name | autoweek.cz

Mercury se brzy začne vytrácet

Mercury se brzy začne vytrácet

03.06.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ford Motor má v plánu nechat odumřit 71 let starou značku Mercury tím, že ji postupně vyhladoví pokud jde o nové produkty.

Šéfové Fordu navrhnou odstranění Mercury na červencovém jednání správní rady. Jsou přesvědčeni, že Ford již dále nemůže ospravedlňovat náklady na podporu značky Mercury ve světle stále se snižujícího objemu prodeje aut této značky.

Ford o likvidaci Mercury uvažuje už řadu let. Před několika desetiletími vedení Fordu povzbuzovalo prodejce značky Lincoln, aby vytvářeli frančízy i na prodej Mercury, které jim měly poskytnout dostatečný objem prodeje pro přežití. V posledních letech Ford usiloval o konsolidaci těchto prodejců do obchodních míst Ford-Lincoln-Mercury. Hlavní prodávanou značkou u těchto prodejců se dnes stává Ford.

Na konci roku 2009 měla společnost Ford Motor v USA 1780 frančíz Mercury, ale samostatných frančíz Lincoln-Mercury existovalo jen 292. Samostatné prodejny Mercury nejsou žádné.  Prodejci v obchodech Lincoln-Mercury v roce 2009 prodali 175 146 vozů, z toho pouze 92 299 vozů mělo značku Mercury.

Ford ruší také oddělené divize Ford a Lincoln-Mercury. Společnost spojoval podklady pro prodejce Fordu a Lincoln-Mercury zaplňoval stranu určenou pro Lincoln-Mercury prodejci, kteří prodávali i značku Ford.

Dalším náznakem likvidace bylo vyloučení prodejců Lincoln-Mercury na nedávné schůzi prodejců v Detroitu. Ford říká, že setkání prodejců Lincoln-Mercury uspořádá letos na podzim. Někteří prodejci Mercury však tím byli zaskočeni. Až dosud jim Ford neposlal žádné prohlášení ani neuspořádal konferenci, kde by jim problém vysvětlil.

Důvěra amerických prodejců značek Lincoln a Mercury ve společnost Ford Motor je tak otřesena. Mluvčí Fordu Mark Truby řekl, že plány Fordu se značkou Mercury zůstávají nezměněny, avšak dodal, že společnost neustále posuzuje své obchodní portfolio.

Již tedy žádné Mercury Kuga? Mercury v současné době prodává čtyři modely: sedany Milan a Grand Marquis, crossover Mariner a SUV Mountaineer. Dva z nich již budou brzy patřit minulostí. Očekává se, že Ford představí o něco menší, přepracovaný crossover Ford Escape pro modelový rok 2012, který vychází z nové generace evropského modelu Kuga. Nastane tak příhodná doba k přerušení výroby sourozence současného Fordu Escape, a tím je Mercury Mariner. V příštím roce Ford plánoval oživit jméno Tracer pro malý vůz Fordu pod značkou Mercury. Zdroje z Fordu uvádějí, že tento vůz už nespatří světlo světa. Očekává se, že Ford v tomto roce stáhne z výroby i SUV Mountaineer. V roce 2011 podle všeho zanikne Grand Marquis a továrna, která jej vyrábí, přeruší provoz. Mercury tak zbude pouze sedan Milan.

Kombinovaný prodej značek Lincoln a Mercury v každém byl v uplynulých dvou letech nižší, než aby se výroba vyplatila. Prodej Mercury poklesl od roku 2000 o 74 %. Ford se prostě nenachází v takové situaci, aby bylo možné ospravedlnit náklady na udržování samostatné činnosti, marketingu a reklamy pro malé objemy výroby a prodeje značky Mercury.

Značku Mercury založil v roce 1939 syn Henryho Forda Edsel jako mezičlánek mezi velkoobjemovou značkou Ford a luxusním Lincolnem. Současně se tak vytvořila protiváha střední třídy mezi značkami GM, tedy značkem Buick a Oldsmobile, a nové značce Chrysler. Vozy Mercury byly většinou jen upravenými Fordy se svébytným designem, což se týkalo i nejpopulárnějšího modelu ze 60. let Mercury Cougar, což byl Ford Mustang s jinou karoserií. V roce 1945 Ford spojil Mercury s Lincolnem do společné divize Lincoln-Mercury. K té se koncem 50. let krátce připojil ještě nezdařený projekt Edsel. Vrcholem prodeje vozů Mercery byly roky 1978 a 1993, kdy se těchto vozů prodalo 580 000 resp. 480 000 kusů. Vozy značky Mercury se nikdy nevyvážely mimo Severní Ameriku.