name | autoweek.cz

Listopadový vzestup registrací v EU

Listopadový vzestup registrací v EU

15.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Během listopadu bylo v Evropě, tj. zemích EU a EFTA ale bez Malty a Kypru, nově zaregistrováno o 26,6 % nových osobních automobilů více než před rokem. Tehdy evropský trh vykázal meziroční propad o 25,8 %.

S růstem prodeje osobních aut v západní Evropě o 30,6 % kontrastuje pokles zájmu o nová auta v nových členských zemích z východní Evropy o 16,7 %. Odráží se v tom dopad začátku obnovy firemních vozových parků na mnoha nejdůležitějších trzích západní Evropy. V roce 2009 měl listopad v průměru o jeden pracovní den více než před rokem, což také přispělo k dosažení lepšího výsledku. Celkem se během listopadu v Evropě prodalo 1 182 082 osobních aut.

Od ledna do listopadu se v Evropě registrace nových osobních aut snížily o 2,8 %, což sestává z poklesu o 0,7 % v Evropě ale o 27,4 % v nových členských státech EU. Celkově bylo nově zaregistrováno 13 406 382 nových osobních aut.

V západní Evropě bylo během listopadu zaregistrováno 1 116 845 nových osobních aut, což znamenalo o 30,6 % více než před rokem. Růst trhů se pohybuje od 1 % v Portugalsku po 57,6 % ve Velké Británii. Nejvýznamnější trhy vykázaly velké nárůsty: Francie o 48,3 %, Španělsko o 37,3 %, Itálie o 31,2 % a Německo o 19,7 %. Při porovnání registrací za jedenáct měsíců vypadá západoevropský trh jako stabilní s poklesem jen o 0,7 % v porovnání s 11 měsíci loňského roku. Jen tři západoevropské trhy ale vykazují celkový růst: Francie o 7,6 %, Rakousko o 7,9 % a Německo o 25,4 %. Italský trh zatím ztrácí o 1,4 %, Velká Británie o 8,8 % a Španělsko stále ještě o 20,8 %.

V nových zemích EU na východě Evropy registrace v listopadu poklesly o 16,7 %. Růst hlásí jen Česká republika o 31,5 % (ovšem to je do značné míry výsledek změny DPH) a Slovinska o 3,7 %. Polský trh je stabilní s poklesem jen o 0,4 %. Propad v dalších zemích se pohybuje od -23,9 % na Slovensku (po skončení šrotovného) až po -84,9 % v Lotyšsku. Od počátku roku bylo ve východní Evropě registrováno 778 063 nových osobních aut, což je o 27,4 % méně než vloni. Rostly jen trhy na Slovensku o 10,7 % a v České republice o 10,1 %. Největším trhem v regionu zůstává Polsko se 291 715 vozy (polské statistiky vykazují pokles prodeje o 0,5 %, ale statistika registrací ACEA uvádí -16 %). Největší pokles vykazuje třetí největší trh v regionu v Rumunsku o 60,7 %.

 

Nejprodávanější značky v EU během listopadu 2009
1. Volkswagen..........136 025

2. Renault...............107 725

3. Ford...................101 025

4. Peugeot................83 769

5. Fiat......................78 439

6. Opel/Vauxhall.........78 069

7. Citroen..................75 131

8. Toyota..................55 243

9. Audi......................50 989

10. Mercedes-Benz......49 630

 

Největší trhy v listopadu 2009

1. Německo.........279 725 +19,7 %

2. Francie...........216 354 +48,3 %

3. Itálie..............182 976 +31,2 %

4. Velká Británie...158 082 +57,6 %

5. Španělsko.........86 639 +37,3 %

6. Belgie..............35 136 +15,7 %

....EU celkem....1 182 082 +26,6 %

....Rusko............105 302 -46,0 %

....USA cars.........390 255 +5,0 %

....USA light truck.356 831 -5,0 %

....USA celkem.....747 086   0

 

Výroba osobních automobilů v Evropě (vč. bývalých zemí Jugoslávie a SSSR) během listopadu vzrostla na 1 436 968 vozů oproti loňským 1 289 504 vozů. Ani to ale nic nezměnilo na tom, že celkově od začátku roku bylo vyrobeno jen 14,1 milionu vozů oproti loňským 17,8 milionu. Zvýšení produkce oproti loňskému roku nevykázaly z velkých značek jen Audi, Kia, Honda, Mitsubishi, smart, Suzuki a Volkswagen. Dramatický propad produkce pokračuje u ruského AvtoVAZ. Pokles prodeje v Rusku se projevil i na poklesu výroby Chevroletu v nástupnických zemích po SSSR. Naopak největší meziroční nárůst produkce v listopadu vykazují Renault (+96 %), Fiat (+58 %), Nissan (+54 %) a Peugeot (+33 %).