name | autoweek.cz

Toyota vyhrála v Le Mans

Toyota vyhrála v Le Mans

18.06.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tým Toyota Gazoo Racing zvítězil v 86. ročníku závodu 24 hodin Le Mans. Při 20. účasti tak vybojoval pro japonskou automobilku první vítězství v tomto závodu.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem Toyota TS050 Hybrid č. 8 startovali z pole position a po 388 kolech projeli cílem na okruhu Circuit de la Sarthe. Vítězstvím současně zvýšili své vedení v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA WEC.
 
Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem Toyota TS050 Hybrid č. 7 dlouhou dobu vedli a nakonec si před 256 900 fanoušky dojeli pro druhé místo. Oba vozy TS050 Hybrid si po celých 5286 km vedly stejně dobře a v průběhu závodu si několikrát vyměnily pozici. 
 
Minutová penalizace vozu č. 8 si vyžádala od Fernanda Alonsa strhující noční jízdu, kdy ve třech stintech za sebou naprosto pravidelnou a zcela bezchybnou jízdou eliminoval ztrátu, aby posléze Kazuki Nakadžima vůz č. 8 vrátil do vedení. Vůz č. 7 v závěru ztratil kontakt kvůli dvěma penalizacím stop-go a absolvování jednoho kola v režimu průjezdu boxy, když Kamui Kobajaši minul vjezd do boxů a tankoval o kolo později, než vyžadují předpisy. Proto Nakadžima s vedoucím vozem č. 8 projížděl cílem s náskokem dvou kol před Kobajašim s vozem č. 7. Třetí s odstupem 12 kol dojel první ze dvou vozů Rebellion.
 
Toyota do závodu v Le Mans před letošním závodním víkendem nasadila 47 vozů a dojela si šestkrát pro pódiová umístění. Je teprve druhou japonskou automobilkou, která v Le Mans zvítězila. Tento výsledek je vyvrcholením intenzivního úsilí všech pracovníků Toyota Gazoo Racing z Higashi-Fuji a Kolína nad Rýnem neustále vylepšovat hybridní technologii, která dokázala v závodě zvítězit se spotřebou paliva o 35 % nižší než v roce 2012, kdy se Toyota do světa vytrvalostních závodů vrátila. 
 
Třetím kolem závodní supersezóny WEC 2018-19 bude po devítitýdenní přestávce s závod 6 hodin v Silverstonu (17. - 19. srpna).
 
Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor: „Děkuji všem, že jste to zajeli! Rád bych tato slova věnoval našim jezdcům, kteří v Le Mans letos v rámci naší 20. účasti s našimi vozy odjeli historicky nejvíc kilometrů. Současně bych rád totéž řekl našim vozům, které absolvovaly 388 kol, což je přibližně 5300 km. Dosud jsme v Le Mans nikdy nezvítězili, takže jsme investovali energii do vývoje nové technologie v přesvědčení, že když vyrobíme vůz rychlejší než soupeři, dokážeme zvítězit.
Ale vloni jsme nezvítězili ani při našem 19. pokusu. Po závodu jsem týmu důrazně sdělil: „Nedokážeme na Le Mans nikdy zvítězit, když budeme pouze lpět na rychlém voze! To, co nám chybí, je odolnost. Nejsme odolným týmem!“ Oni pak od základů přestavěli pracovní postupy a sledovali, proč nejsme dost odolní, a nakonec došli k závěru, že nám zde chybí filozofie kaizen, tedy metodika neustálého zlepšování. Ta zahrnuje všechny detailní postupy výroby automobilu a jízdy s ním, kdy si každý uvědomuje, jak postupovat, aby nedocházelo k žádným chybám. Pak už věděli, co udělat dále.
Strávili rok prací na zlepšeních ve snaze získat odolnost. Porsche, které jsme neporazili, možná již takovou odolnost mělo. Letos jsme s nimi soutěžit nemohli, nicméně rádi bychom opět při této příležitosti vyjádřili těmto skvělým soupeřům naše uznání.
Před startem letošního závodu mi jeden z členů týmu poslal zprávu: „Letos cítím nějakou nervozitu. Během celého roku jsme pracovali na zlepšeních, ale nakonec jsem si uvědomil, že kaizen je nepřetržitý proces, který nikdy nekončí, protože vždy je co zlepšovat. Myslím, že právě proto cítím nervozitu. Uděláme vše, co bude v našich silách, a se všemi členy týmu budeme nadále prosazovat kaizen, dokud se nebude mávat šachovnicovým praporkem. Pane Morizo, podporujte nás prosím po celý tento závod.“ Po přečtení těchto slov jsem cítil, že jejich síla roste. Takže jsem je opravdu chtěl vidět zvítězit a rozhodl jsem se bojovat společně s nimi, přestože jsem byl fyzicky v Japonsku.
Vyvíjíme sériový model odvozený od závodního vozidla, které se účastní Le Mans. Kaizen je nepřetržitý proces – je to společná filozofie celé Toyoty a nyní i členové závodního týmu chápou, že je spojena s vítězstvím, takže věřím, že jsme opět o krok blíže k uskutečnění tohoto projektu.
Nakonec jsme letos v závodě 24 hodin Le Mans dokázali zvítězit. Chci se dnes o mimořádné pocity podělit se všemi fanoušky, kteří nás již dlouho podporují. Samozřejmě je to jen další krok k další výzvě, takže bych vás rád poprosil, abyste ve své podpoře do budoucna nepolevovali.“
 
Hisatake Murata, prezident týmu: „Jsem hrdý na všechny členy našeho týmu že dosáhli tohoto výsledku. Vítězství v Le Mans bylo naším snem, který se nám konečně splnil. Moc a moc děkuji všem za jejich neuvěřitelně tvrdou práci, za týmového ducha a odhodlání nikdy se nevzdávat. Vítězství v Le Mans pro Toyotu po tolika frustrujících zážitcích a zklamáních je skutečně kouzelným okamžikem.“
 
Mike Conway (TS050 Hybrid, vůz č. 7): „Byl to dlouhý, napínavý a těsný souboj. Při sledování obrazovky jsme všichni byli nervózní. Všichni jsme se snažili vydat ze sebe to nejlepší a přitom zbytečně neriskovat. Byl to dlouhý závod, spousta věcí se měnila. Ukázalo se, že Toyota dokáže postavit dva silné vozy a my s nimi tvrdě bojovat. Blahopřejeme posádce vozu č. 8, měli úspěšný týden a skvělý závod. Náš vůz o něco zaostal, ale je to skvělý výsledek pro celý tým.“
 
Kamui Kobajaši (TS050 Hybrid, vůz č. 7): „Blahopřejeme posádce vozu č. 8 i celému týmu. Toyota odvedla skvělou práci a dokázala zajet celý závod bez mechanických závad. To je prostě úžasné. Chtěli jsme samozřejmě vyhrát, ale vůz č. 8 byl opravdu silný. Je to vytrvalostní závod, takže jsme se snažili neriskovat a mít vůz pod kontrolou. Nakonec oba vozy skončily dobře. Jsem moc šťastný za druhé místo a za to, že jsme součástí vítězného týmu Toyota.“
 
José María López (TS050 Hybrid, vůz č. 7): „Chtěl bych gratulovat vozu č. 8 i celému týmu. Jsem hrdý na tým vozu č. 7, Kamuiho a Mikea. Dali jsme do toho vše. Jsme tu jako šestice pilotů, ale za námi stojí hodně dalších lidí, kteří tvrdě dřou. Je to ohromný úspěch pro Toyotu, a to bylo také tento týden hlavním cílem. Oba naše vozy svedly férový souboj. Získat tuto trofej pro Toyotu je prostě úžasné.“
 
Sébastien Buemi (TS050 Hybrid, vůz č. 8): „Toto je jednoznačně nejcennější vítězství v mé závodní kariéře. Stále mi to pořádně nedochází, protože v několika posledních kolech jsem nemohl zapomenout na ročník 2016. Bylo to skutečně mimořádné sledovat, jak náš vůz projíždí cílem. Po všech přípravách na tento den ze strany celého týmu, když nakonec zvítězíte, je to něco skutečně ohromného, takže si to vychutnám. Blahopřeji i posádce vozu č. 7, která také odvedla skvělou práci.“
 
Kazuki Nakadžima (TS050 Hybrid, vůz č. 8): „Je skvělé být konečně tady, trvalo to dlouho. Nedostává se mi slov. Měl jsem skvělé stájové kolegy a Toyota nám dodala hodně dobrý vůz. Dokončili jsme závod bez jakýchkoli problémů s jedním či druhým vozem, takže cítím, že jsme si vítězství v tomto závodě zasloužili. Vítězství bylo velkým snem celé Toyoty již od roku 1985. Do tohoto projektu se zapojila spousta lidí, takže jsem hrdý na to, že jsem mohl veškeré jejich úsilí reprezentovat.“
 
Fernando Alonso (TS050 Hybrid, vůz č. 8): „Bylo to úžasné. Víme, jak důležitý a kultovní je závod v Le Mans ve světě motorsportu, a jako tým jsme tak dosáhli úžasného výsledku. V každém okamžiku jsme si připomínali, jak náročný a dlouhý tento závod je, že se může stát cokoli, takže jsme se snažili závod odjet a zůstat v klidu. Naštěstí vše proběhlo dobře. Závod byl tvrdý, protože oba vozy jely hodně natěsno s odstupem jediné minuty po 23 hodinách závodu, takže to bylo soutěživé, ale zcela férové a hodně sportovní. Chtěli jsme zajet první dvě místa, což se nám podařilo, takže jsem moc šťastný.“
 
86. 24 hodin Le Mans
1. Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid       Alonso/Buemi/Nakajima              388 kol
2. Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid       Conway/Kobayashi/Lopez            -2 kola
3. Rebellion Racing          Rebellion R13 Gibson      Beche/Laurent/Menezes              -12 kol
4. Rebellion Racing          Rebellion R13 Gibson      Jani/Lotterer/Senna        -13 kol
5. G-Drive Racing             Oreca 07 Gibson LMP2   Rusinov/Vergne/Pizzitola             -19 kol
6. Signatech Alpine Matmut         Alpine A470 Gibson LMP2             Lapierre/Negrão/Thiriet               -21 kol