name | autoweek.cz

Marchionne pobouřil Italy i Američany

Marchionne pobouřil Italy i Američany

06.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejvyšší představitel Chrysleru a Fiatu Sergio Marchionne v San Franciscu prohlásil, že zvažuje spojení obou společností. V Itálii způsobil zděšení náznakem možného přesunu vedení do USA a Američany urazil označením vládní půjčky za gaunerskou.

Na konferenci společnosti J. D. Power & Associates v San Franciscu Sergio Marchionne prohlásil, že by se společnosti Chrysler Group a Fiat Auto mohly spojit v jedinou se sídlem ve Spojených státech. Aby se tak mohlo stát, musí ale Chrysler splatit státní půjčky od vlád Spojených států a Kanady, které jej zachránily před bankrotem. Marchionne tvrdí, že by k obojímu mohlo dojít ještě letos.

\"V následujících dvou či třech letech bychom se mohli stát jedinou jednotkou, která by mohla sídlit zde,\" řekl Marchionne. Současně ale připustil, že obě společnosti stále zvažují několik možných alternativ: \"Především ale musíme propojit jejich činnost a teprve poté můžeme uvažovat o způsobu řízení.\"

 

Chrysler byl zachráněn před bankrotem v červnu 2009. Za nabídku pomoci tehdy Fiat bezplatně získal 20 % akcií Chrysleru a svůj podíl posléze navýšil na 25 %. Od té doby se Chrysler ve spolupráci s Fiatem snaží připravit nové modely. Výsledkem tohoto úsilí by mělo být představení 16 nových či modernizovaných vozů ještě během letošního roku.

Dalším krokem bude sdílení technologií a platforem mezi oběma společnostmi. První výsledkem této spolupráce bude kompaktní sedan Dodge vytvořený na bázo platformy Fiatu. Ten se představí počátkem roku 2012. Už nyní se ale rozebíhá výroba čtyřválce Fiat FIRE 1,4 l v továrně Global Engine Alliance v Dundee ve státě Michigan. Fiat naopak brzy uvede na trh model Freemont vytvořený na bázi Dodge Journey, s nímž se bude vyrábět v Mexiku, a dvojici luxusních vozů Lancia vzniklých z Chryslerů 200 a 300.

Fiat v prosinci 2010 završil ohlašované rozdělení svých aktivit do dvou samostatných společností. Ta automobilová se jmenuje Fiat S. p. A. a zahrnuje nejen dosavadní značky skupiny Fiat Auto (tj. Fiat, Alfa Romeo a Lancia), ale i Ferrari, Maserati a 25 % akcií Chrysleru. Druhá společnost Fiat Industrial zahrnuje výrobce náklaďáků Iveco s producentem zemědělských a stavebních strojů Case New Holland.

 

Když Marchionne zcela jednoznačně řekl, že by se po spojení Fiatu s Chryslerem sídlo společnosti přestěhovalo do Spojených států, vyvolala možnost přestěhování vedení Fiatu z Turína v Itálii poprask. K jeho prohlášení se okamžitě vyjádřil ministr sociálních věcí Maurizio Sacconi s tím, že tím Marchionne v žádném případě nemyslel přesun rozhodovacích pravomocí z Turína. Starosta Turína Sergio Chiamparino zděšeně telefonoval předsedovi představenstva Fiatu Johnu Elkanovi a na základě rozhovoru s ním řekl italským novinářům, že přesun vedení Fiatu do USA je nepřijatelný. Chiamparino řekl, že se podle Elkana údajně plánuje rozmístění řídicích center do míst s největšími obchodními aktivitami. Fiat s Chryslerem by tedy měl mít v budoucnu čtyři ústředí - v Turíně, Detroitu, Brazílii a patrně i v Asii. Elkan jej údajně ujistil, že základnou Fiatu zůstane Turín.

Takže všichni budou nakonec spokojeni? Jisté je, že Marchionne udělá to, co bude pro jeho společnost nejvýhodnější a na politiky se moc ohlížet nebude.

 

Marchionne ale svými prohlášeními vyvolal poprask i na druhé straně Atlantiku. To když na otázku novinářů prohlásil: \"Jako první věc musíme splatit ty gaunerské půjčky. Když jsme je v roce 2009 byli nuceni přijmout nefungoval bankovní systém a proto jsme neměli jinou šanci.\" Chrysler tehdy dostal 5,8 miliardy od americké a 1,6 miliardy od kanadské vlády s průměrným úrokem 11 %. Americký tisk Marchionneho (označení gaunerská půjčka použil ve své odpovědi hned třikrát) okamžitě označil za arogantního. Na stránkách Detroit Free Press se na jeho adresu objevilo tolik urážek, že diskuse o tomto tématu musela být stažena. Chrysleru proto vzápětí vydal velmi opatrně formulované vysvětlení, že šlo o nedorozumění a Chrysler si vládní pomoci velmi váží, protože pomohla společnost zachránit. Současně Chrysler ubezpečil obě vlády, že vzhledem ke změněné situaci na trhu i zlepšené výkonnosti firmy půjčky uhradí v plné výši jak nejdříve to bude možné. Chrysler připravuje restrukturalizaci své půjčky, z níž v loňském roce už uhradil 1,3 miliardy dolarů. Fiat může navýšit svůj podíl v Chrysleru na 35 % při splnění tří podmínek, které mu americká vláda na počátku uložila.

Chrysler se v současné době uchází o další vládní půjčku - tentokrát jde o nízkoúročenou od ministerstva energetiky a určenou na vývoj hospodárných vozidel.

 

Marchionne se v San Franciscu velmi ostře vyslovil ještě k jedné záležitosti. Zveřejnění plánku expozice skupiny Fiat pro březnový autosalon v Ženevě znovu vyvolal úvahy o možném prodeji Alfy Romeo. Stánek Alfy Romeo totiž bude mnohem menší než obvykle, přičemž bude v podstatě za rohem od ostatních značek včetně Chrysleru a Dodge. Jeho pozice bude působit dojmem, že patří k expozici Porsche, což je dnes už značka patřící Volkswagenu. Předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piech vloni v březnu prohlásil, že má zájem o koupi Alfy Romeo, ale nikterak s koupí nespěchá.

Marchionne ale úvahy o možném prodeji striktně odmítl: \"Dokud budu šéfem Chrysleru a Fiatu, tak pan Piech Alfu Romeo nedostane. Říkám mu proto, ať dá ruce od Alfy pryč. Zavolám mu to a pošlu mu to i e-mailem. Já jsem nekoupil Seat jako on. Nevím, zda už Seat uvedl do pořádku, ale měl by se snažit právě o to.\"

Na autosalonu v Detroitu bylo oficiálně oznámeno, že Fiat znovu uvede Alfu Romeo na severoamerický trh koncem roku 2012. Předseda Fiatu John Elkan k tomu dodal: \"Nehodláme Alfu Romeo prodat ani kdyby nám někdo nabízel tuny peněz.\"