name | autoweek.cz

Lotus se blíží ke konci

Lotus se blíží ke konci

17.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vše nasvědčuje tomu, že automobilový svět brzy přijde o další slavnou značku. Zřejmě už brzy začneme odpočítávat čas do konce značky Lotus. Nebo přece jen nastane zázrak?

Po nekonečných úvahách o možné záchraně značky Saab přichází další inspirace pro internetové dohady motoristických nadšenců, jen s tím rozdílem, že značka Lotus nemá zdaleka tolik nadšených příznivců ochotných nevnímat realitu.

Komentář TTAC je nekompromisní. Na základě nejnovějších informací uvádí: "Vykrvácí a zemře. Nad hlavou má nápis: Neresuscitovat". Lotus podle TTAC vzdává boj aby mohl zemřít. Naplňuje se tak černý scénář, o němž jsme už kdysi psali.

Ač se stále ještě uvádí chiméra Danyho Bahara, že Lotus chce do roku 2015 pětkrát zvýšit prodej, realita je nekompromisní. V roce 2012 bylo vyrobeno 1043 vozů (o rok dříve to bylo 1457 vozů), což zdaleka neznamená, že byly i prodány. Počet 5000 prodaných vozů v roce 2015 je proto jen těžko uvěřitelný. Vždyť Lotus ani nemá co prodávat!

Navzdory mnoha prezentovaným konceptům vozy Lotus budou i v roce 2015 využívat techniku, která je zralá pro muzeum. A v dohledu není žádná spásná novinka. Pouze chudí nadšenci by se mohli mít zájem o 20 let starý Lotus. Jenže ti na tento předražený exot nemají dost peněz.

V Kuala Lumpuru se uskutečnila tisková konference společnosti DRB-Hicom, majitele automobilky Proton, jíž Lotusu patří. A zprávy z Kuala Lumpuru jsou jasné. Pokud čekáte na nový Lotus Esprit, Elan či na jakýkoli z pěti Baharových konceptů představených na pařížském autosalonu v roce 2010, zbavte se všech nadějí. Nic z toho se neuskuteční. Sdělil to tisku výkonný ředitel DRB-Hicom Datuk Seri Mohd Khamil Jamil. Ke zrušení těchto plánů došlo dokonce ještě předtím, než firma DRB-Hicom získala Proton. Nikdy o realizaci tohoto plánu ani neuvažovala. Do pařížské pětky patřily Esprit, Elan, Eterne, Elite a nový Elise, jenž měl nahradit současný model. Žádná náhrada za Elise ale nebude.

Mohd Khamil tisku oznámil, že Lotus musí dále bojovat se svým již zastaralým produktem: „Jsou možná staré, ale jsou to stále dobrá auta a stále je po nich poptávka.“ Co jiného se dá v jeho situaci říci?

Khamil trvá na možnosti výroby nových modelů Exige a Evora po roce 2015, což už ale nikdo nemůže brát vážně. Jejich vývoj by stál peníze, a ty nejsou k dispozici. Půjčka ve výši 434 milionů dolarů od šesti finančních institucí byla podle Khamila vyčerpána. Je jen malá naděje, že se najdou nové finanční zdroje. Přitom Lotus by jen letos k přežití potřeboval dalších 300 milionů dolarů.

Vozy Lotus jsou možná slavné, ale mnohem více je značka známa pro ztráty, kterých dosáhla za posledních 15 let. Tento finanční propad korunovala rekordní ztráta ve výši 185 milionů dolarů za loňský rok. Lotus navíc vloni porušil bankovní dohodu a věřitelé zmrazili financování firmy.

Mohd Khamil ale rovněž oznámil, že značka není na prodej. To je hezká proklamace. Skutečnost je taková, že se pár firem o koupi Lotusu nebo dokonce celého Protonu zajímalo. Jenže to, co zjistili, se jim vůbec nelíbilo. V Kualu Lumpuru se pravidelně objevují zprávy o tom, že o koupi Protonu má zájem Volkswagen. Jenže Volkswagen již dříve prostřednictvím vicepředsedy dozorčí rady Bernda Osterloha oznámil, že Proton kupovat nechce. Volkswagen s Protonem spojuje společný podnik (montuje vozy Passat formou CKD) a nehodlá na tom nic měnit.

V Malajsii se proslýchá, že DRB-Hicom převzala Proton a Lotus jako laskavost vůči malajsijským politikům. Malajsijská vláda ráda "podporuje" státem vlastněné společnosti, aby přebíraly neúspěchy z rukou vlády. Ztrátové společnosti přejdou pod společnosti, které je z politických důvodů nemohou odmítnout, a stát získává finance ze státních bank nebo penzijních fondů nebo státních společností. DRB-Hicom údajně souhlasila udržením Protonu při životě výměnou za přízeň vlády.

DRB-Hicom je malajský konglomerát zapojený do všeho možného - počínaje letištěm v Kuala Lumpuru přes výrobu zbraní až po odpadové hospodářství. Na tiskové konferenci DRB-Hicom vyzdvihovala zejména úspěchy ve stavebnictví a službách, ale nezmínila nezdar ve snaze učinit z Malajsie automobilovou velmoc. Nefungovalo to dříve, když byl Proton pod státní kontrolou, a nebude to fungovat ani v budoucnosti. Sousední země jako Thajsko a Indonésie nutí Malajsii zrušit obchodní překážky, jak se zavázala ve smlouvě o volném obchodu zemí ASEAN. Malajsie tuto smlouvu maximálně sabotuje, ale ani to nebrání tomu, že Proton je nekonkurenceschopný a stěží se najde zájemce o jeho převzetí.

V podstatě jediné peníze, které by Lotus mohl získat, by mohly přijít od Danyho Bahara. Ten byl z funkce výkonného šéfa vyhozen v červnu 2012. Poté vyšlo najevo, že ve velké míře zneužíval firemní prostředky pro vlastní potřeby, takže jej nový majitel Lotusu zažaloval o náhradu škody.