mercedes-benz eqc 400 4matic zvyšuje napětí | Aktuality | autoweek.cz

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí

28.08.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Daimler vysílá do souboje prémiových vozidel s elektrickým pohonem crossover EQC připravený oslovit zcela novou skupinu zákazníků, pro něž to většinou bude první elektromobil, od něhož budou očekávat komfort srovnatelný s auty se spalovacími motory.
Také Mercedes-Benz se přidává k německým značkám, které připravují odpověď na úspěch vozů značky Tesla a jejích elektromobilů. Vedle Audi e-tron a Jaguaru I-Pace se Tesle Model X postaví i Mercedes EQC. Daimler už má s výrobou vozidel s elektrickým pohonem zkušenosti - začínal v roce 2010 s elektricky poháněnou verzí městským minivozem smart a následovaly další vozy. Nový EQC ovšem představuje začátek nové éry jako první z modelové řady EQ navržený od počátku pro elektrický pohon a vyráběný ve velkých sériích. Cílem je oslovit ty zákazníci, kteří zvažují pořízení si elektromobilu, ale chtějí jej jen od zavedené prémiové značky, konkrétně od Mercedesu.
 
Tvrdá příprava
Snahu postavit se Tesle a současně nabídnout plnohodnotný automobil s kvalitami očekávanými od prémiového vozu značky Mercedes-Benz vzali u Daimleru velmi vážně. První reakce zákazníků se zkoumaly na konceptu EQ, vystaveném na autosalonu v Paříži na podzim roku 2016.
 
Rovných 200 prototypů najezdilo několik milionů kilometrů v reálném provozu i za extrémních klimatických podmínek na čtyřech kontinentech (Evropa, Severní Amerika, Asie a Afrika). Zkoušky bezpečnosti a elektrického systému výrazně překonaly legislativní požadavky. Vůz byl prověřován i při teplotě -35 °C. Současně s technickou stránkou se připravily i nezbytné služby, které v případě elektromobilu hrají ještě mnohem důležitější roli než v případě vozidel se spalovacím motorem.
 
Design zdůrazňující elektrický pohon
Koncept vozu vychází z crossoveru GLC včetně vzduchového pérování a má i stejný rozvor náprav 2873 mm, nicméně pro elektrický pohon byla vytvořena zcela nová platforma. EQC 400 je dlouhý 4761 mm. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 500 l při zcela rovné podlaze, pod níž jsou měnič napětí, zadní elektromotor a prostor pro nabíjecí kabely
 
Na první pohled se EQC od jiných modelů značky pozná podle LED lišty přes celou šířku přídě. Velká kola mají tvar optimalizovaný z hlediska aerodynamiky.
 
Nový design interiéru se označuje jako Electric Art s odlišnými barvami, podsvícením, hranatými výústkami namísto kruhových a jinými materiály než najdeme v GLC. Ovládací a informační prvky se v zásadě neliší od toho, co známe z modelu GLC s přístrojovým panelem v podobě displeje, na nějž navazuje centrální dotykový displej. Řidič může listovat v menu i prostřednictvím dotykové plošky na volantu nebo touchpadem na středovém tunelu a nechybí ani hlasové ovládání MBUX.
 
Se dvěma elektromotory a pohonem všech kol
Dva asynchronní elektromotory jsou umístěny každý u jedné nápravy, takže zajišťují stálý pohon všech kol. Kombinovaný výkon trakčních elektromotorů je 300 kW (408 k) a největší točivý moment 760 N.m. Připravuje se i verze ECQ 350 s poněkud sníženým výkonem.
 
Řidič může volit z jízdních režimů, ovlivňujících využití elektrické energie: Sport, Comfort (výchozí nastavení), Standard, Eco a Max Range, přičemž poslední z nich se snaží řidiče přimět k maximálně hospodárné jízdě. Řidič dál může páčkami pod volantem volit míru rekuperace: D+ bez rekuperace, umožňující režim plachtění, Dauto s inteligentním řízením a asistentem, D normální (to je výchozí stav), D- střední a D-- silná s intenzivním brzděním, umožňující jízdu jen na jeden pedál.
 
Vůz o hmotnosti 2350 kg dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h.
 
Akumulátor z vlastní produkce
Akumulátor není z asijské produkce, ale vyrábí jej vlastní firma Deutsche Accumotive v Kamenci u Drážďan. Akumulátor má využitelnou kapacitu 80 kWh. Dojezd vozu je 445 - 471 km podle NEDC (spotřeba energie je 19,7 - 22,2 kWh/100 km) resp. 374 až 417 km podle WLTP (spotřeba 22,3 až 25,0 kWh/100 km). Akumulátor má hmotnost 667 kg a je uložen pod podlahou vozu mezi nápravami (jeho rozměry jsou 2308 x 1547 x 398 mm).
 
Na akumulátor se poskytuje certifikát na dobu 8 let resp. ujetí 160 000 km garantující kapacitu 162 Ah (asi 70 % původní kapacity). Certifikát na akumulátor je vázán na každoroční kontrolu kapacity v autorizovaném servisu. V ceně auta je započítán i poplatek za likvidaci akumulátoru. Daimler za tím účelem vybudoval linku pro jejich repasi v Mannheimu, kde se upravují pro další průmyslové využití.
 
Akumulátor lze nabíjet z domácí zásuvky za 40 hodin nebo u veřejných dobíjecích stanic - s využitím stejnosměrného rychlodobíjení s výkonem až 110 kW se nabije na 80 % za 40 minut.
 
Nové služby
S elektromobilitou přichází potřeba zcela nových speciálních služeb, jako je potřeba hledání dobíjecích stanic z vozidla nebo pomocí aplikace v mobilním telefonu, ovládání procesu dobíjení i na dálku, optimalizovaná navigace uzpůsobená specifickým potřebám elektromobilu, možnost temperování vozidla (nejen interiéru, ale všech systémů) před jízdou na dálku šetřící energii v akumulátoru, volba jízdního režimu podle požadavků na dojezd. Jízda s elektromobilem vyžaduje přesnější plánování trasy. Proto je vůz vybaven aktivním sledováním trasy a v předstihu upozorňuje na blížící se potřebu dobití akumulátoru.
 
Cenová nabídka
Prodejní cena v ČR začíná na částce 1 965 000 Kč za verzi EQC 400 4Matic. Ve standardní výbavě jsou mj. světlomety Multibeam LED, multimediální systém MBUX s hlasovým ovládáním, možnost dálkově spustit klimatizaci nebo vytápění před jízdou, optimalizovaný navigační systém EQ zvyšující ekonomiku jízdy a zkracující dobu nabíjení, nejmodernější bezpečnostní a asistenční systémy atd. K prodejcům první objednané vozy dorazí v polovině září.
 
Při prodeji vozu se nabízí konfigurátor EQC s možností volby servisní sady, údržby, prodloužené garance vozidla, vyzvednutí a dovezení vozidla a sada pro díly podléhající opotřebení.
 
Mercedes-Benz EQC se vyrábí v závodě v Brémách (stejně jako GLC). Při příležitosti zahájení prodeje automobilka připravila i speciální edici EQC Edition 1886, odkazující na rok zrodu automobilu.
 
 
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic zvyšuje napětí