name | autoweek.cz

Meriva na elektrický proud

Meriva na elektrický proud

18.10.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Opel se zařadil mezi automobilky vyvíjející automobily s elektrickým pohonem. Tři vozy Opel Meriva Electric jsou testovány v provozu v rámci příprav projektu MeRegioMobil. Tyto vozy nejen nabíjejí akumulátory ze sítě, ale mohou také proud do sítě dodávat.

Německé ministerstvo hospodářství a dopravy financuje výzkumný projekt ověřování elektrických vozidle využitelných současně k ukládání elektrické energie v rámci inteligentní elektrické sítě blízké budoucnosti.

Opel pro tento projekt připravil tři vozidla na bázi nové generace modelu Meriva. Jsou navrženy tak, aby jejich ovládání bylo co nejjednodušší. Opel chce v rámci projektu MeRegioMobil prověřit nové inteligentní systémy dobíjení akumulátorů. Elektrické Merivy proto umožňují dobíjení z běžných zásuvek na jednofázový střídavý proud 230 V nebo třífázový 400 V. Systém je navržen tak, aby umožňoval k dobíjení využívat nejekonomičtější obnovitelné zdroje elektřiny, tedy především solární či větrné.

Dobíjecí systém je obousměrný, což umožňuje elektrický proud z vozidla také dodávat v případě potřeby do sítě pro použití v domácnosti.

Elektrická Meriva má trakční elektromotor 60 kW s točivým momentem 215 N.m. Akumulátory mají kapacitu 16 kWh, což postačuje pro absolvování 64 km jízdy rychlostí až 130 km/h. Elektrický pohon byl do vozu zabudován tak, že nikterak neomezil rozměry zavazadlového prostoru.

\"Meriva s elektrickým pohonem vypadá jako sériově vyráběný automobil, ale ve skutečnosti se jedná o výzkumný automobil. Ověřujeme u něho dobíjení vysokým proudem na dobu kratší než jedna hodina, stejně tak jako komunikaci mezi vozidlem a dobíjecí stanicí,\" říká ředitelka vývoje Opelu Rita Forstová.

Po jednom z vozů Opel Meriva v rámci testů používá Technický institut z Karlsruhe (KIT), komunální společnost Stadtwerke Karlsruhe a energetická společnost EnBW.

V rámci projektu MeRegio vybudovaly KIT a Fraunhoferův institut pro výzkum systémů a inovací ISI v areálu kampusu university v Karlsruhe Smart Home, obytný dům o ploše 60 m2 jehož veškeré energetické potřeby pokrývá fotovoltaika s mikroelektrárnou. V jeho rámci slouží elektrická Meriva jako akumulátor nebo zde své akumulátory může dobíjet. \"S elektrickými vozy Meriva jsme mohli spustit aktivní fázi projektu MeRegioMobil. Díky mezidisciplinární spolupráci můžeme zkoumat možnosti zapojení skutečného vozidla s elektrickým pohonem do našeho demonstračního domu,\" říká prof. Hartmut Schmeck z KIT, který je současně mluvčím celého projektu. \"Možnost dodávky elektřiny z vozidla do sítě domu nemá obdoby, žádné jiné vozidlo to nedokáže. Můžeme používat potenciál akumulátorů vozidla ke stabilizaci elektrické sítě.\"