name | autoweek.cz

Korejská válka pro záchranu Opelu?

Korejská válka pro záchranu Opelu?

21.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pokud se mluví o snižování nákladů, napadne vás nejspíš přesun práce do Asie. GM má při snaze znovu dosáhnout ziskovosti své evropské jednotky Opel přesně opačný plán. Uvažuje o tom, že přenese výrobu vozů Chevrolet z korejských továren GM-DAT do Evropy.

Výměnou za dodávku pracovních míst GM očekává ústupky ze strany odborů pro nezbytné radikální kroky vedoucí k restrukturalizaci, která by konečně odstranila ztrátovost evropské divize. Mnoho času nezbývá. GM chce mít do konce března jasnou strategii pokud jde o Opel.

Nejvyšší výkonný představitel GM Dan Akerson je stále více znechucen přílivem červených čísel z Evropy, když je koncern v nové podobě všude jinde po světě vysoce ziskový. GM zaznamenává velké zisky především na dvou největších trzích světa v Číně a USA. Ale

při vyhlášení výsledků za čtvrté čtvrtletí bude GM pro Evropu opět hlásit ztrátu.

Je pochopitelné, že nejvyšší výkonný představitel GM Dan Akerson chce urychlit restrukturalizaci Opelu. Po tolika letech v červených číslech má GM právo být vůči Opelu netrpělivý. \"Není to udržitelná situace. Nemůžeme trvale přicházet o peníze,\" řekl Akerson. GM zoufale potřebuje snížit výrobní náklady u Opelu.

Problematická restrukturalizace, dohodnutá s odborovou organizací IG Metall v roce 2010, připravila Opel o úspory potřebné k udržení ziskovosti v okamžiku, kdy se evropský trh začal znovu dostávat do poklesu. Podstatou strategie německých odborů je maximální využití továren Opelu, přesvědčení GM k vývozu vozů Opel na větší počet mimoevropských trhů a zabránění rušení pracovních míst.

GM ovšem uvádí, že jeho globální značkou s masovým prodejem je Chevrolet a nemá v úmyslu rozšiřovat distribuci Opelu mimo Evropu. Obě strany se však shodují na tom, že je třeba rozšířit sdílení platforem i komponent a tím dále snižovat náklady. Například kompaktní Opel Astra a středně velká Insignia nesdílejí dostatek komponent.

Výkonný předseda Opelu Karl-Friedrich Stracke v prosinci předložil svou vizi na dosažení zisku Opelu ve výši 1 miliardy eur do roku 2016 a tržního podílu v Evropě na 8,5 % (vloni to bylo 7,3 %). Pro dosažení ziskovosti ale zdůraznil potřebu škrtů: \" Musíme odstranit zbytečné procesy.\"

Akerson v Rüsselsheimu připravuje velké změny, ale některé z jeho manévrů jsou překvapující. Proč musí GM donekonečna vyhrožovat ztrátou pracovních příležitostí a hrozbou uzavření továren, když dosud neučinilo žádné konečné rozhodnutí? Je jisté, že těžké časy vyžadují nepopulární akce, ale nesmí se to přehánět, protože až se trh vzpamatuje budou lidé a výrobní kapacity zapotřebí. Zaměstnanci jsou nejlepšími reprezentanty značky pokud jsou spokojení. Není dobré je vnímat jen jako číslice ve finanční rozvaze. Opel a jeho sesterská značky Vauxhall již snížily počty svých zaměstnanců o 8000 lidí, ale zbývá jich stále ještě 40 000. Ty je potřeba motivovat a ne jim neustále hrozit vyhazovem!

Vypadá to, jako by si GM při hodnocení situace Opelu neuvědomovalo souvislosti, protože všechny evropské automobilky zasáhl prudký pokles prodeje na jihu Evropy. Postihlo to zejména ty značky, které mají omezený export vozidel mimo Evropu, což jsou PSA, Renault a Opel. Německé automobilky si obecně vloni vedly dobře, ale jen zásluhou vývozu podporovaného slabým eurem. Opel ale z této situace nemůže profitovat.

V roce 2010 měl Opel přístup pouze na čtvrtinu světových trhů. Na rozdíl od jiných značek není zastoupen na trzích, které pomáhají jeho přímým konkurentům eliminovat ztráty v Evropě, jako jsou Brazílie, Indie, USA a Japonsko, nemluvě o Číně. Vedoucí přestavitele GM by proto nemělo překvapovat, že Opel bojuje o život, když je jeho prodej omezen na jediný region a tento region je v poklesu.

Proč GM lépe nekoordinuje propagaci svých značek v Evropě? Chevy například může investovat do motoristického sportu, zatímco Opel v tomto ohledu postrádá jakoukoliv strategii, ačkoliv na jeho dvou hlavních trzích, tedy v Německu a Velké Británii, je motoristický sport významnou podporou prodeje? Chevrolet nemůže v Evropě nahradit Opel, a to ani v dlouhodobém výhledu. O prostor, který by značky Opel a Vauxhall v Evropě vyklidily, by se Chevrolet musel podělit s mnoha jinými.

Extrémní plán na bankrot Opelu (Opel byl v době snahy o jeho prodej proměněn v samostatnou společnost) byl, alespoň prozatím, zažehnán. Akerson agentuře Reuters řekl: \"Jak jsme již uvedli, v Evropě tvrdě pracujeme. Chystáme se uzpůsobit velikost naší výroby možnostem trhu. Hledáme způsoby, jak zvýšit výnosy, jak lépe dostat naše náklady pod kontrolu podle toho, jak vypadá situace ve výrobě. Můžeme přesunout více výroby do Evropy, pravděpodobně z Asie.\"

Jednou z možností by byl přesun výroby kompaktního Chevroletu Cruze do Gliwic a současné přesunutí výroby z polského závodu Opelu do jiných továren v západní Evropě. Další částí diskutovaného návrhu by byl přesun výroby crossoveru Chevrolet Orlando do Bochumi v Německu. Už dlouho se totiž zvažuje možnost závod v Bochumi zcela uzavřít.

Podle dostupných informací od lidí blízkých německému odborovému svazu IG Metall mají obě strany blízko k dohodě.

Paradoxní je, že se nová Agila a malé SUV Moka budou vyrábět v Jižní Koreji. Přitom  problémy s vyššími evropskými požadavky na kvalitu poškodily pověst SUV Antara, vyráběného v Koreji, a nedovolily mu dosáhnout přínos z růstu tohoto segmentu.

V roce 2011 GM z Jižní Koreje do Evropy dovezlo 250 000 vozů. Pokud projde dohoda s odbory, dovezou se do Evropy místo automobilů pracovní místa. Ale co na to řeknou velmi militantní jihokorejské odbory?  Na to nebylo třeba dlouho čekat. Mluvčí odborů v Jižní Koreji již pohrozil válkou. A když odboráři v Koreji řeknou válka, tak mají na mysli skutečnou válku. To už odboráři GM-DAT ukázali při první stávce před třemi roky.

Akersonova reorganizace přivedla do Opelu mnoho nových tváří. Tito lidé by měli urychlit restrukturalizaci, o které se už dávno tvrdilo, že je téměř završena. K 1. lednu ve funkci nejvyššího výkonného představitele GM v Evropě vyměnil dosavadní předseda dozorčí rady Opelu Karl-Friedrich Stracke Nicka Reillyho (61), jenž odchází do důchodu.

Zásadní úlohu v novém týmu bude hrát nový šéf výroby Peter Thom. Thom, jenž v březnu nahradí Reinalda Hobena, v současnosti řídí výrobu v GM Čína. Považuje se za jednoho z nejlepších odborníků na výrobu. Tento 48letý Brit vedl továrny GM v Sao Paulu, Brazílii, Lutonu, Anglii a Eisenachu v Německu. Především na něm bude záviset definitivní rozhodnutí, zda si Opel může udržet silnou výrobní pozici v Německu, nebo zda se jedna ze čtyř továren bude muset uzavřít (týká se to jako už mnohokrát opět Bochumi).

Novými členy dozorčí rady jsou president pro mezinárodní činnosti Tim Lee, jenž patří k nejzkušenějším manažerům společnosti, vícepředseda GM Stephen Girsky, jenž je jejím novým předsedou, a nejvyšší finanční ředitel GM Dan Ammann.

Příchod vicepředsedy GM Steveho Girskyho na post předsedy dozorčí rady Opelu je znamením, že GM ztrácí trpělivost s neustávajícími ztrátami v Evropě. Na \"Zabijáka nákladů\" Girskyho a jeho tým sekerníků čekají nelehké úkoly aby Opel dostali do formy. Zvláště, když mají svázané ruce pracovní smlouvou Opelu s odborovým svazem IG Metall, která platí do konce roku 2014 a zakazuje rušení míst nebo uzavírání továren. V dramatu, které zcela bude následovat, bude chybět jedna známá tvář. Nekompromisní šéf odborů a vicepředseda dozorčí rady Klaus Franz na konci roku odešel. Důvodem mohly být štědré platby členům pracovní rady.

Průkopníkem projektu přesunu výroby Chevroletů z Koreje do Evropy je právě Girsky. Girsky pracoval jako poradce amerických odborů UAW v době bankrotu a zastupoval UAW v představenstvu GM. Odbory by tedy měl znát nejlépe. Možná by si mohl i vzpomenout, jaké peklo se v Koreji rozpoutalo, kdy se čínská společnost SAIC rozhodla zbavit se SsangYongu (ač dnes si to s novým indickým majitelem jen málokdo z korejských odborářů připomene).

Dohoda na záchranu Opelu se připravuje už více než dva měsíce, ale zatím není jasné, jaké ústupky budou odbory ochotny učinit. Jednou z možností by bylo výměnou za slib nových výrobních kapacit znovuotevření jednání o obsahu pracovní smlouvy. Smlouva s IG Metall, která má vypršet na konci roku 2014, zakazuje rušení pracovních míst a uzavírání továren v Německu. GM odmítá jednání s německými odbory komentovat.