name | autoweek.cz

Marchionne má další nový plán

Marchionne má další nový plán

01.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Sergio Marchionne má připravenou další novou strategii pro posílení prodeje značky Alfa Romeo. Plán, jenž bude odhalen v dubnu, údajně jako klíčový prvek zahrnuje platformu s pohonem zadních kol pro všechny - od Alfy Romeo po Dodge.

Třebaže se říká, že Alfa Romeo je zásadním faktorem pro celkový budoucí růst Fiatu, v současnosti její modelovou řadu tvoří jen dva malé hatchbacky a sportovní vůz 4C. Většina prodeje značky se uskutečňuje v Evropě, kde trh s novými automobily oslabil.

Alfa Romeo naléhavě potřebuje novou platformu, aby doplnila svou výrobní řadu o větší sedany, kombi a SUV. Nová strategie ale nepřinese ovoce dříve než v roce 2016.

Podle předchozích plánů se do roku 2014 mělo prodávat 500 000 vozů Alfa Romeo ročně. Tento cíl byl stanoven v roce 2010. Od té doby se cíle objemu prodeje neustále snižovaly. V říjnu 2012 to bylo již jen kolem 300 000 vozů a samotný termín se posouvá stále dále do budoucnosti.

V loňském roce Alfa na celém světě prodala asi 102 000 vozů, což je méně než jedna desetina prodeje BMW a Mercedesu. Za prvních devět měsíců letošního roku prodej Alfy v Evropě podle asociace ACEA klesl o 30 % na pouhých 51 000 vozů.

Základním příčinou je to, že Alfa Romeo má málo modelů. Jsou to pouze subkompakt MiTo, kompakt Giulietta a kupé 4C vyráběné v malém množství. Prodej značky navíc probíhá téměř výhradně v Evropě, kde došlo ke značnému poklesu prodeje.

Návrat Alfy Romeo do Ameriky už automobiloví nadšenci berou jako žert. Jedná se však o otázku globálního přežití značky a narůstající zpoždění jen činí její situaci svízelnější.

Nejvyšší šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne nyní přislíbil již svou čtvrtou strategii pro přežití značky Alfy Romeo za devět let.

Budoucnost Alfy Romeo je klíčovou součástí Marchionneho snahy o pozvednutí skupiny Fiat, jež snížila svůj cílový zisk pro rok 2013 kvůli trvajícím ztrátám v Evropě a poklesu prodeje v Brazílii.

Marchionne uvedl, že svou novou pětiletou strategii pro skupinu Fiat a Chrysler zveřejní nejspíše v dubnu příštího roku souběžně s vyhlášením finančních výsledků za první čtvrtletí 2014. Prohlášení nejvyššího výkonného představitele skupiny přichází poté, co Fiat uvedl, že jeho celoroční obchodní finanční výsledek resp. příjmy před zdaněním se od dřívějších předpovědí odchýlí o 13 %. Fiat odhaduje, že se jeho roční obchodní zisk bude pohybovat v rozmezí 3,5 až 3,8 miliard eur. Původně společnost předpokládala rozmezí 4 až 4,5 miliard eur. Příjmy za třetí čtvrtletí klesly o 9 % na 816 milionů eur.

Pokud jde o Alfu, plán se zaměřuje na novou platformu s pohonem zadních a všech kol, kterou vyvíjí malý tým konstruktérů zodpovědných přímo Haraldu Westerovi, technickému řediteli společnosti Fiat-Chrysler a nejvyššímu výkonnému šéfovi značek Alfa Romeo a Maserati.

Uvádí se, že cílem konstruktérů, působících v ústředí Maserati v Modeně, je vytvořit strukturu dostatečně přizpůsobivou, aby se dala použít i u značek Chrysler a Dodge. Alfa Romeo tuto strukturu potřebuje, aby lépe konkurovala svým německým rivalům BMW a Mercedes-Benz, které nabízejí automobily s pohonem zadních a všech kol upřednostňované mnoha automobilovými nadšenci.

Nová platforma by se měla stát základem nejméně čtyř nových modelů Alfa: středně velkého sedanu a kombi Giulia, velkého reprezentativního sedanu a středně velkého SUV. První z těchto vozů by se měl v Evropě objevit na konci roku 2015 nebo začátkem roku 2016.

Všechny modely Alfa postavené s touto novou platformou se mají prodávat také v USA. Automobilka by se chtěla pokusit najít oporu na druhém největším trhu světa, ale její slibovaný návrat na severoamerický trh se neustále odkládá.

Nová platforma by se měla stát také základem pro nástupce velkých sedanů Chrysler 300 a Dodge Charger a také budoucího kupé Dodge Challenger.

Navzdory stále se horšícím ekonomickým výsledkům se příznivci značky Alfy Romeo o její budoucnost nemusejí obávat. Osud Saabu či Pontiacu jí rozhodně nehrozí. Ve Wolfsburgu totiž stále čeká se svou nabídkou Ferdinand Piech, který si koupí milánské automobilky chce splnit ještě jeden dávný sen. Čím hůř si nyní Alfa vede, tím levněji ji časem může získat.