name | autoweek.cz

Levný Peugeot zřejmě kvůli GM nebude

Levný Peugeot zřejmě kvůli GM nebude

24.03.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Snaha francouzského koncernu PSA o zavádění nových produktů se do značné míry točila okolo nízkonákladového automobilu a velkého vozu s lehkou konstrukcí. Navázání partnerství s GM ale plány mění. Některé projekty se před dokončením zastaví.

Peugeot a Citroen v příštích třech letech inovuje klíčové modely své nabídky. Současně koncern PSA v maximálním utajení usilovně připravoval představení nízkonákladového automobilu pro rozvíjející se trhy.

Hlavním novým přírůstkem letošního roku je pro Peugeot nový model 208, který se nedávno představil na autosalonu v Ženevě. Tento malý vůz, jenž nahradí velmi úspěšný model 207, se začne prodávat v dubnu. Peugeot 207 byl dlouhodobě nejlépe prodávaným modelem značky. V loňském roce se jej i na konci prodejního cyklu prodalo 245 649 kusů, ale na vrcholu v průběhu roku 2007 bylo dodáno 520 200 kusů, takže se toho roku stal absolutně nejprodávanějším autem v Evropě.

V září Peugeot na pařížském autosalonu předvede verzi crossoveru s názvem 2008. Vůz z kódovým označením A94 se bude vyrábět v továrně PSA v Mulhúzách ve Francii. Crossover bude silně připomínat koncept HR1, odhalený na pařížském autosalonu v roce 2010, a má konkurovat modelům jako Nissan Juke.

V příštím roce Peugeot nahradí i kompaktní model 308, svůj druhý nejprodávanější vůz na evropském trhu. Nový kompakt s kódovým označením T9 se pravděpodobně bude jmenovat 301. Označení 309 se používat nebude, protože Peugeot již v 80. letech model s názvem 309 prodával. Model 301 se bude nabízet jako pětidveřový hatchback, sportovní třídveřový vůz a kombi. Zahájení výroby je naplánováno na jaro 2013 v továrně PSA v Sochaux ve Francii.

Značka Peugeot připravila po usilovném vývoji tzv. nízkonákladový vůz s kódovým označením Project M3, kterému se říká Coeur de gamme nebo Low cost car. Vyvíjel se pro rozvíjející se země, v nichž uspěl nízkonákladový projekt Renaultu Logan, většinou prodávaný pod značkou Dacia. To původně vedlo k úvahám, že by se pro tento model mohla znovu oživit některá z nepoužívaných značek patřící koncernu PSA, nejčastěji se uvádělo jméno Talbot. Strohý automobil měl mít vyšší technickou úroveň než Logan, nicméně po mechanické stránce byl jednodušší a umožňoval snazší údržbu než současné podobné modely PSA prodávané v Evropě. Podobné typy aut se obvykle vytvářejí na bázi osvědčených prvků z dříve vyráběných vozů. Proto se předpokládá, že tento vůz vycházel z modelu 206, resp. stále ještě vyráběného 206+ či ještě přesněji jeho verze sedan 206i, která se vyrábí v Íránu. Vyvíjela se rovněž verze pro Citroen pod názvem Projekt M4. S výrobou obou vozů se počínaje rokem 2013 počítalo v Vigu ve Španělsku a poté i v dalších zemích. Cílem tohoto nízkonákladového vozu byly země východní Evropy, Čína, Severní Afrika a Latinská Amerika.

V dubnu bude předveden lehce přestylizovaný Citroen C3. V loňském roce byl model C3 nejlépe prodávaným modelem značky v Evropě s dodávkami ve výši 181 868 vozů.

Citroen bude pokračovat v rozšiřování své modelové řady DS s vyšší úrovní výbavy. Na pařížském autosalonu má být odhalen kabriolet DS3. Automobil bude využívat skládací měkkou střechu, kterou si PSA dalo patentovat před dvěma lety.

Citroen zanedlouho v Pekingu předvede i velký reprezentativní vůz DS9, vytvořený na bázi vloni předvedeného konceptu Peugeot HX-1 resp. o rok starší studie Citroen Metropolis.

V roce 2014 Citroen zmodernizuje velký automobil C5. Nová generace bude poněkud delší než současný model a až o 100 kg lehčí. Prodávat se bude ve variantě karoserií sedan a kombi.

Peugeot 208 a Citroen C3 budou prvními vozy PSA, které budou nabízet nový tříválcový motor 1,0 l a 1,2 l s výkony v rozsahu od 50 kW (68 k) až k téměř 90 kW (120 k) v přeplňované verzi s přímým vstřikováním.

V následujícím roce PSA hodlalo představit také dvojspojkovou převodovku jako součást své snahy rozšiřovat své technologie pro úsporu paliva.

Jenže dohoda s GM tyto plány radikálně proměnila. Ač zatím nebylo dohodnuto nic konkrétního a teprve se vytváří desetičlenná komise, která bude hledat možnosti společného využití různých technologií a komponent, už nyní vedení PSA rozhodlo zastavit některé z připravovaných produktů. Cílem bude nalezení levnějších cest vedoucích k rozšiřování modelové nabídky, což, jak se zdá, bude znamenat přebírání technologií od GM.

Především byl údajně zrušen už takřka hotový projekt nízkonákladového vozu, jehož představení se plánovalo na letošní září. Namísto toho se plánuje i spolupráce s GM také na vývoji větších modelů a kompaktního vozu pro rozvíjející se trhy a Latinskou Ameriku.

Rovněž byly zastaveny vývojové práce na dvojspojkové převodovce.