
Současná krize je zdaleka největší v celé stoleté historii automobilového průmyslu. Podle Hodače by bylo omylem věřit tomu, že náznaky zlepšení, přicházející nyní z USA, znamenají blízkost jejího konce. Vše naopak nasvědčuje tomu, že teprve rok 2010 bude opravdu kritickým. Skutečné zlepšení nelze očekávat dříve, než v letech 2014 či 2015, přičemž je možné, že úrovně z roku 2007 evropský automobilový průmysl už nedosáhne.
Člen představenstva Škoda Auto Klaus Dierkes varoval, že současné udržování prodeje za cenu radikálního snižování zisku se brzy projeví na nedostatku zdrojů na nový vývoj. Přitom automobilový průmysl čekají velké investice vyžadované legislativou EU. Dierkes rovněž konstatoval, že navzdory očekávanému snižování objemu výroby bude snahou Škoda Auto udržet si kmenové zaměstnance. Přitom firmá má v tomto úsilí nemalé problémy s českou legislativou.
Je jen škoda, že tak unikátní akce, týkající se výhledů nejvýznamnějšího průmyslového odvětví České republiky, zůstala stranou pozornosti nejdůležitějších domácích médií. Ti, kteří nedávno činili dalekosáhlé závěry z nablýskaných exponátů autosalonu ve Frankfurtu, zde přišli o možnost získat o aktuálních tématech, včetně perspektiv náhle tolik populární výroby automobilů s elektrickým pohonem, mnohem více informací než tam.
K nejzajímavějším příspěvkům mladoboleslavské konference se samozřejmě budeme postupně na našich stránkách vracet.
Podrobnosti o konferenci jsou dostupné na http://conference.skoda-auto.com.