slib nápravy poškozené pověsti značky opelu | Aktuality | autoweek.cz

Slib nápravy poškozené pověsti značky Opelu

Slib nápravy poškozené pověsti značky Opelu

18.07.2010 | | Aktuality

Evropská dceřiná firma GM je připravena nabídnou pobídky k opětovnému získání zákazníků především v Německu. Snahu, kterou vede šéf GM Europe Nick Reilly, analyzovaly Automotive News Europe.

Opel hodlá rychlým, chytrým a trpělivým postupem získat zpět své zákazníky především na domácím trhu. "Potřebujeme nově vybudovat svou pověst v Německu," prohlásil nejvyšší výkonný šéf Opelu/Vauxhallu a president GM Europe Nick Reilly. "Musíme udělat něco zásadního, abychom opět získali důvěru zákazníků."

Opel zvažuje myšlenku takzvaného "bonusu loajality". Cílem je získat ke koupi nového modelu miliony Němců, kteří v současnosti vlastní vůz značky Opel a vrátit značku na přední příčku jejich úvah o novém voze. Ze statistik vyplývá, že 12,8 % ze 41,74 milionů automobilů registrovaných v Německu nese značku Opel, nicméně podíl automobilky na německém trhu je jen 7,4 %. Jinými slovy každý osmý automobil na německých silnicích je Opel, nicméně jen jeden ze 13 nových automobilů prodaných v zemi je rovněž Opel. Společnost v tomto rozdílu vidí příležitost růstu. "Zcela určitě máme potenciál získat zpět mnoho z našich bývalých zákazníků a v současnosti vylaďujeme účelové komerční aktivity," řekl mluvčí Opelu Stefan Weinmann.

Automobilka podle neoficiálních zpráv chce údajně nabídnout současným majitelům opelů "šrotovné" 2500 eur pokud si výměnou za svůj starý vůz koupí nový Opel. Plán připomíná státem financovaný program šrotovného, který v Německu probíhal po většinu roku 2009. Plán se údajně projednával na dozorčí radě společnosti a podle všeho by měl být dost nákladný. Proto bude určitou trvat, než přinese znatelné výsledky.

Reilly uvedl, že Opel nebude ve své snaze o obnovení jména značky spěchat: "Myslím, že potrvá čtyři až pět let, než se vrátíme tam, kde jsme byli. Pověst se dá zničit rychle, ale náprava trvá dlouho."

 

Opel usiluje o zastavení propadu prodeje, který je v Německu nepoměrně větší než v ostatních státech Evropy. I přesto, že do prodeje přišla nová generace kompaktního vozu Astra a byla zákazníky velmi dobře přijata, pětiměsíční prodej Opelu v Německu poklesl o 41 %. Reilly soudí, že k propadu došlo částečně z důvodu ukončení v Německu oblíbeného šrotovného, ale připustil, že to vysvětluje jen část problému.

Problémy Opelu v Německu v letošním roce přicházejí současně s oznámením, že většina z 8300 pracovních míst, které se v Evropě budou rušit, je právě na domácím trhu automobilky. Opelu také uškodila dlouhodobá a nakonec neúspěšná snaha o získání státní pomoci ve výši 1 miliardy eur. "Značka Opel, která již byla oslabena problémy s kvalitou, utrpěla značkou škodu půldruhého roku dlouhým usilováním o státní pomoc," řekl Stefan Bratzel, ředitel Centra výzkumu automobilového průmyslu při Universitě aplikovaných věd v Bergisch Gladbachu v Německu. "Stažení žádosti o pomoc poskytuje šanci na nový začátek, ale bude to dlouhá cesta."

President Evropské asociace prodejců Opelu (Euroda) Jaap Timmer souhlasí s tím, že Opel má v Německu problém se svou pověstí, ale předvídá obrat k lepšímu. "Zákazníci Opelu byli nejprve zmateni, ale nyní začínají oceňovat skutečnost, že GM bude společnost restrukturalizovat bez pomoci peněz německých daňových poplatníků."

 

Mistr ve slevách?

Použití pobídek k nákupu je u Opelu citlivé téma. V květnu Opel podle údajů obchodní publikace Autohaus PulsSchlag předstihl Fiat při nabízení největších slev na německém trhu. Průměrná výše slev u prodejců Opelu byla v květnu 12,8 %, zatímco u Fiatu, který je tradiční diskontní značkou v Německu, 12,4 %. Celkový průměr slev v automobilovém odvětví byl v květnu 10,9 %. Mluvčí Opelu ovšem tvrdí, že průzkum založený na odpovědích prodejců nereprezentuje prodejní aktivity Opelu. Reilly dodal, že Opel zastává a bude zastávat mnohem konzervativnější přístup při nabídkách pobídek k nákupu než jeho konkurenti. Příkladem budou speciální podmínky financování: "Je zapotřebí být opatrný na trhu, který není zcela jistý. Nestahujeme se, ale nebudeme ani opravdu agresivní. Nabízet finanční pobídky rok po ukončení programů šrotovného je vyloženým vyhazováním peněz." Šéf evropských prodejců Opelu Timmer souhlasí: "Nechceme být mistry ve slevách."

 

Přetrvává problém nadkapacity výroby

Spolu s plány na očistění svého jména Opel také přislíbil, že během pěti let restrukturalizace za 11 miliard eur omezí svou evropskou výrobní kapacitu o 20 %. Součástí tohoto plánu je uzavření továrny v Belgii a zrušení 8300 pracovních míst v celé Evropě.

Jeden z analytiků má obavy, zda omezení bude dostatečné. "Hlavním problémem Opelu v Německu je stejný jako v jiných částech Evropy: nadměrná kapacita. Tento problém se dosud neřešil," uvedl finanční poradce z Frankfurtu. Dodal, že americké automobilky, jako jsou mateřská společnost Opelu GM nebo Chrysler již neohrožuje nadvýroba, neboť poté, co prošly ochranou před bankrotem podle amerického dodatku č. 11, jsou mnohem štíhlejší. Oproti tomu Opel je stále příliš velký. "Opel je stejný jako předtím. Jediné co během uplynulých 18 měsíců udělal, bylo omezení investic do výzkumu a vývoje a do pevných aktiv. Společnosti tak bude trvat dva až tři roky než se plně vzpamatuje."