kovy jako potenciální brzda elektromobility | Aktuality | autoweek.cz

Kovy jako potenciální brzda elektromobility

Kovy jako potenciální brzda elektromobility

29.07.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

S tím, jak po celém světě roste výroba elektricky poháněných vozidel, narůstá nedostatek surovin pro výrobu jejich akumulátorů.
Analytici předpovídají rozmach elektromobility v příštích třech dekádách, ale současně varují před limitovanou produkci potřebných kovů. Výrobci automobilů zvyšují výrobu elektricky poháněných vozidel, což podle nové zprávy energetické, poradenské a výzkumné firmy Wood Mackenzie může u kovů, používaných k výrobě akumulátorů, způsobit do poloviny roku 2020 jejich nedostatek. Očekává se, že nejvíce budou postiženy dodávky lithia, kobaltu a niklu.
 
Podle výzkumného ředitele Wood Mackenzie Gavina Montgomeryho jsou prozatím dodávky uvedených tří kovů dostačující k uspokojení poptávky. Varuje ale, že tržní cena těchto kovů krátkodobě klesla, což odradí jejich producenty od zvyšování nabídky pro uspokojení budoucí poptávky. Ve skutečnosti se v příštích několika letech očekává, že v souvislosti s rozvojem elektromobility poptávka po těchto kovech poroste tak rychle, že jejich dodavatelé s tím nebudou schopni držet krok, varuje Montgomery. Na Zemi existuje jen omezené množství lithia, kobaltu a niklu, které nemusí stačit k uspokojení budoucí poptávky výrobců elektromobilů.
 
Montgomery není jediný, kdo předpovídá budoucí zásobovací krizi. „Je jasné, že v Severní Americe a Evropě nastal problém se surovinami, který je třeba řešit,“ prohlásil generální ředitel společnosti na zpracování kovů CleanTeQ Sam Riggall.
 
„Získání potřebného množství niklu, které budou potřebovat elektrická vozidla do poloviny roku 2020, bude složité s dodací lhůtou často až 10 let, zatímco investice se musí vynaložit ihned,“ řekl Montgomery pro agenturu Bloomberg.
 
V roce 2018 se celosvětový prodej elektricky poháněných vozidel zvýšil o 64 % proti roku 2017 spolu s tím, že se našli zákazníci pro nákup těchto vozidel ve velkém. Společnost Wood Mackenzie očekává, že prodej elektrických vozidel nadále poroste, takže jejich podíl bude do roku 2025 představovat 7 % veškerého prodeje osobních automobilů a do roku 2040 toto číslo dosáhne 38 %. Bloomberg odhaduje, že v současné době elektricky poháněná vozidla tvoří pouze 0,5 % světového vozového parku.
 
Navzdory pesimistickým předpovědím, týkajícím se dodávek niklu, lithia a kobaltu, se předpokládá, že zásoby dalších dvou klíčových materiálů, potřebných pro výrobu akumulátorů elektromobilů, tedy grafitu a manganu, jsou dostatečné. Z hlediska rozvoje elektromobility ale může být kritický nedostatek mědi, kovu potřebného pro elektrické rozvody těchto vozidel a pro nezbytnou infrastrukturu nabíjecích stanic.