name | autoweek.cz

Merkelová zahájila IAA Mobility v Mnichově

Merkelová zahájila IAA Mobility v Mnichově

08.09.2021 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německá kancléřka Angela Merkelová oficiálně zahájila mezinárodní veletrh IAA Mobility v Mnichově.
Německá kancléřka Angela Merkelová vyjádřila potěšení, že automobilový průmysl důsledně přijímá požadavek vývoje alternativních pohonných systémů. „Sektor dopravy může a musí velkou měrou přispět ke klimatické neutralitě. Hodně z toho můžeme vidět tady v Mnichově. Automobilový průmysl není součástí klimatického problému sám o sobě, ale je především ústřední částí jeho řešení,“ řekla kancléřka.
 
Podle Merkelové je nyní evidentní, že trend směřuje k elektromobilitě. „Nyní mají všichni výrobci ve své nabídce elektrická vozidla, která jsou vhodná pro každodenní použití. To je jiné než na posledním IAA ve Frankfurtu před dvěma lety, kde byla k vidění jen koncepční vozidla. Nyní je na německých silnicích milion e-aut,“ chválila Merkelová.
 
„IAA Mobility je signálem naděje. Když se tady rozhlédnu, jsem naprosto přesvědčena, že transformace na klimatickou neutralitu bude pro naši zemi i pro náš automobilový průmysl úspěšná. Pokud by rámcové podmínky nebyly správně nastavené, v Německu by tato pracovní místa nemohla být zachována. Proto je pro naši budoucnost klíčové, abychom udrželi mezinárodní konkurenceschopnost naší ekonomiky. Rozhodujícím bodem je otevřenost technologiím. Elektronická mobilita bude pilířem, ale ke klimatu přispívají také vodík a syntetická paliva,“ zdůraznila Merkelová za potlesku v sále.
 
Veletrh IAA Mobility se zaměřuje na zelenou mobilitu, která zahrnuje elektromobily a dokonce i elektrokola. Proto jej lze jen těžko ještě označovat za autosalon jako tomu bylo předchozích 50 let v případě autosalonu IAA (International Automobile Ausstellung) ve Frankfurtu. Mnichov hostí přehlídku poprvé. V rámci snahy o oživení akce se záběr veletrhu rozšířil, ovšem za cenu toho, že se auta téměř vytrácejí a hlavními aktéry jsou zde dodavatelé nových technologií a technologické společnosti. Doplňuje je několik malých firem s originálními návrhy možností městské dopravy budoucnosti a tomu všemu kralují výrobci elektrokol včetně jejich užitkových verzí řešících rozvážkovou dopravu ve městech.
 
Mezi 744 vystavovateli ze 32 zemí se z automobilek kromě německých koncernů BMW Group, Volkswagen (i když ten jen s poměrně ostudnou expozicí) a Daimler ve velkém prezentuje ještě Renault s Dacií, ve velmi malém rozsahu také Ford, Hyundai a na výstavě je přítomna také čínská automobilka Great Wall se značkami Ora a Wey. Z hlediska událostí nedávné doby může překvapit rozsáhlá expozice čínské společnosti Huawei.
 
Přes jednoznačnou dominanci elektromobility a vodíku kritici veletrh odsuzují a označují úsilí o přechod ke klimaticky neutrální mobilitě jen jako o málo víc než „greenwashing“, tedy dezinformační kampaň snažící se zlepšit pohled na automobilky z hlediska ochrany životního prostředí. „Jejich zaměření na klima nemůže zakrýt skutečnost, že obchodní model německého automobilového průmyslu je založen na ničení klimatu prodejem příliš velkého počtu automobilů a příliš mnoha spalovacích motorů,“ uvedla aktivistka Greenpeace Marion Tiemannová. Policie očekává v sobotu až 60 000 demonstrantů v protestech proti veletrhu, nicméně už během druhého dne protestující zablokovali dopravu, když na mosty nad příjezdovými dálnicemi k výstavišti instalovali protestní nápisy a zakrývali směrovky. Policie kvůli tomu musela z bezpečnostních důvodů dálnice uzavírat, což vyvolalo kolaps dopravy.
 
Presidentka Sdružení německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová k tomu řekla: „IAA Mobility ukazuje cestu ke klimaticky neutrální mobilitě a také zde diskutujeme s těmi, kteří s námi nesouhlasí. Naše nabídka dialogu platí všem. Odmítáme ale násilí a nátlak.“