name | autoweek.cz

Marchionne proti Itálii

Marchionne proti Itálii

25.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nejvyšší představitel Fiatu Sergio Marchionne prohlásil, že by se jeho firmě hospodářsky dařilo lépe, kdyby nesídlila v Itálii. Fiat vydělává především na prodeji osobních a užitkových aut v Brazílii a nehodlá prodat značku Alfa Romeo.

Podle Marchionneho je výroba ve všech italských továrnách Fiatu ztrátová. Ze dvou miliard eur zisku, jehož chce Fiat v letošním roce dosáhnout, ani jediné euro podle něho nepřijde z výroby osobních aut v Itálii. Marchionne to prohlásil v předem natočeném rozhovoru pro nedělní televizní pořad Che tempo che fa populárního moderátora Fabia Fazia. \"Fiat by mohl dokázat mnohem více pokud by se odstřihl od Itálie,\" řekl.

Fiat je největším průmyslovým podnikem v Itálii a současně i největším zaměstnavatelem v zemi. Marchionne před časem přislíbil, že v zemi do roku 2014 investuje 20 miliard eur aby zvýšil flexibilitu italských továren Fiatu a vytvořil podmínky pro zaměstnání většího počtu lidí. Byl ochoten tak učinit i přesto, že výroba v Itálii je pro Fiat mnohem nákladnější než v jiných zemích. Marchionne přitom pominul fakt, že také po stránce kvality výroby jsou na tom závody v jiných zemích mnohem lépe než ty italské. Naopak ve svém televizním vystoupení tvrdil, že jeho cílem je zvýšit platy dělníků Fiatu na průměr 1200 eur za měsíc aby se přiblížily evropskému průměru.

Marchionne hodlá uzavřít problematickou sicilskou továrnu Termini Imerese. Po dlouhých sporech získal na svou stranu větší část odborů ve snaze rozšířit výrobu v závodě Pomigliano d`Arco u Neapole, kam chce přenést výrobu modelu Panda z Polska. Jenže ne všichni odboráři s tím souhlasí - nechtějí totiž pracovat ve vícesměnném provozu. \"Pokud by Fiat zastavil výrobu v Campanii, pak by to způsobilo obrovský sociální problém zejména proto, že v tomto kraji je velmi aktivní Camorra,\" říká Marchionne.

Marchionne ve svém vystoupení odsoudil odboráře, kteří letos zablokovali výrobu v továrně Melfi. Podle něho jde o nesmyslnou anarchii vedenou několika nezodpovědnými odborovými vůdci. Podle Marchionneho totiž jen 12 % zaměstnanců Fiatu je organizováno v odborové organizaci FIOM-CGIL, takže nepředstavují většinu.

Marchionne současně kritizoval i vládu pro naprostou nečinnost. Marchionne tvrdí: \"Takto to Fiat nemůže dělat donekonečna. V letech 2008 a 2009 jsme byli jedinou společností, která nežádala vládu o peníze.Nechci aby mi někdo děkoval, ale také nechci, aby na nás někdo nahlížel jako na státem podporovanou firmu. Chrysleru jsme pomohli na nohy s pomocí peněz americké vlády a vše, co jsme kdy od italské vlády dostali jsme splatili.\"

Odboráři ovšem Marchionneho kritizují za to, že investuje do výroby malých aut v Srbsku, Polsku a Brazílii. \"Pravdou je, že Marchionne by rád opustil Itálii,\" tvrdí generální tajemník největší italské odborové ústředny CGIL Guglielmo Epifani. Odboráři jsou přesvědčeni, že právě to bylo důvodem rozdělení Fiatu na dvě skupiny - automobilovou a průmyslovou. Po tomto rozdělení už se Marchionne podle nich pokusí přesunout Fiat mimo Itálii.

Marchionneho ale kritizovali i vládní představitelé. \"Má krátkou paměť,\" řekl o něm ministr Roberto Calderoli z Ligy Severu s připomínkou, že to byla právě vláda, která Fiatu vloni pomohla z nejhoršího vyhlášením šrotovného na podporu prodeje nových aut. Ministr práce Maurizio Sacconi připustil oprávněnost kritiky nízké produktivity ale zdůraznil, že historické kořeny Fiatu jsou v Itálii. \"Byli to italští dělníci, kteří učinili Fiat velkým,\" dodal Cesare Damiano z Demokratické strany.

Marchionneho vystoupení bylo na italské poměry naprosto nevídané - není obvyklé, aby někdo v tak významném postavení ve státní televizi RAI kritizoval odboráře a předsedu vlády. Marchionne se narodil v Itálii, ale vystudoval v Kanadě, kde také začal svou manažerskou kariéru.

Marchionneho podpořil vicepresident italské průmyslové asociace Confindustria Alberto Bombassei. Ten rovněž kritizoval italskou středo-pravicovou vládu Silvia Berlusconiho pro nechuť problém řešit. \"Politici by měli zasáhnout, ale namísto toho se starají o jiné věci. Zatímco v zahraničí se diskuse zaměřují na ekonomiku, v Itálii tomu tak není,\" řekl Bombassei. Připomeňme, že italský ministr průmyslu Claudio Scajola nedávno musel rezignovat kvůli aféře s prodejem nemovitostí a jeho místo zaujal neméně kontroverzní Paolo Romani, který se proslavil svou obhajobou Berlusconiho mediálního koncernu.

 

Fiat minulý týden překvapil oznámením mnohem většího zisku za tři čtvrtletí než se očekávalo. Přitom Fiat prodal celkem o 10,7 % aut méně než ve druhém čtvrtletí, což způsobil především pokles o 25,4 % v Evropě. V Evropě Fiat prodal jen 41 % ze své produkce. Kromě zvýšení prodeje nákladních vozů Iveco a zemědělských strojů Case New Holland skupině Fiat významnou měrou pomohl zisk automobilky Ferrari.

Velkým posílením pro hospodaření Fiatu je zejména růst trhu v Brazílii. Brazílie tak po osmi měsících s prodejem 2,08 milionu aut (tj. +8,4 %) už letos v prodeji nových aut předstihla Německo s 2,03 miliony aut (-27,3 %) a stala se čtvrtým největším trhem světa po Číně, USA a Japonsku. Letos se Fiat v Brazílii vypracoval na nejprodávanější značku mezi osobními i užitkovými vozy. V Brazílii se přitom auta prodávají za plné ceny bez motivačních slev jako v Evropě.

Očekávání velké ziskovosti vedlo investory k výraznému posílení ceny akcií Fiatu o 32,9 %, což byl největší nárůst v celém automobilovém průmyslu.

Vedení Fiatu krátce na to opět překvapilo, když zveřejnilo krajně pesimistický odhad vývoje evropského trhu. Zatímco jiné automobilky odhadují letošní pokles v porovnání s loňským rokem do 5 % a finanční analytici se spíš přiklánějí k hodnotě kolem 6 %, Fiat tvrdí, že to bude minimálně 7 %, tedy pokles z loňských 14,48 milionu aut na 13,47 milionu. Ještě v červenci ovšem Fiat odhadoval 10% pokles prodeje.

Marchionne rovněž znovu vyloučil možnost, že by Fiat prodal značku Alfa Romeo Volkswagenu, který o její koupi projevuje neskrývaný záměr. Oživení Alfy Romeo bude pro Fiat velmi drahé. Fiat bude muset v krátké době do Alfy investovat nejméně dvě miliardy eur.

Jenže i přes spolupráci Fiatu s Chrysler Group (Fiat získal 20 % akcií amerického koncernu a brzy chce svůj podíl navýšit na 35 %) se zdá být velmi důležité. \"Alfa Romeo je jedinou Marchionneho šancí dostat se do segmentu drahých aut, který potřebuje pro dosažení ziskovosti. Bude to ale trvat dlouho. Nemá šanci dosáhnout své cíle v krátkém čase,\" říká římský konzultant agentury A. T. Kearney Marco Santino. Marchionne chce pomocí nových modelů a uvedením Alfy na americký trh zvýšit její prodej do roku 2014 na 500 000 aut ročně. K dosažení zisku Alfa potřebuje prodávat 300 000 aut ročně, jenže v roce 2009 jen těsně překročila hranici 100 000 vyrobených aut a letos zřejmě dosáhne podobného výsledku.