name | autoweek.cz

Lancia směřuje ke konci?

Lancia směřuje ke konci?

26.05.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejnovější plán rozvoje společnosti Fiat Chrysler Auto, který nedávno představil Sergio Marchionne, ve svých optimistických výhledech pomíjí značku Lancia. S jediným modelem se bude prodávat jen v Itálii. Znamená to po Saabu další pomalu mizející legendu?

Od roku 2016 se nabídka vozů se značkou Lancia zúží na jediný model Ypsilon a i ten se bude prodávat pouze v Itálii, byť se v příštím roce představí v modernizované podobě. Vše nasvědčuje tomu, že se Lancia pozvolna odebírá na cestu do zapomenutí podobně, jako před mnoha lety Autobianchi.

 

Soustředění se na jediný exkluzivní model by teoreticky nemuselo znamenat konec - podívejme se na to, jak s touto strategií dosahuje úspěchu BMW se značkou Mini. Jenže tím, čím je pro BMW Mini, je pro Fiat jeho vlastní model 500.

 

Lancia má ve své historii mnoho legendárních modelů. Ovšem vedení Fiatu si s touto značkou už delší dobu neví rady. Současný kritický stav značky není překvapující.

 

Vzhledem ke slavné historii v rallye (vzpomeňme na slavné modely Fulvia HF, Stratos, Rally 037 nebo Delta Integrale) mohla Lancia směřovat podobnou cestou jako Subaru.

 

K věhlasu Lancie kromě sportovních úspěchů (kromě rallye vyhrávaly i závodní vozy této značky) pomáhala i účast těchto vozů ve filmech - vozy této značky exkluzivně požíval Alain Delon. Namísto toho ale přišly nezajímavé modely zcela se míjející s požadavky zákazníků.

 

Proměnit Lancii ve výrobce prémiových aut s modely jako Thema byl omyl. Dnes se o tuto roli s mnohem větším úspěchem pokouší Maserati.

V mnoha ohledech tak Lancia připomíná Saab (dokonce obě značky společně vyráběly dva modely - Saab 9000 a Lancia Thema byly výsledkem projektu Type 4 spolu s Alfou 164 a Fiatem Croma a Saab pod označením 600 prodával Deltu). Ani v jednom případě se nepodařilo rozumnou míru exkluzivity nad standardními značkami při nemožnosti konkurovat německé trojici prémiových značek.

 

Pravověrných příznivců lehkých vozů Lancia se hluboce dotkl plán prodávat pod touto značkou velké těžkopádné vozy Chrysler, nicméně v roce 2013 se jako Lancia prodalo 75 000 Chryslerů. Na splnění staršího Marchionneho plánu, prodávat 300 000 vozů značky Lancia ročně, je to příliš málo a FCA musí myslet racionálně.

 

Lancia dnes kromě malého Ypsilonu (což je luxusní verze Fiatu Panda vyráběná v Polsku) a Delty (III. generace je odvozena z Fiatu Stilo ale její výroba letos skončí) prodává pod jménem Thema Chrysler 300 a beze změny jména Grand Voyager (kabriolet Chrysler 200 se jako Fulvia neprosadil).

 

Fiat nyní musí řešit podobně orientovanou Alfu Romeo. Také její zařazení do současného automobilového světa nebude snadné. Teprve až se podaří zachránit Alfu, může přijít na řadu Lancia - pokud už ovšem nebude pozdě.  

 

Značku Lancia v roce 1906 založil závodník, v té době dokonce tovární jezdec Fiatu, Vincenzo Lancia. Lancia později přišla s mnoha technickými inovacemi, mj. prvním sériově vyráběnou samonosnou karoserií (model Lambda v roce 1922). Od poloviny 50. let ale byla automobilka ve velkých finančních problémech, takže se nakonec roku 1969 dostala plně pod kontrolu Fiatu.