mercedes-benz c 111 slaví 50 let | Aktuality | autoweek.cz

Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let

Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let

22.04.2019 | Global Press Agentur | Aktuality

Před půl stoletím vypadala budoucnost poněkud jinak než dnes - měla patřit Wankelovu motoru s rotačními písty.
Zkušební sportovní vůz C 111 poháněl třírotorový motor Wankel umístěný před zadní nápravou. Koncepce odpovídající závodnímu vozu nebyla zvolena náhodou - vývojové oddělení Mercedesu-Benz původně zvažovalo možnost výroby 25 kusů, aby mohl být homologován jako sportovní automobil skupiny 5 pro vytrvalostní závody. Tento plán ale vzal za své už v březnu 1969, když byl na ženevském autosalonu předveden vůz Porsche 917, který zcela změnil poměry v této kategorii. Vývoj C 111 pokračoval s cílem ukázat možnosti pohonné jednotky, které tehdy patřila budoucnost, tedy Wankelovu motoru s rotačními písty.
 
Třírotorový motor Wankel umístěný před zadní nápravou měl přímé vstřikování benzinu do tří komor, každé s objemem 600 cm3. To bylo podle zavedené ekvivalenční formule srovnatelné se zážehovým motorem s vratným pohybem pístu o zdvihovém objemu 3,6 l. Motor poskytoval největší výkon přibližně 206 kW (280 k) při otáčkách 7000/min. Zapalování bylo řízeno tranzistorovým systémem s jednou zapalovací svíčkou pro každý ze tří spalovacích prostorů. Točivý moment se přenášel přes plně synchronizovanou pětirychlostní přímo řazenou převodovku, která byla v jednom bloku s pohonem zadní nápravy.
 
Konstrukce vozu plně odpovídala závodní technice. Karoserie byla vyrobena z laminátu vyztuženého skleněnými vlákny a s integrovaným ochranným obloukem. Součástí rámové nosné struktury byly dvě nádrže, každá s objemem 60 l, přinýtované k bočnicím rámu. Přední nápravu tvořily dvojité trojúhelníky, zadní náprava byla víceprvková s příčnými rameny a dvojicí podélných ramen.
 
Sportovní kupé s rozvorem náprav 2620 mm a délkou 4230 mm mělo pohodlně vybavený kokpit s nastavitelným volantem. Zajímavostí byly vzhůru výklopné dveře jako u legendárního gullwingu 300 SL. Vozidlo zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 5 s a dosáhlo maximální rychlost 260 km/h.

Vzhledem k velmi nízké kvalitě výroby karoserií od externího dodavatele a problémům s motorem Wankel nedošlo k plánované výrobě. Místo toho se v roce 1970 později představil přepracovaný C 111-II se čtyřkomorovým motorem Wankel.

Po propuknutí ropné krize v roce 1973 přestal být motor Wankel světlou budoucností a do verze C 111-IId byl instalován turbodiesel. V této podobě vůz vytvořil sérii rychlostních a vytrvalostních rekordů na dráze Nardó. V roce 1978 následovalo rekordní vozidlo Mercedes-Benz C 111-III s radikálně změněnou aerodynamikou a výkonnějším turbodieselem, které vytvořilo novou sérii rekordů. O rok později přišla dále vylepšená verze C 111 IV se zážehovým motorem, ve své době nejrychlejší automobil na uzavřené dráze (403,978 km/h).

  • Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let
  • Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let
  • Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let
  • Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let
  • Mercedes-Benz C 111 slaví 50 let