name | autoweek.cz

Mia přijíždí i do ČR

Mia přijíždí i do ČR

17.04.2012 | Ivana Rybecká | Aktuality

Společnost SKD Trade začala v rámci svých obchodních aktivit v České republice nabízet nekonvenční elektromobily firmy mia electric.

Malé mikrobusy mia jsou jedny z prvních elektromobilů s konstrukcí plně využívající předností elektrického pohonu namísto toho, aby vycházely z konvenční konstrukce běžných automobilů. Design vozítek je dílem bývalého designéra Mercedesu-Benz a později šéfa designu Volkswagenu Murata Günaka. Ten vycházel ze snahy navrhnout rovnou tři různé varianty - jednu se standardním rozvorem a dvě s prodlouženým. Konstrukce umožnila dosáhnout velmi nízké hmotnosti 750-785 kg. Průměr zatáčení je 8,5 m.

Asynchronní elektromotor o výkonu 10 - 18 kW a točivém momentu 58 N.m pohání zadní kola. Největší rychlost je 100 km/h. Základní podoba akumulátoru Li-Fe-PO4 má kapacitu 8 kWh (hmotnost 100 kg) nebo prodlouženou 12 kWh (150 kg). To umožňuje dojezd 80-90 km resp. 120-130 km. Dobíjení je z běžné sítě 230 V/16 A. Doba nabíjení je okolo tří resp. pěti hodin. Vůz je vybaven rekuperací kinetické energie při zpomalování

Sedadlo řidiče je vpředu uprostřed, takže se mia může bez jakýchkoliv konstrukčních úprav prodávat i ve Velké Británii. Ve druhé řadě jsou dvě sedadla, ale může zde být i třímístná lavice, což při šířce 1640 mm ale není moc pohodlné.

Třímístná mia s délkou 2870 mm má zavazadlový prostor 260 l, čtyřmístná varianta mia L s délkou 3190 mm má zavazadlový prostor 420 l a se sklopenými sedadly 998 l. Užitková dvoumístná mia U, rovněž s délkou 3190 mm, má nákladový prostor 1500 l a pohotovostní hmotnost 410 kg.

Základní užitková verze přijde na 17 744 eur (440 000 Kč), přičemž vůz se po objednání dodá během 6 až 8 týdnů. Akumulátor s kapacitou 12 kWh přijde na 3396 eur (84 000 Kč). Ceny jsou bez DPH. Servis je zabezpečen prostřednictvím výjezdní jednotky SKD ze sídla v Čáslavi, což je geografický střed ČR a současně místo, kde SKD vyrábí své elektrobusy.

Pro financování koupě je připraven úvěrový projekt Greencredit společnosti Cetelem, a to jak pro soukromé, tak i firemní klienty.

Dodavatel poskytuje plnou záruku na 24 měsíců a tříletou na akumulátor. Vůz je uzpůsoben i pro půjčovny, které se začínají provozovat ve Francii.

Francouzsko-německá společnost mia electric se představila na autosalonu v Ženevě v roce 2010. Vznikla odkoupením projektu mia od francouzské karosárny Heuliez. Německá společnost mia electric vlastní podíl 52,7 %, zakladatel farmaceutické firmy Kohl Group Edwin Kohl má prostřednictvím výrobní organizace mia SAS 36 % a francouzský region Poitou-Charentes kontroluje zbývajících 11,3 %. Výroba je v moderním závodě ve francouzském Cerizay by do konce roku 2012 měla dosáhnout plné kapacity 14 000 vozů ročně.

Akciová společnost SKD Trade se snaží navazovat na tradici strojní a elektrotechnické výroby podniků ČKD a historických značek Ringhoffer či Kolben. Od roku 1999 se orientuje na komponenty kolejových vozidel. V roce 2002 uzavřela licenční smlouvu s firmou Siemens - Kolejová vozidla, což je pokračovatel ČKD. Na jejím základě se SKD Trade stala jedním z partnerů pro výrobu a prodej originálních náhradních dílů kolejových vozidel ČKD. Výroba společnosti je zaměřena na produkci a opravy stejnosměrných agregátů, výrobu jejich náhradních dílů a dále na výrobu vinutých elektrotechnických elementů a produktů podobného charakteru. Dále vyrábí mechanické díly kolejových vozidel, zabývá se modernizací převodovek a dodává náhradní díly. SKD provozuje rozsáhlé konsignační sklady ve vybraných dopravních podnicích ČR. SKD dodává tuzemským i zahraničním dopravním podnikům a provozovatelům hnacích kolejových vozidel vč. ČD a ŽSR.

Od roku 2011 SKD vyrábí elektrobusy na podvozku Iveco pro přepravu 29 osob. Tyto bezemisně jezdící minibusy s dojezdem 130 km se vyrábějí dva za měsíc.